Ena kanalen tappar ljud

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Ena kanalen tappar ljud

Inläggav StefanL » 2014-03-03 17:11

Hmm, blir inte klok på detta.

Ibland så försvinner ljudet ur ena högtalaren, det sprakar, knastrar, blir lägre nivå än andra högtalaren. För att bli bra ett tag senare. Sen kan det komma tillbaka efter ett tag igen.

Jag kan inte fundera fram om det är slutsteget eller receivern (kör pre-out på receivern).

Idag sprakade höger högtalare, så jag vände på rca-kablarna och testade lite, men det gav inget. När jag vände tillbaka så började vänster högtalare spraka!?

Jag misstänker att det är receiverns pre out eller hdmi-ingång. Känns inte som att slutsteget skulle hålla på så?

Jag skall testa fler ingångar och se, men hur jag jag felsöka upp detta?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-03-03 17:37

Hände precis igen, på vänster. Lät slutsteget vara igång och stängde receivern. Kanalen fortfarande död när jag startade receivern.

Provade då stänga slutsteget och starta det igen medan musiken var pausad. När jag kör igång igen, så funkar båda kanaler igen.

Kan det vara slutsteget? Det låter nästan så. Funderar på att lämna in det för en översyn, finns det en som kan sig åt ett NAD 218 i Skåne mån tro?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-03 18:18

Är soft clip-inkopplat? Prova att koppla från, har varit med om liknande symptom. Tydligen separata kanaler.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-03-03 18:52

Sådär var ett Proton Aa-1150 jag hade för några år sedan. På den fick jag byta utgångsrelä. Efter det fungerade den i många år, och gör än idag. Relä köpte jag på microkit för 25 kr st :-)
Jag vet inte om det är hörsägen eller ej men jag har hört/läst att NAD och Proton var väldigt lika i konstruktionen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-03 19:10

Så där håller min gamla NAD 3240 också på. Kan det alltså vara utgångsreläerna? Ska försöka byta dem då.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-03 19:27

Kalejdokom skrev:Så där håller min gamla NAD 3240 också på. Kan det alltså vara utgångsreläerna? Ska försöka byta dem då.

Var får man tag i passande sådana? Har en besläktad receiver där reläna inte drar. Kan man bygla något för att se om det är reläna?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-03 19:49

Du måste kunna konstatera vilken enhet det är genom att koppla om sladdarna höger-vänster mellan för- och slutsteg. Låt den vara ett tag så att du vet säkert att det bara är ena kanalen. När du vet det, stäng av och byt. Låt den spela ett tag och kollavilken kanal som konstrar, om det bara är den ena. Nu vet du vilken enhet där.

Om det är receivern, så har den en inbyggd radio du kan köra. Prova den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-03-03 20:18

Sätter en fulöl på att problemet försvinner om du fipplar med bryggknappen eller om det var softclipping.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-03-04 15:02

Mnja, ni kan vara nåt på spåret, där är skillnad med och utan soft-clipping. Jag vill minnas att det är bättre med soft-clipping inkopplat.

Skall testa när jag kommer hem.

Hmm, kanske också leta upp utgångsrelä.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-04 16:04

Kalejdokom skrev:Så där håller min gamla NAD 3240 också på. Kan det alltså vara utgångsreläerna? Ska försöka byta dem då.

Så var det i min 3100, det löstes med reläbyten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
StefanL

Re: Ena kanalen tappar ljud

Inläggav StefanL » 2014-04-16 15:44

Nepp, det hände både med/utan soft clipping. Men kom på att jag kan testa med bassteget juh :roll:

Har kopplat om och bara testat lite (hinner inte mer idag), där var inget ljudtapp då iaf. Skönt om så är fallet, då kan jag fokusera på steget och inte bry mig om receivern.

Då kommer följdfrågan, vem kan byta utgångsreläer i närheten av Asmundtorp? Re-Hifi kanske?

Edit: Nej, de kan inte fixa sånt för närvarande.. :( Någon annan som vet? En Faktisktian kanske?
Senast redigerad av StefanL 2014-04-16 16:13, redigerad totalt 1 gång.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Re:

Inläggav StefanL » 2014-04-16 16:09

NiklasF skrev:Sätter en fulöl på att problemet försvinner om du fipplar med bryggknappen eller om det var softclipping.

You owe me an ugly beer dude ;)
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-16 17:28

Ett sätt att konstatera om det är utgångsreläet är att lyfta på locket köra steget tills det börjar krångla och då knacka lite försiktig på reläet, piggar det på sig har man hittat problemet.

