Moderator: Redaktörer
Zoltrix skrev:Jag söker någon med elkunskaper i Göteborg som kan tänka sig att hjälpa mig att felsöka min förstärkare.
Felet är att ljudet på den högra kanalen låter mkt illa och spelar svagare än vänstra kanalen. Skicka ett PM o berätta lite om dina el-kunskaper.
Tacksam för all hjälp
flathead skrev:Kolla gjärna "bäst före datum" på trådarna innan dom värsta dinosaurierna lyfts fram.
flathead skrev:Det var inget gnäll utan min reflektion när jag såg datumet.
Jag bevakar inte tråden utan läser dom aktuella trådarna.
Perfector skrev:idle current viloströmmen skall vara så låg som möjligt, 10 mv + - går att få till, men vridpotarna är så grova att det inte går att få den lägre

ollenorell skrev:Jag skulle börja i andra änden genom att leta mekaniska fel.
Service-schema finns här:
http://elektrotanya.com/harman-kardon_h ... nload.html
Man kan se att apparaten nyttjar utgångsrelä som betecknas RL2 och RL3.
Dessa båda relän ligger på samma utgång (vänster kanal) men det ser ut som att de går till olika kontakter ut.
Kan det vara så att förstärkaren har en utgång märkt A och en B?
Testa att flytta om högtalarkontakten så att du provspelat båda relän.
Relan har nämligen strulat förr.
Något annat som är vanligt på elektronik i allmänhet är undermåliga lödningar som spricker.
Leta dåliga lödningar!
Har du även provat fler lågnivåingångar?
De brukar heta CD, AUX, TAPE, RADIO...
Till Perfector:
Jag håller helt med dig att det är bättre att skriva i befintliga trådar än att starta nya i onödan, men håller inte med i övrigt!Perfector skrev:idle current viloströmmen skall vara så låg som möjligt, 10 mv + - går att få till, men vridpotarna är så grova att det inte går att få den lägre
Det här är ju en apparat vars arbetssätt brukar betecknas som klass AB.
Trimmar man ner viloströmmen efter din rekommendation "så lågt som möjligt" kommer steget gå svalare men drabbas av hemsk övergångsdistorsion!
(Eng crossover distortion)
Inte så bra!
Vill man optimera för välljud skall man skruva på högre viloström för att minska övergångsdistorsion och öka förstärkarens linjäritet.
Men man får inte skruva på hur mycket som helst för förstärkaren är inte dimensionerad för den extra värme som spills vid ökad viloström.
Därför skall rätt viloström användas!
flathead skrev:Idle current, bias och viloström är en sak.
Offset är väl det som man justerar för att få noll på utgången till högtalaren ???
Kenta skrev:Ser ut som tomgången i en HK670 ska ställas till 33mV.
http://manuals.harman.com/hk/Service%20 ... 0%20sm.pdf
rolfzetterberg skrev:Nu blandar ni ihop äpplen och päron.HK670 finns i två varianter-en nyare med fjärr och en äldre klassiker utan.
rolfzetterberg skrev:Tråden handlar om HK670 och då finns det två olika.Då är det väl viktigt att veta vilken vi diskuterar?
Din PM660 är en helt annan sak och man kan inte utan vidare flytta värden fram och tillbaks mellan olika modeller.
sky_eye skrev:Du verkar väldigt duktig på namn iaf.
Perfector skrev:Idle current ska ner till 10 mv
bias dvs tändning på trissorna ska ner till mellan 10 och 30 mv
ollenorell skrev:Perfector skrev:Idle current ska ner till 10 mv
bias dvs tändning på trissorna ska ner till mellan 10 och 30 mv
Det jag vänder mig mot är att en ström aldrig kan mätas i enheten Volt eller med prefix mV.
Ett spänningsfall över det motståndet som reglerar strömmen kan däremot ligga på 10mV!
Frågan är också om en normal multimeter för hobbyanvändare har någon mätnogrannhet att tala om i mV-området?
Men jag tycker det är väldigt mycket snack om justering av tomgångsström. Jag tycker istället man ska börja felsöka där det är mest sannolikt att finna fel.
Kenta skrev:Samtliga förstärkare som jag ställt bias på så har jag använt värden och procedur från tillverkarens manual och de har angett värdena i mV.
Om DVM mäter mV så duger den utmärkt till jobbet.
Laila skrev:Kenta skrev:Samtliga förstärkare som jag ställt bias på så har jag använt värden och procedur från tillverkarens manual och de har angett värdena i mV.
Om DVM mäter mV så duger den utmärkt till jobbet.
Då mätt över ett motstånd, eller . . . typ ?
Du får nog acceptera att enheten för viloström är Ampere och inget annat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster