Hur mycket OP-ampar i serie "tål man"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Hur mycket OP-ampar i serie "tål man"?

Inläggav W201 » 2014-05-01 22:17

Ursäkta den slarviga och kryptiska frågeställningen som dessutom är "omöjlig" att besvara.
Saken är den att jag tittar på två alternativa instrumentförstärkare, så målet är inte vare sig "hifi" eller kanske ens "rent men inte rakt".

Den ena som är en "rör-preamp" har inte mindre än tretton (13!) förstärknings-, buffert- och tonkontrollsteg i rad, drivna av främst TL072 men även någon 4560.
Den andra är en helrörstopp (med slutsteg) och har, beteckningen till trots, fyra OP-ampssteg för tonkontrollerna. I övrigt har den bara rör hela signalvägen.

I praktiken är det ju mer kisel i signalvägen i "rörpreampen" än i min nuvarande heltransistoriserade preamp.
Det jag funderar över är att jag troligen kommer att få varken den ultimata rörupplevelsen eller den kliniskt rena transistortonen, som jag också gillar skarpt.

Rörtoppen låter tydligen mycket "rör".

Jag kan inte provlyssna någon av dessa före köp, tyvärr.

Kommentarer?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hur mycket OP-ampar i serie "tål man"?

Inläggav IngOehman » 2014-05-01 22:41

Att skapa någon sorts pseudo-bild av ljudkvalitet baserat på antal operationsförstärkare är kanske
ingen vidare ide. Men det framgår ju att du redan är inne på detta.

Beroende på koppling kan ju operationsförstärkare påverka musiksignalen väldigt olika mycket, men
goda operationsförstärkare som TL070-serien (det finns de som är en dekad bättre, men om man nu
relaterar till öronen så är ändå TL070-serien väldigt långt över de gränser som är rimliga att sätta, i
rimliga antal och i goda kopplingar) är som regel inget problem ens i rätt så stora antal. Man kan ha
massor av dem i serie utan att det blir stor hörbar påverkan, förutsatt att de arbetar i kopplingar med
måttlig gain och i övrigt vettigt gjorda.

Nästan fråga som måste föregå den du ställer, bör vara vad man menar med ljudkvalitet. Om man
talar om rörförstärkare så kan ljudkvalitet vara den krydda de erbjuder snarare än den frånvaro av
påverkan som kanske är vad man menar om man anser att ljudkvalitet bara handlar om fidelitet.

Så - om en rörmojäng låter påfallande trevligt så är det antagligen för att den påverkar påfallande,
och trevligt, och om den sen innehåller ett tiotal operationsförstärkare så är det som regel ingenting
som man behöver oroa sig för - de kommer inte att kunna förstöra den "magi" som rörkopplingarna i
samma apparat skapar, av samma skäl som att de inte behöver vara något stort problem i en apparat
som är allt som allt avsedd att påverka så lite som möjligt.

Men ändå kan jag tycka att det är en styggelse med ONÖDIGA saker i signalvägen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-01 22:42

Du tänker köpa en gitarrstärkare utan att provspela den eller en annan likadan?

Hade jag kunnat spela gitarr hade jag typ inte gjort det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-02 05:14

Rörljud....hmmm....en bra hifi förstärkare byggd med rör eller trissor ska inte och har inte till uppgift att färga ljudet !!

En instrumentförstärkare däremot är en stor effektbox och ska färga ljudet för att passa musikern/musikstilen.

Man driver en instrumentförstärkare till klippning och där upplever man rörens annorlunda egenskaper mot trissor och kallar det rörljud.

Oroa dig inte över kretslösningen utan provspela ett antal förstärkare/boxar tills du hittar den kombination som du gillar.

Återgå till Teknikforum