Någon med elkunskaper, felsöka en HK670?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zoltrix

Någon med elkunskaper, felsöka en HK670?

Inläggav Zoltrix » 2013-11-02 03:17

Jag söker någon med elkunskaper i Göteborg som kan tänka sig att hjälpa mig att felsöka min förstärkare.

Felet är att ljudet på den högra kanalen låter mkt illa och spelar svagare än vänstra kanalen. Skicka ett PM o berätta lite om dina el-kunskaper.

Tacksam för all hjälp

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Någon med elkunskaper, felsöka en HK670?

Inläggav Perfector » 2014-04-16 15:23

Zoltrix skrev:Jag söker någon med elkunskaper i Göteborg som kan tänka sig att hjälpa mig att felsöka min förstärkare.

Felet är att ljudet på den högra kanalen låter mkt illa och spelar svagare än vänstra kanalen. Skicka ett PM o berätta lite om dina el-kunskaper.

Tacksam för all hjälp

haft en PM 660 som lät illa. Dåvarande generalagenten Rennermark hjälpte till genom att ställa in idle current och bis spänningen
Det finns normalt 2 små potar per kanal som bör sitta synliga under skalet. Multimeter och mäta, men jag har glömt vilka ben på poten som ska mätas. Bias skall vara ca: 10-30 mv om mitt minne inte sviker mig.
idle current viloströmmen skall vara så låg som möjligt, 10 mv + - går att få till, men vridpotarna är så grova att det inte går att få den lägre
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-16 17:31

Kolla gjärna "bäst före datum" på trådarna innan dom värsta dinosaurierna lyfts fram :lol: .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 17:47

flathead skrev:Kolla gjärna "bäst före datum" på trådarna innan dom värsta dinosaurierna lyfts fram :lol: .

Sluta bevaka dom istället för att gnälla. Tråden är kvar och kan användas. alternativ sätt autolås på dom.
Men att ha bevakning på nåt så gammalt bara för att ha nåt att gnälla om är inte vettig.
Kanske han som la tråden tittar på den (bevakar) och blir glad att nån överhuvudtaget bryr sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-16 18:19

Det var inget gnäll utan min reflektion när jag såg datumet.

Jag bevakar inte tråden utan läser dom aktuella trådarna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 18:33

flathead skrev:Det var inget gnäll utan min reflektion när jag såg datumet.

Jag bevakar inte tråden utan läser dom aktuella trådarna.

Det sades i femte elementet och jag håller med "time is not important, only Life"
Var glad idag, i morgon kan det ha kommit en utredning om saken och då är det försent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2014-04-16 20:13

Jag skulle börja i andra änden genom att leta mekaniska fel.
Service-schema finns här:
http://elektrotanya.com/harman-kardon_h ... nload.html

Man kan se att apparaten nyttjar utgångsrelä som betecknas RL2 och RL3.
Dessa båda relän ligger på samma utgång (vänster kanal) men det ser ut som att de går till olika kontakter ut.
Kan det vara så att förstärkaren har en utgång märkt A och en B?
Testa att flytta om högtalarkontakten så att du provspelat båda relän.
Relan har nämligen strulat förr.

Något annat som är vanligt på elektronik i allmänhet är undermåliga lödningar som spricker.
Leta dåliga lödningar!

Har du även provat fler lågnivåingångar?
De brukar heta CD, AUX, TAPE, RADIO...

Till Perfector:
Jag håller helt med dig att det är bättre att skriva i befintliga trådar än att starta nya i onödan, men håller inte med i övrigt!
Perfector skrev:idle current viloströmmen skall vara så låg som möjligt, 10 mv + - går att få till, men vridpotarna är så grova att det inte går att få den lägre

Det här är ju en apparat vars arbetssätt brukar betecknas som klass AB.
Trimmar man ner viloströmmen efter din rekommendation "så lågt som möjligt" kommer steget gå svalare men drabbas av hemsk övergångsdistorsion!
(Eng crossover distortion)
Bild
Inte så bra!
Vill man optimera för välljud skall man skruva på högre viloström för att minska övergångsdistorsion och öka förstärkarens linjäritet.
Men man får inte skruva på hur mycket som helst för förstärkaren är inte dimensionerad för den extra värme som spills vid ökad viloström.
Därför skall rätt viloström användas!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 20:31

ollenorell skrev:Jag skulle börja i andra änden genom att leta mekaniska fel.
Service-schema finns här:
http://elektrotanya.com/harman-kardon_h ... nload.html

Man kan se att apparaten nyttjar utgångsrelä som betecknas RL2 och RL3.
Dessa båda relän ligger på samma utgång (vänster kanal) men det ser ut som att de går till olika kontakter ut.
Kan det vara så att förstärkaren har en utgång märkt A och en B?
Testa att flytta om högtalarkontakten så att du provspelat båda relän.
Relan har nämligen strulat förr.

Något annat som är vanligt på elektronik i allmänhet är undermåliga lödningar som spricker.
Leta dåliga lödningar!

Har du även provat fler lågnivåingångar?
De brukar heta CD, AUX, TAPE, RADIO...

Till Perfector:
Jag håller helt med dig att det är bättre att skriva i befintliga trådar än att starta nya i onödan, men håller inte med i övrigt!
Perfector skrev:idle current viloströmmen skall vara så låg som möjligt, 10 mv + - går att få till, men vridpotarna är så grova att det inte går att få den lägre

Det här är ju en apparat vars arbetssätt brukar betecknas som klass AB.
Trimmar man ner viloströmmen efter din rekommendation "så lågt som möjligt" kommer steget gå svalare men drabbas av hemsk övergångsdistorsion!
(Eng crossover distortion)
Bild
Inte så bra!
Vill man optimera för välljud skall man skruva på högre viloström för att minska övergångsdistorsion och öka förstärkarens linjäritet.
Men man får inte skruva på hur mycket som helst för förstärkaren är inte dimensionerad för den extra värme som spills vid ökad viloström.
Därför skall rätt viloström användas!

Idle current ska ner till 10 mv
bias dvs tändning på trissorna ska ner till mellan 10 och 30 mv
Jag har haft en som trimmades av Rennermarks och fick dessa värden.
Den lät underbart
Om man kör stärkaren när man trimmar in bias current så hör man direkt om man hamnar rätt eller fel
idle current är ju likströmsbalansen och ställs in för att konen inte skall hoppa varken inåt eller utåt när man startar apparaten eller slår på av ljudet med knapparna för högtalarparen.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-16 20:53

Idle current, bias och viloström är en sak.

Offset är väl det som man justerar för att få noll på utgången till högtalaren ???

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 20:57

flathead skrev:Idle current, bias och viloström är en sak.

Offset är väl det som man justerar för att få noll på utgången till högtalaren ???

Fanns bara 2 att justera på Hk'n jag hade
Förtändning av sluttrissorna Idle current och DC balans, ja du har mig i hörnet där :-)
Jag har inte tittat tillräckligt noga på vad jag skrivit.
jag labbade med viloströmmen till den lät skräp och drog sedan upp den till den lät vackert igen.
DC balansen är det som håller konen i högtalaren i balans
Tack för att du har ett vaket öga och en klar tanke.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2014-04-16 21:35

Ser ut som tomgången i en HK670 ska ställas till 33mV.

http://manuals.harman.com/hk/Service%20 ... 0%20sm.pdf

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 21:45

Kenta skrev:Ser ut som tomgången i en HK670 ska ställas till 33mV.

http://manuals.harman.com/hk/Service%20 ... 0%20sm.pdf

Jag tror dig. Skrev visst 10 - 30 men du har säkert rätt. Det var trots allt många år sedan jag hade den

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-04-16 21:56

Nu blandar ni ihop äpplen och päron.HK670 finns i två varianter-en nyare med fjärr och en äldre klassiker utan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 22:55

rolfzetterberg skrev:Nu blandar ni ihop äpplen och päron.HK670 finns i två varianter-en nyare med fjärr och en äldre klassiker utan.

