Kan piezohögtalare göra annat än skrämma möss?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JM

Kan piezohögtalare göra annat än skrämma möss?

Inläggav JM » 2014-03-15 17:01

Köpte piezohögtalare från Motorola för många år sedan. Bästa användning blev att skrämma mössen under huset.

Snubblade på en firma i USA som säljer piezofilm.

http://www.imagesco.com/piezoelectric/index.html

Bläddrade i en liten manual

http://www.imagesco.com/sensors/piezofilm.pdf

Blev inspirerad. Möjligen kan det gå att med en långt piezo band, 1 * 200 cm i en sluten låda, att få ner distorsionen. Tänkt frekvens område 700- 40000 cps. Dvs relativt stor yta o liten rörelse av membranet skulle sänka distorsionen.

Vad är problemen?

JM

JM

Inläggav JM » 2014-03-17 19:30

Ok jag förstår. Att bara nämna ordet piezo är som att svära i kyrkan.

JM

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-03-17 20:56

Jag tycker Piezo är spännande :) .
Har dock aldrig sett ett piezoband.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
dukanvadet

Re: Kan piezohögtalare göra annat än skrämma möss?

Inläggav dukanvadet » 2014-04-06 22:48

Såg en distmätning på motorolas powerlinepeizos. Såg mycket bra ut. Frekvensgången var inte lika fin dock. Vet inte om det alltid måste vara så med peizo. Kanske går att eq-a med minidsp eller equalizerAPO annars.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2014-04-07 12:04

JM skrev:Ok jag förstår. Att bara nämna ordet piezo är som att svära i kyrkan.

JM

Varför då?

Den piezoelektriska effekten är ett fysikalisk fenomen bara.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-15 09:55

JM skrev:Köpte piezohögtalare från Motorola för många år sedan. Bästa användning blev att skrämma mössen under huset.

Snubblade på en firma i USA som säljer piezofilm.

http://www.imagesco.com/piezoelectric/index.html

Bläddrade i en liten manual

http://www.imagesco.com/sensors/piezofilm.pdf

Blev inspirerad. Möjligen kan det gå att med en långt piezo band, 1 * 200 cm i en sluten låda, att få ner distorsionen. Tänkt frekvens område 700- 40000 cps. Dvs relativt stor yta o liten rörelse av membranet skulle sänka distorsionen.

Vad är problemen?

JM

Prova ett motstånd 10 Ohm över hornet + - och en 4.7 uF konding i serie med + Då blir det faktisk finljud ur dom. dock gäller det inte A101 och A105 (hi-fi kitbenämningen på dom)
Dessa har en elak spik vid 5kHz som inte kan åtgärdas med annat än att dela ut och dela in före och efter spiken, men då är hela meningen med hornet bortkastad
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 10:52

I mina Dahlqvist DQ10a sitter det piezo-horn, verkar vara billigaste sorten som man köper på macken för 49 spänn... Men de delas av vid 12,5 kHz så det är väl bara det sista "glimret" som påverkas. Kanske de fungerar bra i den applikationen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Inläggav JM » 2014-04-15 12:29

Bill50x skrev:I mina Dahlqvist DQ10a sitter det piezo-horn, verkar vara billigaste sorten som man köper på macken för 49 spänn... Men de delas av vid 12,5 kHz så det är väl bara det sista "glimret" som påverkas. Kanske de fungerar bra i den applikationen?

/ B

Blev förvånad första gången jag såg en avklädd Dahlquistare, sannolikt på 1980-talet på Flemminggatan i någon Hifi-butik. Först en skog med element i en salig blandning. Men mest anmärkningsvärt var pietzodiskanten på toppen.
Så illa lät inte högtalaren så jag köpte ett par liknade piezohorn på HiFi-kit. Testade med olika motstånd/kondensatorer för att få bort det vassa ljudet. Lyckades till viss del. Pietzo högtalarna åkte snabbt ut en låda med “work in progress”.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 13:30

JM skrev:
Bill50x skrev:I mina Dahlqvist DQ10a sitter det piezo-horn, verkar vara billigaste sorten som man köper på macken för 49 spänn... Men de delas av vid 12,5 kHz så det är väl bara det sista "glimret" som påverkas. Kanske de fungerar bra i den applikationen?

Blev förvånad första gången jag såg en avklädd Dahlquistare, sannolikt på 1980-talet på Flemminggatan i någon Hifi-butik. Först en skog med element i en salig blandning. Men mest anmärkningsvärt var pietzodiskanten på toppen.
Så illa lät inte högtalaren så jag köpte ett par liknade piezohorn på HiFi-kit. Testade med olika motstånd/kondensatorer för att få bort det vassa ljudet. Lyckades till viss del. Pietzo högtalarna åkte snabbt ut en låda med “work in progress”.

De piezohorn jag hört i andra konfigurationer har alltid låtit illa. Eller rättare, de låter som de kostar. Jag gissar att John Dahlqvist hittade just det rätta användningområdet, annars hade han väl valt ett annat element som ersatte näst överst/överst diskant och sparat in på filterproblem (och gjort högtalaren till en 4-vägare).

Det fanns ett tag en uppgradering/ersättning (från annat förretag) att köpa i form av en banddiskant, den ersatte de båda översta elementen i DQ10a och jag hade sådana hemma ett tag. Men detta element var extremt känsligt och jag minns inte ens hur många gånger jag bytte folie efter destruktion pga av knäppar från slutstegens av- och påslag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-04-16 18:14

Audax hade väl en djäkligt dyr piezodiskant med guldöverdrag.
http://www.soundimage.dk/Different-col/Piezo.htm
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-16 18:31

soundbrigade skrev:Audax hade väl en djäkligt dyr piezodiskant med guldöverdrag.

Nå'n vänlig själ provar med Motorola ksn 1038 och motstånd 10 ohm tvärsöver samt 4.7 uF polykonding i serie samt berättar hur illa jag hör :-) ?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-04-17 11:11

Det fanns ett svenskt företag som tillverkade en akustiskt lins till just Motorolas piezoelektriska horn, det runda. Det hornet har en mindre bra spridningsvinkel med ökad frekvens. Konstruktionen såldes senare till Jamo.
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-17 11:24

PeterAkemark skrev:Det fanns ett svenskt företag som tillverkade en akustiskt lins till just Motorolas piezoelektriska horn, det runda. Det hornet har en mindre bra spridningsvinkel med ökad frekvens. Konstruktionen såldes senare till Jamo.
Bild

Tyvär syns det dåligt vilket runt horn det är.
eller är A101 och 105 fyrkantiga.
Annars är en spridningslins ett bra verktyg att sprida ljudet. Men 101 och 105 med den långa "näsan" mitt i hornet var och är en katastrof. HiFi Connection försökte under flera veckor hantera spiken vid 5 kHz men det ville sig aldrig.
Ksn 1038 var helt ok om man la 10 över anslutningen och 4.7 uF i serie med signalen
Dels dämpades känsligheten och samtidig tog den nasala tutan vägen över motståndet så att det lät "påfallande likt musik" enligt Bertil Hellsten på Elektronikvärlden :-)
Han hade humor den herrn.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-04-17 13:18

Jag avser Motorola KSN 1005 och de efterföljare som liknar det hornet. Hornet är runt men fästkanten är kvadratisk.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-17 13:48

PeterAkemark skrev:Jag avser Motorola KSN 1005 och de efterföljare som liknar det hornet. Hornet är runt men fästkanten är kvadratisk.

1005 var och är en pina. Den har en spik vid 5kHz och den går inte att få bort med de metoder som göran kling hade tillgång till

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-04-17 14:11

soundbrigade skrev:Audax hade väl en djäkligt dyr piezodiskant med guldöverdrag.

