Problem med Nad-stärkare...eller Rega-spelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tristano

Problem med Nad-stärkare...eller Rega-spelare

Inläggav Tristano » 2014-05-04 11:00

Jag har något knas mellan min Rega 3 eller 20 år gamla NAD 3100 (som jag är på g att byta ut). När jag slår på motorn på Regan kan det smälla till rejält i vänstra högtalaren oavsett om någon volym är på eller inte. Det skiftar dock, ibland är det helt tyst, ibland ett lågt knäpp och ibland en rejäl smäll. Stärkaren har ett kraftigt brum under uppvärmningen (också oavsett volym) men den blir helt tyst när den är uppvärmd.

Ska man tro att problemet ligger i Regan eller är det troligare att förstärkaren hittar på något? Jag har inga andra källor än vinylspelaren så har inte testat om den händer grejer också i andra ingångar. Borde förstås låna hem stärkare/skivspelare och testa lite men alltid segt att styra upp utan bil. Dessutom har jag ett par nya Elac som står och väntar på att bli inkopplade så man är ju lite het på gröten (törs inte koppla in dem förrän jag löst detta eftersom ett element i mina nuvarande har rykt :( - osäker dock om det har med det här felet att göra...) Mycket tacksam för kunniga tips och förslag eftersom min kunskap helt ligger i musiken inte alls i det tekniska :oops:

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Problem med Nad-stärkare...eller Rega-spelare

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 11:40

Tristano skrev:Jag har något knas mellan min Rega 3 eller 20 år gamla NAD 3100 (som jag är på g att byta ut). När jag slår på motorn på Regan kan det smälla till rejält i vänstra högtalaren oavsett om någon volym är på eller inte. Det skiftar dock, ibland är det helt tyst, ibland ett lågt knäpp och ibland en rejäl smäll. Stärkaren har ett kraftigt brum under uppvärmningen (också oavsett volym) men den blir helt tyst när den är uppvärmd.

Ska man tro att problemet ligger i Regan eller är det troligare att förstärkaren hittar på något? Jag har inga andra källor än vinylspelaren så har inte testat om den händer grejer också i andra ingångar. Borde förstås låna hem stärkare/skivspelare och testa lite men alltid segt att styra upp utan bil. Dessutom har jag ett par nya Elac som står och väntar på att bli inkopplade så man är ju lite het på gröten (törs inte koppla in dem förrän jag löst detta eftersom ett element i mina nuvarande har rykt :( - osäker dock om det har med det här felet att göra...) Mycket tacksam för kunniga tips och förslag eftersom min kunskap helt ligger i musiken inte alls i det tekniska :oops:

Är det någon kontakt du slår på? Låter konstigt att det bara är en högtalare. Men det kanske finns i båda? Ljudet alltså.

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-04 11:49

Nja, det är en strömbrytare som slår på motorn direkt (finns bara 2 lägen, på och av). Låter bara i vänstra högtalaren, men ska prova att byta utgångar till speaker B och se om det ändrar nåt. Återkommer.

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-04 11:54

OK, testade att byta till "speaker B" men problemet följde med. Men märkte när jag kopplade om att det lät i bägge precis som du sa :)

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-04 11:55

Ljudet har också en tendens att öka kraftigt om jag slår på-av några gånger. Första gången ett lågt knäpp, tredje-fjärde gången smäller det till rejält...

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-05-04 12:13

Jag vet inte vad felet kan vara, men för att skona högtalarna är det nog klokt att slå på skivspelaren innan förstärkaren slås på.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 12:25

Tristano skrev:OK, testade att byta till "speaker B" men problemet följde med. Men märkte när jag kopplade om att det lät i bägge precis som du sa :)

Är ute och gräver i landen. Inga jätteytor. Nu så lite sockerärtor (ganska många) som ju är en favvoföda. Plus lite annat. Men lite paus behövs.

:) Bra då vet du att det gäller båda högtalarna. Ljudet kommer när du knäpper på strömbrytaren. Och i båda kanalerna. Misstänk brytaren i första hand. Så skulle jag tänka. Det kan ju bli någon form av blixt som skapar en signal.
Är alla ström kopplade till samma plint och uttag?

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-04 13:00

Sockerärtor är grymt gott!

Nu har jag provat att byta nätuttag och kopplat runt lite utan förändring. Upptäckte att när man står och "väger lite" med brytarknappen precis där strömmen slås på så sprakar det mer konstant än knäpper. Ljudet är också mycket högre i vänstra kanalen än i högra. Om man justerar balansen helt till högra kanalen så hörs det fortfarande i vänstra, men betydligt lägre, med balansen ställd mot vänstra så smäller det till rejält. Kan dock vara helt tyst flera ggr i följd... Måste nog satsa på att få hem en annan förstärkare att jämföra med så jag kan ge lite bättre info - får se om jag kan få tag på något över dagen.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 13:32

Tristano skrev:Sockerärtor är grymt gott!

Nu har jag provat att byta nätuttag och kopplat runt lite utan förändring. Upptäckte att när man står och "väger lite" med brytarknappen precis där strömmen slås på så sprakar det mer konstant än knäpper. Ljudet är också mycket högre i vänstra kanalen än i högra. Om man justerar balansen helt till högra kanalen så hörs det fortfarande i vänstra, men betydligt lägre, med balansen ställd mot vänstra så smäller det till rejält. Kan dock vara helt tyst flera ggr i följd... Måste nog satsa på att få hem en annan förstärkare att jämföra med så jag kan ge lite bättre info - får se om jag kan få tag på något över dagen.

Jo men det verkar vara kontakten som blixtrar när den slås på. Så sänder den ut elände. Så rengör den. Ibland kan det räcka med damsugning. Ta bort munstycket och pröva om det gör att suga bort skräpet. Använder inte spraj själv men det finns säkert någon trådläsare som eventuellt kan råda om sånt.

Eventuellt byta kontakten. Har ingen erfarenhet om att en motor skulle ge från sig ljud vid uppstart. Så där vet jag inget.
Men låter som en sliten/smutsig kontakt i skivspelaren.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-04 14:47

Om du har brytaren halvt tillslagen med gnistbildning så bränner du kontaktytorna i den !!

Låter som en ny brytare är en bra investering.

Om den är full med smuts och torkat fett kan det hända att den inte sluter så distinkt som det var tänkt i starten och då får du detta fenomen.

Kronkan var snabbare.

Och om du får tag på en ny brytare som passar är det bara att byta för när kontaktytorna är brända hjälper ingen spray i världen.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 16:36

flathead skrev:

Kronkan var snabbare.

:D
Det var väl så att ingen hade upptäckt frågan. Och mitt lite långsamma sätt kunde få möjlighet att verka.

Nu är jag ingen elektronikkille. Men mitt sätt att felsöka är väldigt undersökande där man stegvis skall undersöka var i kedjan problemet finns. Även om man tror sig veta.

Sådana kontakter kan uppstå var som helst i ett hus.

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-04 16:38

Stort tack för tips...och varning!

Ungefär 20 år sedan jag köpte den och har inte gjort något mer med den än att flytta sisådär tio ggr så kan säkert behöva tittas på. Men är det någon som vet hur man lossar switchen så man kommer åt själva brytaren? Tycker allt ser väldigt stängt och svåröppnat ut :? Det gäller alltså en Rega 3 från tidigt 90-tal.

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-04 16:47

Nu fick loss den och det ser ganska jäkligt ut :roll:

Osäker på hur man ska göra rent dock... det är ju en del fett där men det antar jag att det ska vara och man kanske inte ska trycka ner random fett från verktygslådan efteråt...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-04 18:07

Vet inte hur brytaren ser ut men är det något som finns att köpa skulle jag satsat på en ny !

Brytare och reläer för nätspänning som är brända en gång är inget man fixar till med lite spray.

Går att få dom bättre men inte som dom var nya.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-04 19:02

Hej!

Gjorde en sökning. Hittade två länkar om problemet.

http://www.head-fi.org/t/119479/rega-pl ... ch-popping
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 32&t=47542

Observera att jag inte rekommenderar något utifrån länkarna.
Men sök ”Power switch Rega”

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-04 19:07

En konding över brytaren löser nog problemet men se till att det är X2 klassade så det inte kan bli kortis i dom.

Det är inte en lösning på problemet dålig strömbrytare men botar symptomen :lol: .

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-04 20:01

Tack för er tid och era tips :)

Intressant (eller märkligt?) som det står i ena tråden att problemet inte uppstår tillsammans med alla apparater. Åkte faktiskt och köpte en Nad 316bee med ett Cambridge-försteg på öppet köp förut så ska testa hur den reagerar lite senare i kväll. Hade ändå tänkt byta stärkare eftersom min gamla 3100 är lite darrig trots ett par inlämningar senaste åren... Om felet hänger kvar så kollar jag med Sontec om de kan byta brytare på regan - känner inte till dem, men de säljer Rega och verkar ha egen verkstad. Känns iaf inte som man behöver betala för felsökning nu utan ber om en ny brytare direkt (törs inte riskera att pilla mer där med min begränsade kunskap...)

Och om någon har någon synpunkt på hur nad 316 funkar tillsammans med phono-steget Cambridge 550 så tar jag det som en bonus :D Har aldrig haft en separat förförstärkare förut så blir intressant att jämföra med mitt inbyggda.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-05 08:07

Tristano skrev:Tack för er tid och era tips :)

Intressant (eller märkligt?) som det står i ena tråden att problemet inte uppstår tillsammans med alla apparater. Åkte faktiskt och köpte en Nad 316bee med ett Cambridge-försteg på öppet köp förut så ska testa hur den reagerar lite senare i kväll. Hade ändå tänkt byta stärkare eftersom min gamla 3100 är lite darrig trots ett par inlämningar senaste åren... Om felet hänger kvar så kollar jag med Sontec om de kan byta brytare på regan - känner inte till dem, men de säljer Rega och verkar ha egen verkstad. Känns iaf inte som man behöver betala för felsökning nu utan ber om en ny brytare direkt (törs inte riskera att pilla mer där med min begränsade kunskap...)

Och om någon har någon synpunkt på hur nad 316 funkar tillsammans med phono-steget Cambridge 550 så tar jag det som en bonus :D Har aldrig haft en separat förförstärkare förut så blir intressant att jämföra med mitt inbyggda.

Hej!

Glöm inte att rapportera när strömbrytaren är lagad så att vi får veta hur det går. Så länge sedan jag hör NAS eller Cambridge. Har haft en cd-spelare tillverkad av Cambridge. Det var en mycket trevlig och välljudande spelare enligt mitt tycke i förhålande till priset.

Tristano

Inläggav Tristano » 2014-05-05 19:51

Hej igen,

Jag tog fasta på en kommentar i en av trådarna du postade (han hade jordat tonarmen och blivit av med problemet). Jag gjorde precis det samma och drog en koppartråd från tonarms-skruven till stärkaren och det verkar funka :D Vill testa lite till innan jag säger för mycket störningen från brytaren är helt borta nu iaf. Låter det rimligt för er att det är jord-relaterat? Dåligt av Rega att inte ha en jordkabel där från början i så fall kan jag tycka - men det kanske har blivit en bättre konstruktion med åren... Jaja, en billig och enkel åtgärd för mig om det funkar så tack för länkarna!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-05 20:50

Gnistan är ju en radiosignal och kablaget en antenn mer eller mindre.

Vore nog inte så dumt med ett par kondingar över brytaren också så kommer den överleva längre.

Kul att du verkar få ordning på det :D .

Återgå till Teknikforum