Högtalargallrens påverkan på ljudet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Högtalargallrens påverkan på ljudet?

Inläggav paa » 2014-05-05 11:47

Har ni sett någon mätning på hur olika typer av galler påverkar ljudet?
Det finns ju dom grova med fyrkantiga hål för PA-bruk, och även finmaskigare tänkta för HiFi, men dom har en ju ganska hög kant runt sidan som känns mindre bra.
Sen finns det ju hålade plåtar och vävda trådgaller, om man vill krångla mer för att få det att passa på en högtalare.
Med tre barnbarn som närmar sig ett års ålder så är det dags att se om sitt hus, så jag skulle behöva något rejält framför ett par tolvor som delas vid 1 kHz.
Har ni sett något lämpligt 12" galler som inte påverkar ljudutstrålningen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Högtalargallrens påverkan på ljudet?

Inläggav Elfsberg » 2014-05-05 12:26

Jag har sett mätningar någonstans på detta.
Där jämfördes olika galler, finmaskigt och grovmaskigt, och det finmaskiga påverkade väldigt mycket mindre än det grova.

Tillägg:

I mina högtalare, som jag byggt själv, har jag i utfräsningarna för elementen lagt till de millimeter som behövs på både djup och bredd för att göra det tillräckligt snyggt. Jag har fått en högtalare förstörd av små barn redan, och tänker inte få det igen. Hur det påverkar ljudet får helt enkelt komma i andra hand.
Som finishen är nu vill jag inte lägga ut bilder på mina kreationer.. ;)

12":

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra? ... 4echoVar=0
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-06 15:39

Elfsberg skrev:Jag har sett mätningar någonstans på detta.
Där jämfördes olika galler, finmaskigt och grovmaskigt, och det finmaskiga påverkade väldigt mycket mindre än det grova.

Kan det varit i någon av de tyskspråkiga tidningarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-05-06 16:07

Alltså när dina barnabarn är hemma hos dig, hur viktigt är det med hifi då? egentligen?
Alt, hur ofta kommer de att vara hemma hos er?

En enkel lösning:
Snäpp på de i dina ögon barnsäkraste skydden medelst magnet njut av musik o barnbarnens besök.
ta av skydden när barnen åkt och njut av högsta klassens hifi när lugnet har kommit till huset.

edit:
En annan lösning är att göra ett klassiskt frontskydd av högtalartyg.
finns det inget synligt spännande att peta på, så petas det inte heller så mycket på det ospännande?
:)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-06 21:34

Nä, asså, det där tyget lär också undersökas, och då i synnerhet huruvida man kan komma åt elementen innanför. :D

Helst av allt skulle jag bara vilja köpa en bit svart eller kanske rentav ett vitt galler, bocka kanterna på det och täcka hela högtalaren front och en stor del av sidorna. Innanför gallret skulle jag ha sånt svart skum. Smutt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till Teknikforum