Jepp, scannade denna från en gammal ELFA (tror jag det var) katalog förut:

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-04-19 22:12

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-20 01:21

Bill50x skrev:Det fanns ett tag en uppgradering/ersättning (från annat förretag) att köpa i form av en banddiskant, den ersatte de båda översta elementen i DQ10a och jag hade sådana hemma ett tag. Men detta element var extremt känsligt och jag minns inte ens hur många gånger jag bytte folie efter destruktion pga av knäppar från slutstegens av- och påslag.

Det här leder ju annars till piezodiskanternas antagligen största fördel - det var väl nära på omöjligt att spela sönder en sådan?

Vad jag minns så var den vanliga inkopplingen att ha ett motstånd i serie med elementet och använda dess inbyggda kapacitans som delning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-20 09:45

MiaM skrev:
Bill50x skrev:Det fanns ett tag en uppgradering/ersättning (från annat förretag) att köpa i form av en banddiskant, den ersatte de båda översta elementen i DQ10a och jag hade sådana hemma ett tag. Men detta element var extremt känsligt och jag minns inte ens hur många gånger jag bytte folie efter destruktion pga av knäppar från slutstegens av- och påslag.

Det här leder ju annars till piezodiskanternas antagligen största fördel - det var väl nära på omöjligt att spela sönder en sådan?

Vad jag minns så var den vanliga inkopplingen att ha ett motstånd i serie med elementet och använda dess inbyggda kapacitans som delning.

306 W 4 Ohm
153 W 8 Ohm
76 W 16 Ohm
Schema som följer

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2014-04-22 18:29

Dessa piesohögtalare verkar tyvärr behöva rätt hög delning vilket gör att de är opraktiska för de flesta formar av högtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-22 18:33

anjora skrev:Dessa piesohögtalare verkar tyvärr behöva rätt hög delning vilket gör att de är opraktiska för de flesta formar av högtalare.

den rektangulära delar 3000 Hz
Finns en driver som jag tror heter 1086 eller möjligen 1087 som delar 800 Hz
Sen finns ett horn som delar 2 kHz åxå
Och 3kHz är inte så värst högt i delning, varken för 2 eller 3-vägare

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2014-04-22 20:16

Perfector skrev:
anjora skrev:Dessa piesohögtalare verkar tyvärr behöva rätt hög delning vilket gör att de är opraktiska för de flesta formar av högtalare.

Där ser man, det brukar finnas en undre frekvens för lämplig delning och för RAAL 140-15d (den bästa banddiskanten) så är det 3khz fast diskanten kan i teorin delas vid kanske 800hz. Ett skäl till att peizo-diskanter har fått dåligt rykte kan vara att de kom när folk spelade vinyl och vinylskivor innehåller mycket HF skräp som man helst inte vill återge.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-22 20:31

anjora skrev:
Perfector skrev:

Där ser man, det brukar finnas en undre frekvens för lämplig delning och för RAAL 140-15d (den bästa banddiskanten) så är det 3khz fast diskanten kan i teorin delas vid kanske 800hz. Ett skäl till att peizo-diskanter har fått dåligt rykte kan vara att de kom när folk spelade vinyl och vinylskivor innehåller mycket HF skräp som man helst inte vill återge.

101'an 0ch 105'an lät illa rent allmänt med en tokspik vid 5kHz som inte gick att få bort. Jo, om man delade ut 4800 och sen in igen vid 5200. då försvann den, och samtidigt anledningen till att köra hornet i första läget :-)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-28 01:25

anjora skrev:Ett skäl till att peizo-diskanter har fått dåligt rykte kan vara att de kom när folk spelade vinyl och vinylskivor innehåller mycket HF skräp som man helst inte vill återge.

Kan det snarast varit så att med en så kapacitiv last som en piezodiskant så ville man inte att "skräp" brakar på med för mycket styrka eftersom skräpet ihop med kapacitiv last kanske inte är nån höjdare för vissa stärkare?

Återgå till Teknikforum