Inte alls. Jag hade en PM 660 Förstärkare och det är den jag refererar till

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-04-16 23:28

Tråden handlar om HK670 och då finns det två olika.Då är det väl viktigt att veta vilken vi diskuterar?
Din PM660 är en helt annan sak och man kan inte utan vidare flytta värden fram och tillbaks mellan olika modeller.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 23:33

rolfzetterberg skrev:Tråden handlar om HK670 och då finns det två olika.Då är det väl viktigt att veta vilken vi diskuterar?
Din PM660 är en helt annan sak och man kan inte utan vidare flytta värden fram och tillbaks mellan olika modeller.

660 och 670 är båda ritade av Matti Ottala Finland och ser ut på samma sätt under skalet vad gäller dc balans och idle current.
Hade det varit ur 00 serien hade det varit en spansk herre som gjort designen till dom, men 0-serien är alla av Matti.
Och då jag var 5 mv off på idle current tror inte att jag gjort nåt katastrofmisstag.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-04-16 23:46

Du verkar väldigt duktig på namn iaf.
\\Sky

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 23:51

sky_eye skrev:Du verkar väldigt duktig på namn iaf.

Mer än så. Rennermarks ville ha mig på servicebänken, men då jag bodde i Mölnbo så var det lite för långt att åka. Jag fick dock kunder som dom skickade till mig

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2014-04-17 11:28

Perfector skrev:Idle current ska ner till 10 mv

Det jag vänder mig mot är att en ström aldrig kan mätas i enheten Volt eller med prefix mV.
Ett spänningsfall över det motståndet som reglerar strömmen kan däremot ligga på 10mV! :)

Frågan är också om en normal multimeter för hobbyanvändare har någon mätnogrannhet att tala om i mV-området?

Men jag tycker det är väldigt mycket snack om justering av tomgångsström. Jag tycker istället man ska börja felsöka där det är mest sannolikt att finna fel.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-17 11:30

ollenorell skrev:
Perfector skrev:Idle current ska ner till 10 mv

Det jag vänder mig mot är att en ström aldrig kan mätas i enheten Volt eller med prefix mV.
Ett spänningsfall över det motståndet som reglerar strömmen kan däremot ligga på 10mV! :)

Frågan är också om en normal multimeter för hobbyanvändare har någon mätnogrannhet att tala om i mV-området?

Men jag tycker det är väldigt mycket snack om justering av tomgångsström. Jag tycker istället man ska börja felsöka där det är mest sannolikt att finna fel.

Du har mig i hörnet mednymålat golv nu:-)
Tack för korrekturen. Naturligtvis ska idle current mätas i mA och inget annat
Det är så länge sen att jag nästan glömt bort mitt elektronikspråk. Men så länge du och andra hjälper till så kan det ordnas.
Glad och trevlig påsk på sig :-)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2014-04-17 11:39

Precis! Ofta är det ju lättare att mäta spänningar då man bara lägger sig med instrumentet över.
Strömmar kan ju vara lite mer omständigt att mäta, särskilt på ett monterat mönsterkort.
Tur att Ohms lag finns! :)

Glad påsk! :)

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2014-04-17 22:23

Samtliga förstärkare som jag ställt bias på så har jag använt värden och procedur från tillverkarens manual och de har angett värdena i mV.
Om DVM mäter mV så duger den utmärkt till jobbet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-17 23:15

Kenta skrev:Samtliga förstärkare som jag ställt bias på så har jag använt värden och procedur från tillverkarens manual och de har angett värdena i mV.

Då mätt över ett motstånd, eller . . . typ ?
Du får nog acceptera att enheten för viloström är Ampere och inget annat. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2014-04-18 13:19

Laila skrev:
Kenta skrev:Samtliga förstärkare som jag ställt bias på så har jag använt värden och procedur från tillverkarens manual och de har angett värdena i mV.

Då mätt över ett motstånd, eller . . . typ ?
Du får nog acceptera att enheten för viloström är Ampere och inget annat. :wink:

Haha, ja nog är enheten för ström ampere, därom råder inga tvivel, men nu var det ju justeringsförfarandet som beskrevs.
Och den fanns ju med all önskvärd tydlighet beskriven i service-manualen som jag bifogade tidigare.

Återgå till Teknikforum