Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Vänta lite, Det måste vara en fördel att ha sin de-emphasis så sent som möjligt i kedjan. Man sänker då inte bara fonogrammets brus utan dessutom allt annat tillkommet brus eller?
Sista station före slutsteget altså?
AndersP skrev:Hmm,
Det du föreslår är dagens lösning på problemet
Jag tänker mig en mer steampunk-aktig aproach. Nåt liknande den lösning Peter Steindl använde i sin DAC tex. Peters grunka kände förvisso av nån flagga i CD-standardens subcode och slog om automatiskt med ett relä; Bara en sån sak.
Men du kanske har rätt: Man "remastrar" låtarna i soundforge så är problemet löst.
petersteindl skrev:Så min lösning var Steampunk
![]()
AndersP skrev:Vänta lite, Det måste vara en fördel att ha sin de-emphasis så sent som möjligt i kedjan. Man sänker då inte bara fonogrammets brus utan dessutom allt annat tillkommet brus eller?
Sista station före slutsteget altså?
petersteindl skrev:Så min lösning var Steampunk
Hela din dac gnistrade av Steampunk.... Därför sitter den blytungt på min lista över saker jag vill ha/göra innan jag dör, ju!
Hmm, kan du tolka det i textform?
En OP i inverterande koppling. R1 från ingång till -in, R2 från -in till A, R3 från A till ut, C parallellt med R3.
Överföringsfunktionen blir
Nollstället hamnar vid w0=1/( R2//R3 * C), polen vid wp=1/(R3 * C)
dvs R3*C=15 µs (R2//R3)*C=50 µs.
...tror jag om jag fick till det rätt i hastigheten.
AndersP skrev:Ett fåtal CD-skivor är gjorda med sk. De-emphasis (förbetoning) och jag förfogar över några av dessa. Min musiksamling är sedan länge rippad och överförd till datorn.
Fråga:
Jag vill bygga en enkel, manuell, men bra de-emphasis-grunka som kan kopplas in och ur med en knapp så jag kan spela alla musikfiler på för dom avsett sätt.
Hur ser en sådan konstruktion ut?
IÖ skrev:... Men, men... Vill man ha en passiv grunka sig tar man bara två motstånd i
serie ned mot jord, och en konding sist allra närmast jorden. Det första
motståndet kan vara på säg 1 kohm, det andra blir då runt 428,6 ohm,
och kondingen skall då vara på sisådär 3,5 nF.
Ungefär, om jag snabbräknat rätt.
Utsignalen hittar man efter första motståndet och lastar man kretsen så
blir slutresultatet fel.
...
Passiv? Men förstainlägget såg ju ut så här...
AndersP skrev::D
Man bockar och tackar.Passiv? Men förstainlägget såg ju ut så här...
Jo jag ser nu att mitt önskemål var ganska dåligt specificerat.![]()
Bilden på näthinnan var ju Peters passiva krets minus den eleganta avkänningsfunktionen; Altså helt manuell. Jag tänkte att om jag upptäcker överdrivet diskanthissad musik så kan jag gå fram och trycka på knappen bara...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster