Använda Denon 1905 som rent slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Använda Denon 1905 som rent slutsteg?

Inläggav Jara » 2014-05-01 07:58

Jag saknar manualen till min Denon 1905... Någon som vet om man kan använda slutstegen i ovan nämnda reciever utan att använda försteget? Är det vad man kallar "adresserbara slutsteg"? Recievern har EXT. IN, kan det vara en möjlig ingång att använda? Vad behöver man sen göra för inställningar för att signalen ska hitta rätt?

/Danne

Användarvisningsbild
BPM

Re: Använda Denon 1905 som rent slutsteg?

Inläggav BPM » 2014-05-01 08:46

Tyvärr tror jag inte att en 1905 går att använda som slutsteg utan att göra förändringar inuti maskinen. EXT IN tar fortfarande vägen via volymkontrollen. För att kunna använda den som rent slutsteg behövs en MAIN IN likt den som satt på gamla NAD eller HK..

Det finns en tråd här på faktiskt nånstans (vet inte riktigt vad man söker på) där någon moddade (jag tror det var en snarlik 2105) en Denonreceiver med preout-main in och operationen föreföll inte extremt avancerad. Kanske kan någon länka?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-01 13:31

Jag har för mig att det var Hevi som moddade sin Denonreceiver.

Annars ser jag egentligen inga som helst ljudmässiga problem med att använda den analoga multikanalingången som därmed passerar volmkontrollsteget. Denons hembioreceivrar har gång på gång visat sig vara mycket välljudande. Att modda slutstegt kan därmed handla mer om "feelgoodkänsla" än av ljudkvalitetsmässiga skäl.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2014-05-01 15:10

Johan_Lindroos skrev:Jag har för mig att det var Hevi som moddade sin Denonreceiver.

Annars ser jag egentligen inga som helst ljudmässiga problem med att använda den analoga multikanalingången som därmed passerar volmkontrollsteget. Denons hembioreceivrar har gång på gång visat sig vara mycket välljudande. Att modda slutstegt kan därmed handla mer om "feelgoodkänsla" än av ljudkvalitetsmässiga skäl.

Ok. Jag ska kolla baksidan på den vid tillfälle.

Återgå till Teknikforum