Räknar filterprogram rätt avseende -6dB vid delning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Räknar filterprogram rätt avseende -6dB vid delning?

Inläggav IngOehman » 2014-04-29 23:47

Det är helt problemfritt att använda ett seriefilter och ändå få topparna helt ofiltrerade.

Så här kan det se ut med första ordningens seriefilter, kopplat och placerat så att man får
en från utsidan jämförbar funktion med ditt tidigare förslag:

Bild

Respektive kompletta högtalares alla element är symboliskt ritade som ett.

I praktiken kan det visa sig klokt att använda lite fler filterkomponenter än de visade, men
typiskt så är seriefilter lite mindre känsliga för den sorts problem som första ordningens
filter får i närheten av högtalarelementens mera impedansvarierande register. Så ett så
enkelt filter som det visade kan vara en start i varje fall.

När exakt samma element arbetar i de två registren (om det är basreflex så utgår jag ifrån
att du avstämt dem lika) så har faktiskt seriefilter lite extra bra förutsättningar att fungera,
eftersom elektrisk och akustisk summering blir lika (och den elektriska blir ju vid första ord-
ningens seriefilter alltid 1), om man bortser ifrån att avståndet mellan elementen kanske är
större än en bråkdel av en våglängd vid den högsta frekvens som de arbetar tillsammans...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-04-30 18:46

Jag har kollar lite i basta! och måste erkänna att jag är lost.. Visst hittar jag sektionen för filter men begriper inte hur jag väljer att det ska vara seriefilter, impedanser osv.. Jag kan välja delningsfrekvens men så länge inte impedansen eller filtrets funktion är inmatad så är ju värdena programmet ger oanvändbara. Upprepar frågan: Finns en mer intuitiv programvara? basta! är säkert enormt kraftfullt men jag behöver inte alla funktioner..

Ingvar:
Helt rätt, toppar och bottendelar har en identisk avstämning (50Hz). Botten är helt enkelt en låda där jag dubblat (plus en liter..men det kan nog kvitta med de QTS-värden elementen har och den relativt hårda dämpning (170mm gullfiber som pressats ihop lite för att få plats i de 120mm som är innerbredden..(fortfarande förvånansvärt luftigt dock.. SKulle gått att pressa ihop betydligt mer..) och med runt 1cm fri luft mellan element och dämp. Ingen dämp under basportarna dock men de är lågt monterade på respektive bakstycke och under elementen. Fått för mig att fri luft framför porten och en fri luftväg mellan element och port är fördelaktigt. Här är den fria luftspalten centimetern mellan element och dämpet..) luftvolymen för det dubbla antalet baselement. De små spelar enligt testtoner bas med bra nivå ner till strax under 40Hz men den dör rätt fort under det.

Du skrev att det kanske bör vara fler komponenter men att ett seriefilter enligt din ritning kunde vara en bra start. En bra start känns ju som en lämplig..eeh..start..
Finns några tabeller på vilka värden som ska användas vid olika frekvenser och impedanser eller är de desamma som vid ett vanligt 1:a ordningens filter och komponenternas placering är vad som skiljer?

Martin:
Du har ju simulerat lite..och jag undrar en sak.
Filtret i topparna ser ju ut så här (minus den 1200uF basboostkondingen som jag skippade. Avstämningen blev i.o.m det 50Hz istället för 39Hz men extension till 40Hz räcker (ska ändå bli några basar) och att signalen ska behöva passera en stor elektrolyt kändes onödigt då topparna redan innan baslådor används delade neråt 95% av tiden..):
Bild

Går det utifrån värdena smidigt få fram vad det handlar om för delningsfrekvens? Enligt de tabeller jag hittat så verkar det helkonstigt, då en spole på 1.5mH skulle ge en delningsfrekvens på strax över 400Hz i 4 ohm vilket är den aktuella lasten av två Aura parallellkopplade.. Det låter alltså bra, så att något annat är i görningen begriper jag. Om middarna delades uppåt vid 400Hz vill jag gärna tro att jag skulle hört att något inte stämmer..

Vidare skrev du att man kunde fundera på att minska diskantens dämpning med ett par dB.. Gäller det även i den filterkonstruktion som är nu? Jag tycker nog att diskantnivån är spot on men visar en simulering att det inte är 100 så är jag självklart villig att testa alternativ. Jag tycker alltså att det låter bra men jag har ju inte jämfört med alternativet..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-04-30 20:08

Det är förmodligen baffelstegskompenseringen som ligger i 1,5mH-spolen. Min tanke var att höja hela känsligheten i nivå med basen/nedre mellanregistret genom att minska seriespolen i mellanregistret och seriemotståndet till diskanten.

Men vill du kunna använda topparna som fristående kanske någon annan lösning är bättre där man låter topparna vara. Har tänkt att simulera någon typ av seriefilter eller något annat.

Har använt seriekondensatorer på 1200 resp. 600uF i de förra simuleringarna då jag trodde de satt där.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2014-04-30 23:40

Jag kan ta en titt på ditt problem, eftersom jag är medskyldig till det :) Första ordningen kan vi nog glömma, och få komponenter oxå.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-01 09:16

DanNorman skrev:Jag kan ta en titt på ditt problem, eftersom jag är medskyldig till det :) Första ordningen kan vi nog glömma, och få komponenter oxå.

Kul!
Och medskyldig till problemet var väl hårt.. Egentligen har jag inget problem.. Det jag snott ifrån dig är konstruktionen av topparna och de funkar ju kanon. Basdelen är helt min egen knäppa idé och kom sig av att jag helt enkelt hade en massa basar över. Istället för att köra en 3-vägare av det befintliga som i mitt fall var alternativet (har ju knappa kunskaper) så finns ju en massa möjligheter för att få med basarna.. MMMTMMM, WWMTMWW, WWWWMTM.. Lådor kan jag smälla ihop men inte räkna ut konstruktionen..
Att implementera befintlig baslåda var alltså den enkla vägen, att passivt göra vad jag gör idag i receivern..

Så visst vore det kul med en "Maxa 12st NS3 och Vifa BC25"-tråd med grabbar som dig, Dan.. Martin..och kanske IÖ på ett hörn men då jag inte kan bidra med mätningar osv blir det ju rätt knepigt trots att ni är skickliga som f-n och det känns rätt förmätet att be om den typen av hjälp. Jag har dock förstått att det ligger rätt mycket NS3:or ute i stugorna så en gemensam tråd för ett maxat bygge med många element kanske kunde ha allmänintresse? Den befintliga tar mest upp datahögtalare och upp till MTM/MMT men NS3 i antal blir i mina öron ett rätt kapabelt system och det vore skitkul om någon tittade på linjer, eller konstruktioner upp till i alla fall WWMTMWW (eller WWWWMMT som är vad jag hoppades skulle gå smidigt att göra om mina till..).

Jag försöker lära mig mer. Läser vad jag kommer över på nätet och börjar väl begripa i alla fall de enkla sambanden. Finesserna undgår mig dock.. När jag tittar på mitt filter så begriper jag t.ex inte hur det funkar. Till basarna finns en 1.5mH spole i serie. Om den är tänkt som ett 1:a ordningens filter så delar den basarna uppåt vid strax över 400Hz och det är ju...udda..och det låter inte som att jag skulle ha en skarv mellan basar och diskant. Är den som Martin var inne på där för baffelstegskompensation så hajar jag inte hur den som enda komponent inte samtidigt delar basarna..och gör den inte det så finns inget som delar basarna uppåt alls och då är det fullt flås PLUS Vifan i diskanten..och så låter det inte heller.
Så jag antar alltså att det finns "finesser" här som jag inte begriper. Att då ge sig på att själv försöka att få med baslådorna passivt eller att göra en ny konstruktion med fler basar än i en MMT (som jag alltså inte skulle fixa själv heller).. Well, tur att man är smart nog att inse att man inte är så smart..(!)..

Så känner ni att ni får en stund och vill hjälpa till så är jag tacksam, och hittar någon en ännu outforskad potential i elementen i antal så ställer jag gärna upp och bygger. Går det att få till något inledningsvis med befintligt så är det såklart smidigt och bra men krävs det ett helt nytt bygge så är jag inte anti det heller.
Gutt läge man är i nu. Kunnigt folk visar intresse att hjälpa till att förbättra konstruktionen och finns inte mer att hämta så är jag på intet vis missnöjd som det är. Ursprunget till tanken om en 3v var ju inte att jag var missnöjd med ljudet utan att slippa aktiv drift av basarna och göra dem möjliga att driva med vanlig stärkare.

Ska ju bli subwoofers med så kikar någon på en ny konstruktion borde så många NS3 kanske kunna bli en rejält kapabel topp ner till 100Hz eller något?
Mycket trevlig!

Föregående

Återgå till Teknikforum