Kan ju vara lödningar som gett upp också.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-04-16 19:05

flathead skrev:Ett sätt att konstatera om det är utgångsreläet är att lyfta på locket köra steget tills det börjar krångla och då knacka lite försiktig på reläet, piggar det på sig har man hittat problemet.

Kan ju vara lödningar som gett upp också.

Det är här det blir galet, jag kan inget om sånt. Jag vet inte ens hur ett relä ser ut.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-04-16 19:11

Känner du dig säker nog att lyfta på locket och har en kamera till hands så går det nog att leta rätt på reläerna.

Dock avråder jag till detta felsöknings sätt om du inte känner dig bekväm med att rota i något med nätspänning på !

Lyfta på locket med sladden ur väggen är ju ofarligt i alla fall.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-04-17 07:38

flathead skrev:Känner du dig säker nog att lyfta på locket och har en kamera till hands så går det nog att leta rätt på reläerna.

Dock avråder jag till detta felsöknings sätt om du inte känner dig bekväm med att rota i något med nätspänning på !

Lyfta på locket med sladden ur väggen är ju ofarligt i alla fall.

Det skall jag nog klara av, återkommer!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-04-23 17:31

Har inte fotat, men kört längre sessioner nu. Och jag kan konstatera att med bassteget så låter allt som det skall, bryggar jag mitt 218 så får jag inget ljudtapp på basarna heller.

Så, bryggat steg = Ok. Körs som stereo = ljudtapp i höger kanal.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-24 00:56

StefanL skrev:Har inte fotat, men kört längre sessioner nu. Och jag kan konstatera att med bassteget så låter allt som det skall, bryggar jag mitt 218 så får jag inget ljudtapp på basarna heller.

Så, bryggat steg = Ok. Körs som stereo = ljudtapp i höger kanal.

Prova rengöra omkopplaren för bryggkoppling.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-04-24 17:30

Då skall vi se. Jag har fått av plåten och blåst rent, det var ganska dammigt.

Efter inrådan av Calle, så har jag också kört 'Elektronikrengöring' på 3 omkopplare. Vem vet, det kanske räcker. Allt ser i alla fall helt och fint ut ur mina ögon.

Och så här ser det ut under plåten:

Ovan ifrån:
Bild

Höger sida
Bild

Kortet där omkopplarna sitter:
Bild

Ovan ifrån bakom kortet:
Bild

Vänster sida:
Bild
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-04-25 16:13

Har nu kört i 4 timmar utan ljudtapp, var det så enkelt?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-26 03:06

StefanL skrev:Har nu kört i 4 timmar utan ljudtapp, var det så enkelt?

Ja. Det svåra är att veta vad man ska göra. Det lär man sig av erfarenhet. Har nog passerat ett halvt dussin sådana genom mina händer. Alla har fått samma behandling du nu gjort om inte annat så i förebyggande syfte.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2014-04-26 09:26

Vinylcalle skrev:
StefanL skrev:Har nu kört i 4 timmar utan ljudtapp, var det så enkelt?

Ja. Det svåra är att veta vad man ska göra. Det lär man sig av erfarenhet. Har nog passerat ett halvt dussin sådana genom mina händer. Alla har fått samma behandling du nu gjort om inte annat så i förebyggande syfte.

MvH Carl

Tack för hjälpen, du är en klippa! :)
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-04-26 14:37

StefanL skrev:Hmm, blir inte klok på detta.

Ibland så försvinner ljudet ur ena högtalaren, det sprakar, knastrar, blir lägre nivå än andra högtalaren. För att bli bra ett tag senare. Sen kan det komma tillbaka efter ett tag igen.

Jag kan inte fundera fram om det är slutsteget eller receivern (kör pre-out på receivern).

Idag sprakade höger högtalare, så jag vände på rca-kablarna och testade lite, men det gav inget. När jag vände tillbaka så började vänster högtalare spraka!?

Jag misstänker att det är receiverns pre out eller hdmi-ingång. Känns inte som att slutsteget skulle hålla på så?

Jag skall testa fler ingångar och se, men hur jag jag felsöka upp detta?

Förlåt för trådkap, men jag har en DAC med exakt samma symptom. Det är en Musical Fidelity M1.
Sprak, lägre volym på en kanal (höger) men bara ibland. Har expertisen här nått råd?
Har testat med både optiskt o koax in samt balanserat ut, men felet består.

Återgå till Teknikforum