Effektivaste basabsorbenten?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dac83

Re: Effektivaste basabsorbenten?

Inläggav dac83 » 2014-05-10 15:01

IngOehman skrev:Men om du nu har anlitat en akustiker så tycker jag du skall fråga denne om råd och inte gå förbi honom och
fråga på faktiskt.se.

Vh, iö

Jag skrev tidigare att jag redan pratat med honom om det men att han inte hade några erfarenheter av kvartvågs-horn absorbenter, han har mest använt sig av helmholtz och membran absorbenter, så jag tänkte att jag själv skulle undersöka saken, jag har ju anlitat en akustiker men vill ju helst lyckas få till nåt i rummet själv, det är ju ändå känna att det är mitt bygge!

Användarvisningsbild
Thump

Inläggav Thump » 2014-05-11 12:09

dac83 skrev:
IngOehman skrev:Men om du nu har anlitat en akustiker så tycker jag du skall fråga denne om råd och inte gå förbi honom och
fråga på faktiskt.se.

Vh, iö

Jag skrev tidigare att jag redan pratat med honom om det men att han inte hade några erfarenheter av kvartvågs-horn absorbenter, han har mest använt sig av helmholtz och membran absorbenter, så jag tänkte att jag själv skulle undersöka saken, jag har ju anlitat en akustiker men vill ju helst lyckas få till nåt i rummet själv, det är ju ändå känna att det är mitt bygge!

Bra tänkt! :)
Det tog mig 2 år att hitta rätt (för mig och mina mål) akustiker. De flesta är mycket kunniga, men de angriper akustiken på olika sätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-13 11:58

Akustik är okomplicerat.

Psykoakustik är däremot ett mycket komplext ämne.

Mitt råd är att anlita en akustiker baserat på om akustikerns idéer stämmer med ens egen filosofi, men
även på vad man defacto hört av rum från akustikern i fråga. Men bör också att minnas att bra akustiker
förstås lyssnar på beställarnas önskemål (inte bara med avseende på ljudpreferenser, utan alltsom oftast
även med avseende på preferenser som kan vara av andra slag, även sådana som kan rendera kompromis-
sande med avseende på just ljudet). Så lyssnar man på ett rum som en specifik akustiker varit inblandad
i så är det man hör som regel ändå en blandning av allt detta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum