De-emphasis

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

De-emphasis

Inläggav AndersP » 2014-03-29 18:33

Ett fåtal CD-skivor är gjorda med sk. De-emphasis (förbetoning) och jag förfogar över några av dessa. Min musiksamling är sedan länge rippad och överförd till datorn.

Fråga:
Jag vill bygga en enkel, manuell, men bra de-emphasis-grunka som kan kopplas in och ur med en knapp så jag kan spela alla musikfiler på för dom avsett sätt.
Hur ser en sådan konstruktion ut?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-29 18:40

Jag har redigerat sådana filer i Sony Soundforge. Går säkert att göra samma tonkurvejustering i Adobe Audition och Reaper. De programmen är till skillnad från Soundforge gratis.

Denna sänkning bör göras:

Bild

Finns tydligen mjukvaror för detta:

http://www.picosound.de/E_SOFT.HTM#emphasis

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-29 22:01

Hmm,

Det du föreslår är dagens lösning på problemet :)

Jag tänker mig en mer steampunk-aktig aproach. Nåt liknande den lösning Peter Steindl använde i sin DAC tex. Peters grunka kände förvisso av nån flagga i CD-standardens subcode och slog om automatiskt med ett relä; Bara en sån sak.

Men du kanske har rätt: Man "remastrar" låtarna i soundforge så är problemet löst.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-29 22:11

Vänta lite, Det måste vara en fördel att ha sin de-emphasis så sent som möjligt i kedjan. Man sänker då inte bara fonogrammets brus utan dessutom allt annat tillkommet brus eller?
Sista station före slutsteget altså?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-29 22:14

AndersP skrev:Vänta lite, Det måste vara en fördel att ha sin de-emphasis så sent som möjligt i kedjan. Man sänker då inte bara fonogrammets brus utan dessutom allt annat tillkommet brus eller?

Varför inte som switch i högtalarna i så fall?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-29 22:16

AndersP skrev:Hmm,

Det du föreslår är dagens lösning på problemet :)

Jag tänker mig en mer steampunk-aktig aproach. Nåt liknande den lösning Peter Steindl använde i sin DAC tex. Peters grunka kände förvisso av nån flagga i CD-standardens subcode och slog om automatiskt med ett relä; Bara en sån sak.

Men du kanske har rätt: Man "remastrar" låtarna i soundforge så är problemet löst.

:lol: Så min lösning var Steampunk :) Jo, ett relä per kanal kopplade in en analog passiv deemphasis och tände en lysdiod så att man kunde se vilka skivor som hade emphasis. Det förutsätter att det finns info angående deemphasis i skivorna som kan tas till vara på.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-29 22:21

petersteindl skrev::lol: Så min lösning var Steampunk :)

Hela din dac gnistrade av Steampunk.... Därför sitter den blytungt på min lista över saker jag vill ha/göra innan jag dör, ju!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-29 23:29

AndersP skrev:Vänta lite, Det måste vara en fördel att ha sin de-emphasis så sent som möjligt i kedjan. Man sänker då inte bara fonogrammets brus utan dessutom allt annat tillkommet brus eller?

Ja, i princip åtminstone.

Iden med preemfas är att nyttosignalen ska få ett spektrum som är mer likt brussignalen. Nyttosignalen har ju typiskt mindre diskant än bas, medan bruset är i vitt i sin enklaste form. Genom att höja diskanten blir nyttosignalen vitare och man får ungefär samma SNR för alla frekvenser.

Förenklat alltså. Man kan ju inte veta vad nyttosignalen har för spektrum egentligen, men det har iaf ganska säkert lägre nivå i diskanten.

När man sänker diskanten med ett analogt filter efter en 16-bitsDAC så sänker man också kvantiseringsbruset vid höga frekvenser. Gör man det med ett digitalt filter före en 16-bitsDAC så ligger brusnivån kvar.

Gör man i stället detta med 24 bits upplösning så hamnar brusnivån så lågt att DACens brus inte spelar någon roll. Man måste dock lagra data i 24-bitsformat, annars är man där igen.

...fast nu är ju inte bruset från 16-bitsmediet så särskilt starkt ändå, så det är knappast troligt att man märker den lilla skillnad som det innebär att fixa filerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-29 23:50

petersteindl skrev:

:lol: Så min lösning var Steampunk :)

Hela din dac gnistrade av Steampunk.... Därför sitter den blytungt på min lista över saker jag vill ha/göra innan jag dör, ju!

Så är det faktiskt. All cred till Peter. Coolhetsfaktorn är enorm. :)

Jag kan tänka mig ett sådant passivt filter som kan kopplas in med en knapp när det behövs. Felgjorda fonogram utan riktiga flaggor i subcoden kan då alltid avspelas vid behov. En lampa kan få tändas också, men i så fall gärna ett sånt där rörbaserat magiskt kattöga eller en glimlampa. Den kliniska digitala tristessen måste brytas!
Allt krimkramset kan jag fixa själv, men nån får gärna tipsa om hur filterkopplingen ser ut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-30 00:30

Hmm, kan du tolka det i textform?

En OP i inverterande koppling. R1 från ingång till -in, R2 från -in till A, R3 från A till ut, C parallellt med R3.

Överföringsfunktionen blir

Nollstället hamnar vid w0=1/( R2//R3 * C), polen vid wp=1/(R3 * C)

dvs R3*C=15 µs (R2//R3)*C=50 µs.

...tror jag om jag fick till det rätt i hastigheten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-30 00:59

Hmm, kan du tolka det i textform?

En OP i inverterande koppling. R1 från ingång till -in, R2 från -in till A, R3 från A till ut, C parallellt med R3.

Överföringsfunktionen blir

Nollstället hamnar vid w0=1/( R2//R3 * C), polen vid wp=1/(R3 * C)

dvs R3*C=15 µs (R2//R3)*C=50 µs.

...tror jag om jag fick till det rätt i hastigheten.

Stopp, stopp. stopp!
Passivt Svante, passivt. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: De-emphasis

Inläggav IngOehman » 2014-03-30 01:35

Passiv? Men förstainlägget såg ju ut så här...

AndersP skrev:Ett fåtal CD-skivor är gjorda med sk. De-emphasis (förbetoning) och jag förfogar över några av dessa. Min musiksamling är sedan länge rippad och överförd till datorn.

Fråga:
Jag vill bygga en enkel, manuell, men bra de-emphasis-grunka som kan kopplas in och ur med en knapp så jag kan spela alla musikfiler på för dom avsett sätt.
Hur ser en sådan konstruktion ut?

...och säger inte att det skall vara en passiv grunka.

Men, men... Vill man ha en passiv grunka sig tar man bara två motstånd i
serie ned mot jord, och en konding sist allra närmast jorden. Det första
motståndet kan vara på säg 1 kohm, det andra blir då runt 428,6 ohm,
och kondingen skall då vara på sisådär 35 nF (3,5 E-8 F).

Ungefär, om jag snabbräknat rätt.

Utsignalen hittar man efter första motståndet och lastar man kretsen så
blir slutresultatet fel. Det vill säga då måste man kompensera genom att
räkna om kretsen. Men är det säg en J-FET operationsförstärkare i icke-
inverterande koppling som följer så är det inget problem.

- - -

Och CDarna är alls inte gjorda med de emhasis, de är ju gjorda med pre-
emphasis (eller bara emphasis om man föredrar det).

Det är därför man behöver ta ned diskanten med de-emphasis - när man
spelar dem.

Det är riktigt att det finns poänger med att göra denna eq efter DACen,
men man kan nog hävda att det är en rätt så bra ide att göra det allra
senast före, eller möjligen i, effektförstärkaren.

- - -

Tyvärr används emphasis väldigt sällan nuförtiden. Det är mycket synd
att CD-standarden tillät både med och utan. :(

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-30 02:17, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-30 01:56

IÖ skrev:... Men, men... Vill man ha en passiv grunka sig tar man bara två motstånd i
serie ned mot jord, och en konding sist allra närmast jorden. Det första
motståndet kan vara på säg 1 kohm, det andra blir då runt 428,6 ohm,
och kondingen skall då vara på sisådär 3,5 nF.

