Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Om ett basreflexrör med innediameter 45mm behöver vara 257mm långt för att träffa en bestämd avstämningsfrekvens i 11L låda, är det då så enkelt som att röret blir hälften så långt i 22L för att träffa samma frekvens?
Om inte, hur räknar man?
Elfsberg skrev:BPM skrev:Om ett basreflexrör med innediameter 45mm behöver vara 257mm långt för att träffa en bestämd avstämningsfrekvens i 11L låda, är det då så enkelt som att röret blir hälften så långt i 22L för att träffa samma frekvens?
Om inte, hur räknar man?
Ja, krasst, men ändå inte. Hur man räknar vågar jag inte säga, men jag vet att t ex Basta! visar skillnader.
BPM skrev:Om ett basreflexrör med innediameter 45mm behöver vara 257mm långt för att träffa en bestämd avstämningsfrekvens i 11L låda, är det då så enkelt som att röret blir hälften så långt i 22L för att träffa samma frekvens?
Om inte, hur räknar man?
BPM skrev:Det handlar om 4st aura ns3 3" och ett rör med 45mm innerdiameter och det vore massivt overkill att gå upp till 90mm.. Större port än element.. *s*..
BPM skrev:Om man i en 11L låda med 2st 8-ohmsbasar parallellkopplade och alltså en total 4-ohmslast ska använda en 1200uF konding för att boosta basen, är det då så enkelt som att man i dubbla lådvolymen med 4st av basarna serie-parallellkopplade och en total last om 8 ohm får samma resultat med 600uF? Samma avstämning, samma luftvolym per element. Om inte, hur räknar man?
Svante skrev:BPM skrev:Om man i en 11L låda med 2st 8-ohmsbasar parallellkopplade och alltså en total 4-ohmslast ska använda en 1200uF konding för att boosta basen, är det då så enkelt som att man i dubbla lådvolymen med 4st av basarna serie-parallellkopplade och en total last om 8 ohm får samma resultat med 600uF? Samma avstämning, samma luftvolym per element. Om inte, hur räknar man?
Svaret på frågan är ja, det blir samma, men detta samma är nog inte vad du vill att det ska vara. Man kan höja lägsta basen en aning hos en sluten låda med hjälp av en seriekonding, men det funkar dåligt med basreflex.
Svante skrev:Hmm, nuskavise om jag har förstått detta rätt:
Du vill bygga systemet med 4 basar i stället för 2 och får därför 8 ohms impedans i stället för 4. Lådan behöver vara dubbelt så stor, därav frågan om basreflexrörets längd. Känsligheten borde bli densamma. Ja det mejkar ju sens.
Ok, är det så att den där kondensatorn är välavvägd så kan jag inte säga emot utan att simulera. Effekten kommer iaf att bli densamma om du halverar värdet. Spolen behöver dubbleras.
Emanuelgbg skrev:På vilket sätt delar du aktivt? Genom en reciver eller genom ex miniDSP?
Kan du EQa via MiniDSP kanske inte någon seriekondensator behövs på basdelen?
BPM skrev:Har lite frågor jag ställt i DIY-delen men utan framgång, så testar lite mer konkreta frågor här.
Om ett basreflexrör med innediameter 45mm behöver vara 257mm långt för att träffa en bestämd avstämningsfrekvens i 11L låda, är det då så enkelt som att röret blir hälften så långt i 22L för att träffa samma frekvens?
Om inte, hur räknar man?
Om man i en 11L låda med 2st 8-ohmsbasar parallellkopplade och alltså en total 4-ohmslast ska använda en 1200uF konding för att boosta basen, är det då så enkelt som att man i dubbla lådvolymen med 4st av basarna serie-parallellkopplade och en total last om 8 ohm får samma resultat med 600uF? Samma avstämning, samma luftvolym per element. Om inte, hur räknar man?
Om man serie-parallellkopplar 6st 8ohm-element, var landar den slutliga lasten (om vi nu utgår ifrån just 8 ohm och inte snöar in på Re osv..)?
Tacksam för hjälp!
AndersD skrev:Många tumregler blir det.........
Komorok skrev:Elementet har ju sin Fs och får en resonans i låda som en konsekvens av Fs och lådans storlek. Den påverkas av lådans isotermisering bl.a.
Lådan i sin tur stäms av med porten. Luften i porten utgör massan och luften i lådan utgör fjädern i ett resonant system.
Edit. Perfector, jag tänker inte kommentera dina mentorers kunskap eller dina tolkningar av dem. Att diskutera personer är inte förenligt med forumets policy.
Komorok skrev:Well, vad sägs om att prova min metod som redovisas i tråden "Felix"? Fungerar också bra och dessutom ser jag exakt hur tonkurvan ser ut och jag vet att grupplöptiden håller sig under vettig nivå. En avstämning på 35Hz är alldeles för hög.
Jag vet inte hur di får ihop så många flugor, men jag lär mig hellre om fysik, dvs hur verkligheten fungerar, än att yxa och hoppas på turen. Jag vill förstå vad jag gör och varför. Hur du gör bryr jag mig inte om. Att andra ska smittas med dumregler tycker jag dock är synd.
Komorok skrev:Det beror ju på elementets beskaffenhet. Dess Fs, Qts osv... Dess storlek bestämmer inte entydigt resonansfrekvensen den har i lådan.
Nu får du ju komma in i matchen.
Tyvärr så hinner jag inte skriva mer förrän i kväll. Trevlig eftermiddag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster