Jag behöver en datorstyrd omkopplingsbox för blindtest

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-11-09 22:34

Jag har med intresse läst alla inlägg i tråden men saknar fortfarande ett förslag på praktiskt utförande. Jag tänker mig något så enkelt som detta:

Bild

Här visas bara en kanal. Man kopplar in ett testobjekt mellan X' och X'' samt ett jämföresleobjekt (eller förbikoppling) mellan Y' och Y'. Sedan ställer man nivån med något slag av justeringsdon. Reläet ska vid test kunna slumpas och ha styrning X, Y och okänd. För högtalarjämförelse kopplar man in LågIN och LågUT mellan för- och slutsteg, kopplar ihop X'/X'' resp Y'/Y'' och ställer nivån så att bägge högtalarna har samma nivå.

Men det praktiska? Slumpning verkar Svante ha kläm på. Men hur ser reläer ut som gör jobbet? Och hur gör man nivåjusteringen?

Jag tänker mig att boxen ska fjärrstyras med sladd och en enkel A/B/X-omkopplare.

H/W-desajners ohoj!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-11 10:02

Jag skulle helt klart välja lösning med uC. Eventuella störningar från denna är mycket enklare att filtrera bort än störningar från nätdelen som du ändå måste ha för att driva reläerna.

Strömdel:
Minst 12V ut.
Om strömmen är AC eller dåligt reglerad: likriktare, kondingar samt 12V regulator.
Regulator för +5V.

Logikdel:
Simpel uC med A/D omvandlare.
tvåtrådssladd till "fjärrkontroll" med ca 7 knappar (A/B/X/!X/Svar A/Svar B/Avsluta) (Avläses via A/D).
Lysdioder för att visa om ett svar var korrekt eller fel.
2 utgångar för reläer (A resp B).
Logikdelen ser till att hantera fördröjning som säkerställer att max ett relä i taget kan vara inkopplat.

Relädel:
Varje kanal behöver en gateresistor, en transistor, en backdiod och ett tvåpoligt NC relä.
Externa utgångar för +12V, +5V, GND, ReläA, ReläB så att godtyckligt antal reläer kan kopplas in för att stödja både lågnivå och högnivå samtidigt om man vill.
På lågnivåsignalerna kan man koppla in pottar för att justera volymen.

Oklart: Skall man koppla in pot på både A och B kanal?
Rimligen bör man bara behöva attenuator på den kanal som låter högst. Föedelen med att ha pot på båda kanalerna är att då går signalen genom exakt samma mängd komponenter för båda kanalerna.
Högkvalitetspotar är troligen den klart dyraste komponenten i boxen.

Föregående

Återgå till Teknikforum