DanNorman skrev:Jag kan ta en titt på ditt problem, eftersom jag är medskyldig till det

Första ordningen kan vi nog glömma, och få komponenter oxå.
Kul!
Och medskyldig till problemet var väl hårt.. Egentligen har jag inget problem.. Det jag snott ifrån dig är konstruktionen av topparna och de funkar ju kanon. Basdelen är helt min egen knäppa idé och kom sig av att jag helt enkelt hade en massa basar över. Istället för att köra en 3-vägare av det befintliga som i mitt fall var alternativet (har ju knappa kunskaper) så finns ju en massa möjligheter för att få med basarna.. MMMTMMM, WWMTMWW, WWWWMTM.. Lådor kan jag smälla ihop men inte räkna ut konstruktionen..
Att implementera befintlig baslåda var alltså den enkla vägen, att passivt göra vad jag gör idag i receivern..
Så visst vore det kul med en "Maxa 12st NS3 och Vifa BC25"-tråd med grabbar som dig, Dan.. Martin..och kanske IÖ på ett hörn men då jag inte kan bidra med mätningar osv blir det ju rätt knepigt trots att ni är skickliga som f-n och det känns rätt förmätet att be om den typen av hjälp. Jag har dock förstått att det ligger rätt mycket NS3:or ute i stugorna så en gemensam tråd för ett maxat bygge med många element kanske kunde ha allmänintresse? Den befintliga tar mest upp datahögtalare och upp till MTM/MMT men NS3 i antal blir i mina öron ett rätt kapabelt system och det vore skitkul om någon tittade på linjer, eller konstruktioner upp till i alla fall WWMTMWW (eller WWWWMMT som är vad jag hoppades skulle gå smidigt att göra om mina till..).
Jag försöker lära mig mer. Läser vad jag kommer över på nätet och börjar väl begripa i alla fall de enkla sambanden. Finesserna undgår mig dock.. När jag tittar på mitt filter så begriper jag t.ex inte hur det funkar. Till basarna finns en 1.5mH spole i serie. Om den är tänkt som ett 1:a ordningens filter så delar den basarna uppåt vid strax över 400Hz och det är ju...udda..och det låter inte som att jag skulle ha en skarv mellan basar och diskant. Är den som Martin var inne på där för baffelstegskompensation så hajar jag inte hur den som enda komponent inte samtidigt delar basarna..och gör den inte det så finns inget som delar basarna uppåt alls och då är det fullt flås PLUS Vifan i diskanten..och så låter det inte heller.
Så jag antar alltså att det finns "finesser" här som jag inte begriper. Att då ge sig på att själv försöka att få med baslådorna passivt eller att göra en ny konstruktion med fler basar än i en MMT (som jag alltså inte skulle fixa själv heller).. Well, tur att man är smart nog att inse att man inte är så smart..(!)..
Så känner ni att ni får en stund och vill hjälpa till så är jag tacksam, och hittar någon en ännu outforskad potential i elementen i antal så ställer jag gärna upp och bygger. Går det att få till något inledningsvis med befintligt så är det såklart smidigt och bra men krävs det ett helt nytt bygge så är jag inte anti det heller.
Gutt läge man är i nu. Kunnigt folk visar intresse att hjälpa till att förbättra konstruktionen och finns inte mer att hämta så är jag på intet vis missnöjd som det är. Ursprunget till tanken om en 3v var ju inte att jag var missnöjd med ljudet utan att slippa aktiv drift av basarna och göra dem möjliga att driva med vanlig stärkare.
Ska ju bli subwoofers med så kikar någon på en ny konstruktion borde så många NS3 kanske kunna bli en rejält kapabel topp ner till 100Hz eller något?