Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Jag tror bara du har två vägar:
Modifiera befintligt ljudkort så att seriekondensatorn på ingången tas bort ( och kolla att inte övrig hårdvaran begränsar frekvensbandet neråt)
Köpa ett mätinsamlingskort.
Men intressant är också vilken DC precision du behöver? Om det är en statisk bakgrund, är den lika för alla kanalerna? Kan du inte sampla multikanalt med ett "vanligt" ljudkort och sedan sampla den statiska signalen och sedan sätta ihop datakanalerna på något fiffigt sätt , tex i ett mixerprogram?
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:Jag tror bara du har två vägar:
Modifiera befintligt ljudkort så att seriekondensatorn på ingången tas bort ( och kolla att inte övrig hårdvaran begränsar frekvensbandet neråt)
Men intressant är också vilken DC precision du behöver? Om det är en statisk bakgrund, är den lika för alla kanalerna? Kan du inte sampla multikanalt med ett "vanligt" ljudkort och sedan sampla den statiska signalen och sedan sätta ihop datakanalerna på något fiffigt sätt , tex i ett mixerprogram?
Jag har nog prövat det mesta genom åren. Det är alltid meckigt, att synka i efterhand är absolut inte önskvärt. Bästa lösningen är med ett DSP-kort som vi har på jobbet, det har AD/DA-moduler och kan ta 2-8 I/O, men mjukvaran börjar bli gammal och kortet kostar 20000:-.
Så det jag vill ha är ett ljudkort som funkar med ASIO, men som tar DC. Då blir man inte beroende av specialmjukvara. Men jag har aldrig sett något sådant, man har alltid fått meka en massa.
PerStromgren skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:Jag tror bara du har två vägar:
Jag har nog prövat det mesta genom åren. Det är alltid meckigt, att synka i efterhand är absolut inte önskvärt. Bästa lösningen är med ett DSP-kort som vi har på jobbet, det har AD/DA-moduler och kan ta 2-8 I/O, men mjukvaran börjar bli gammal och kortet kostar 20000:-.
Så det jag vill ha är ett ljudkort som funkar med ASIO, men som tar DC. Då blir man inte beroende av specialmjukvara. Men jag har aldrig sett något sådant, man har alltid fått meka en massa.
Bygg ett, då! Hur svårt kan det va'?
rikkitikkitavi skrev:Finns det några mjukvarumässiga hinder att sampla ner till DC?
Hårdvarumässiga finns det väl både i analoga delen (högpassfiltrering) och säkerligen i Codecen som gör AD omvandlingen.
RogerJoensson skrev:Hur mycket DC-offset kan du acceptera? (Bara nyfiken)
idea skrev:Om man går över till datainsamlingssidan så finns mycket att välja på men priserna börjar som ett bättre ljudkort. Ett exempel är http://www.mccdaq.com/usb-data-acquisition/USB-1608FS-Plus-OEM.aspx som är specat till 100 kS/s /kanal, 8 kanaler, 16 bit, USB för 400$. Vill man kunna plocka in upp till 20 kHz/16 bitar så är det nog där det börjar.
idea skrev:Jo det är intressant att datainsamlingskorten så totalt lyckas förtränga aliasingfilter. Gissningsvis för att ett bra sådant i många kanaler oftast blir dyrare än insamlingskortet.
idea skrev:Jo det är intressant att datainsamlingskorten så totalt lyckas förtränga aliasingfilter. Gissningsvis för att ett bra sådant i många kanaler oftast blir dyrare än insamlingskortet.
Svante skrev:...och drivisar till tex ASIO. Om jag skulle använda kortet direkt ur lådan skulle jag få spela in med ett program för att sedan flytta över mätningarna till min andra program. Det skulle ge sämre mätningar eftersom jag inte får omedelbar koll på hur det gick.
MiaM skrev:Svante skrev:...och drivisar till tex ASIO. Om jag skulle använda kortet direkt ur lådan skulle jag få spela in med ett program för att sedan flytta över mätningarna till min andra program. Det skulle ge sämre mätningar eftersom jag inte får omedelbar koll på hur det gick.
Är "min andra program" något egenskrivet eller något färdigt? Om det är färdigt, finns källkod eller annan möjlighet att modifiera?
En budgetlösning för att få med DC är att kosta på sig fler ingångskanaler och helt enkelt FM-modulera en tongenerator med DC-komponenten.
Men enklast vore väl faktiskt att ge sig på hårdvaran på något USB-ljudkort. (USB för att det finns lite större chans att det går att använda på "nästa dator" - om inte annat ihop med en virtuell maskin som kör "gamla programmet").
MiaM skrev:Med enkelmatning så kan man väl helt enkelt med en OP skifta spänningsnivån lagom mycket istället för att ha kopplingskondensator?
Torde kräva antingen OP vars ingångar fungerar en bit under nedre matningsspänningen, eller något bättre nätagg än USB-spänningen rakt av.
Svante skrev:Jag vill alltså inte bygga själv utan kunna säga "köp en sån här" när folk frågar mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster