Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Med dagens allt snabbare nät och billigare lagring, varför komprimera? Även om vi idag har svårt att höra skillnad på tex 320k mp3 och wav så kanske vi gör det imorgon. Varför då bli sittande med lossy filer? Det är en stor skillnad mot strömmande media, dessa kan alltid uppgraderas när möjligheter finns (under förutsättning att originalen finns kvar). Idealet är förstås att komprimeringen automatiskt anpassas efter mottagarens bandbredd, det sker väl tex på SVTPlay?
/ B
Bongo skrev:Jag kan tänka mig att just nätet är en orsak till att man vill komprimera. Om 99% av användarna är nöjda med en bra mp3, varför ta upp mer bandbredd med okomprimerat material som tar x ggr mer plats? Bandbredden är trots alla snabba nät ändå ganska hårt begränsad när 50 000 mobiler ska strömma HD-material från en 4g-mast i centrala Stockholm. För att det överhuvudtaget ska funka utan enorma infrastrukturkostnader så krävs nog att man gör sitt bästa för att hålla nere datamängderna.Bill50x skrev:Med dagens allt snabbare nät och billigare lagring, varför komprimera? Även om vi idag har svårt att höra skillnad på tex 320k mp3 och wav så kanske vi gör det imorgon. Varför då bli sittande med lossy filer? Det är en stor skillnad mot strömmande media, dessa kan alltid uppgraderas när möjligheter finns (under förutsättning att originalen finns kvar). Idealet är förstås att komprimeringen automatiskt anpassas efter mottagarens bandbredd, det sker väl tex på SVTPlay?
Bongo skrev:Istället för att spara varje värde 44100 ggr per sekund så gör vi ett antal antaganden om vad vi kan ta bort och vad vi måste behålla, och sparar sen informationen på ett mer minneseffektivt sätt. Gränsen för hur mycket vi tillåter oss att ta bort och för hur mycket vi anser oss behöva spara är kvalitetsnivån i spotify.

xms67 skrev:Tack för alla förklaringar. Frågan som då ställer sig är hur Spotify lagrar låtarna? Har de allt i tre varianter? Eller finns det en teknik som skalar låten till min kvalitetsnivå när den lämnar lagringsplatsen och far iväg till mig/lyssnaren?
Bill50x skrev:Med dagens allt snabbare nät och billigare lagring, varför komprimera? Även om vi idag har svårt att höra skillnad på tex 320k mp3 och wav så kanske vi gör det imorgon. Varför då bli sittande med lossy filer? Det är en stor skillnad mot strömmande media, dessa kan alltid uppgraderas när möjligheter finns (under förutsättning att originalen finns kvar). Idealet är förstås att komprimeringen automatiskt anpassas efter mottagarens bandbredd, det sker väl tex på SVTPlay?
/ B
Morello skrev:Majoriteten av Spotifys användare har extremt dåliga audiosystem, varför hårdsnålkodad MP3 näppelige är ett problem.
Har ni inte noterat att folk i gemen inte har en musikanläggning idag?
När jag var pöjk på 80-talet hade alla någon typ av musikanläggning. Den var ofta stor och fick ta upp en ansenlig yta i vardagsrummet. Hade man lite flis så kanske det var B&O-system med dito golvhögtalare. Kanske inte toppenbra, men avsevärt mycket bättre än idag.
Svante skrev:Kanske för att man har en gräns på hur mycket man får ladda ner per månad på mobilen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster