Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Så där håller min gamla NAD 3240 också på. Kan det alltså vara utgångsreläerna? Ska försöka byta dem då.
Kalejdokom skrev:Så där håller min gamla NAD 3240 också på. Kan det alltså vara utgångsreläerna? Ska försöka byta dem då.
flathead skrev:Ett sätt att konstatera om det är utgångsreläet är att lyfta på locket köra steget tills det börjar krångla och då knacka lite försiktig på reläet, piggar det på sig har man hittat problemet.
Kan ju vara lödningar som gett upp också.
flathead skrev:Känner du dig säker nog att lyfta på locket och har en kamera till hands så går det nog att leta rätt på reläerna.
Dock avråder jag till detta felsöknings sätt om du inte känner dig bekväm med att rota i något med nätspänning på !
Lyfta på locket med sladden ur väggen är ju ofarligt i alla fall.
StefanL skrev:Har inte fotat, men kört längre sessioner nu. Och jag kan konstatera att med bassteget så låter allt som det skall, bryggar jag mitt 218 så får jag inget ljudtapp på basarna heller.
Så, bryggat steg = Ok. Körs som stereo = ljudtapp i höger kanal.

StefanL skrev:Har nu kört i 4 timmar utan ljudtapp, var det så enkelt?
Vinylcalle skrev:StefanL skrev:Har nu kört i 4 timmar utan ljudtapp, var det så enkelt?
Ja. Det svåra är att veta vad man ska göra. Det lär man sig av erfarenhet. Har nog passerat ett halvt dussin sådana genom mina händer. Alla har fått samma behandling du nu gjort om inte annat så i förebyggande syfte.
MvH Carl
StefanL skrev:Hmm, blir inte klok på detta.
Ibland så försvinner ljudet ur ena högtalaren, det sprakar, knastrar, blir lägre nivå än andra högtalaren. För att bli bra ett tag senare. Sen kan det komma tillbaka efter ett tag igen.
Jag kan inte fundera fram om det är slutsteget eller receivern (kör pre-out på receivern).
Idag sprakade höger högtalare, så jag vände på rca-kablarna och testade lite, men det gav inget. När jag vände tillbaka så började vänster högtalare spraka!?
Jag misstänker att det är receiverns pre out eller hdmi-ingång. Känns inte som att slutsteget skulle hålla på så?
Jag skall testa fler ingångar och se, men hur jag jag felsöka upp detta?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster