strama musik med apple TV

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Ronny10

strama musik med apple TV

Inläggav Ronny10 » 2014-04-05 19:12

Hej första post för mig, hej förresten.

Det är så att jag har min dator på vån 2 i vårt hus och där ser vi även på film och jag lyssnar på musik på våning 1. ( Det är ett gammalt hus långt ute på landet :wink: )

Jag hade tänkt att kunna streama musik till vån 1 och tänkte mig kunna använda en apple TV. Som det ser ut nu har jag en Marantz SR 5004 hembioförstärkare som används som stärkare.

Nu min fråga hur kopplar jag bäst ihop Apple TV för att kunna använda den på bästa och mest funktionella sätt ?

Eller det kanske finns bättre streamers i samma prisklass som fungerar bättre i denna situation ?

skicka gärna lite tankar i denna tråd

Användarvisningsbild
radelius

Re: strama musik med apple TV

Inläggav radelius » 2014-04-05 20:58

Jag tycker den funkar bra, digitalt ansluten till min Denon. Kör mest Spotify från olika Apple prylar. Ingen hit om du har android/pc. Förvisso går det utmärkt från en PC fråniTunes.
H/S

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-06 22:58

HDMI eller digitalt.

Apple TV fungerar utmärkt med Airplay och om du jailbreakar den kan du lägga in XBMC för extremt smidig hantering av all sorts media.
Apple TV gen 3 kan inte jailbreakas.

I dagsläget hade jag inte köpt en Apple TV för att få XBMC..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Ronny10

Re: streama musik med apple TV

Inläggav Ronny10 » 2014-04-07 09:57

Har du förslag på en annan streamer elfsberg ???

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-04-07 12:31

Jag letar själv efter lämplig mediaspelare.

Mina krav:

Netflix
XBMC
Airplay

Har ännu inte hittat någon.

Jag har en Apple TV gen 2 också, i sovrummet, och är nöjd med den. Kruxet är att den bara fixar 720p, vilket inte är ett problem med den TV:n.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-04-11 23:50

Jag kör med äppelTV hemma här och jag har allt hopkopplat. Det betyder att jag streamar WIMP-hifi från nätet, netfliix m.m. från nätet, music och film från NAS'en, har full tillgång till bilder och filer. Jag styr allt med min iPad mini eller telefonen men kan även använda datorn om jag råkar ha den igång.
Har kört trådlöst över wi-fi och det funkar men jag provar nu med kabel för att se hur det blir.
ÄppelTV'n kopplar jag till dac'en med toslink och det funkar klockrent. Hdmi till tv'n funkar bra. Största bristen är att man måste transkoda till mp4 och det kräver lite datakraft.

Det finns appar för streamad media från datorn också, man behöver inte ha en NAS.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-04-12 19:15

Elfsberg skrev:Jag letar själv efter lämplig mediaspelare.

Mina krav:

Netflix
XBMC
Airplay

Har ännu inte hittat någon.

Jag har en Apple TV gen 2 också, i sovrummet, och är nöjd med den. Kruxet är att den bara fixar 720p, vilket inte är ett problem med den TV:n.

Kan du inte helt enkelt bygga en HTPC som du kör XBMC på?
Eller blir det problem med streamningen då?
XBMC har ju airplay stöd iaf vet jag, men har aldrig använt airplay själv så vet inte hur det fungerar.

Återgå till Teknikforum