Ungefär, om jag snabbräknat rätt.

Utsignalen hittar man efter första motståndet och lastar man kretsen så
blir slutresultatet fel.
...

Ingvar, skall det inte vara 35 nF i ditt exempel?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-30 02:16

Jo, jag såg fel. Räknaren kom fram till 3,5 E-8. :oops:

Har rättat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-30 04:02

:D

Man bockar och tackar.

Jo jag ser nu att mitt önskemål var ganska dåligt specificerat och dessutom skrev jag de emphasis istället för motsatsen :oops:
Bilden på näthinnan var ju Peters passiva krets minus den eleganta avkänningsfunktionen; Altså helt manuell. Jag tänkte att om jag upptäcker överdrivet diskanthissad musik så kan jag gå fram och trycka på knappen bara...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-30 04:33

AndersP skrev::D

Man bockar och tackar.

Jo jag ser nu att mitt önskemål var ganska dåligt specificerat. :oops:
Bilden på näthinnan var ju Peters passiva krets minus den eleganta avkänningsfunktionen; Altså helt manuell. Jag tänkte att om jag upptäcker överdrivet diskanthissad musik så kan jag gå fram och trycka på knappen bara...

Den passiva kretsen i Bremen DACen var med 1 kohm som första motstånd d v s i princip som den som Ingvar nämnde. Därför kunde jag direkt se Ingvars miss. Jag använde dock standardvärdet 0,033 uF och 500 ohm + en konding till på 3300 pF som shuntar både motstånd och kondensator.

Förrutom belastningsimpedansen måste du även ha kontroll på drivimpedansen hos steget innan. Den lägger sig i serie med första motståndet på 1 kohm.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-03-30 04:55

:D

Tackar, tackar!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-03 01:44

Hur spelas de digitaliserade filerna upp?

Ifall uppspelningen sker med 20-24 bitars upplösning på DAC'en så är det väl både enklast att genomföra, smidigast att använda och ger bäst resultat om de-emfas appliceras digitalt på filerna, då givetvis sparade i 24-bitarsformat.

Sidospår 1:

Om uppspelningen sker med 16 bitars upplösning, till exempel om man vill bränna en CD-kopia som inte kräver de-emfas vid uppspelning, så kan det vara läge att se hur hög den starkaste signalen inom varje låt (eller hela skivan om det är sammanhängande musik) och höja signalen i 3dB-steg till maxnivån ligger så nära under klippningsgränsen som möjligt.

Moderna skivor är säkert redan gjorda på detta sätt eftersom musiken sannolikt spelas in med 24 bitars upplösning och man vid omvandling till 16 bitar väljer signalstyrka för att nyttja dynamiken maximalt.

Skivor som kräver de-emfas är gissningsvis äldre skivor från den tiden en analog signal matades in direkt i en 16-bitars A/D-omvandlare och om det var t.ex. en liveinspelning eller direkt-studioinspelning så kunde det nog finnas ett antal dB kvar mellan faktisk maxstyrka och klippning.

Sidospår 2:

24-bitarsuppspelning är en bra idé även om man inte just tänkt spela upp skivor som kräver de-emfas. Alla lyssnar väl någon gång på filmer med komprimerat format (även om de flesta på ett hififorum antagligen inte vill erkänna det :wink: ) och vad jag förstått så ger mattematiken i de destruktivt komprimerade formaten utdata som inte riktigt går jämnt upp i 16 bitar även om insignalen till den destruktiva enkodningen haft just 16 bitars upplösning. Uppspelningen av de komprimerade filerna blir då bättre om man har fler bitars upplösning. (Vissa musikspelare, t.ex. foobar2000, har ett val som lägger till dieterbrus för att ge nästan denna ljudkvalitetsvinst ifall man bara har 16 bitars upplösning på sin D/A-omvandlare).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-04-14 14:33

Emfas stavas exakt som jag skrev det.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-14 14:38

Jag instämmer. Med emfas.

Återgå till Teknikforum