Defekt NAD 319

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
my_nick_is_too_short

Defekt NAD 319

Inläggav my_nick_is_too_short » 2005-11-09 17:49

Jag har haft en strulig NAD 319 i ett bra tag nu, den har varit inne på service hos hifiklubben två gånger och kommit tillbaka med samma fel båda gångerna, garantin har löpt ut sen nåt år nu.

Problemet är att högra kanalen börjar knastra/falla bort efter olika lång tids användning, normalt någon timma men för nåt år sedan kunde det gå dagar innan felet uppstod.

Om jag stänger av stärkaren efter felet uppstått, kanske 10 minuter, så är felet som bortblåst och man kan köra vidare i nån timme.
Kopplar jag in hörlurar när felet uppstår så kan man inte höra något fel alls, det låter fint även vid högre volymer.
Har även testat att koppla höger/vänster tvärtom, då uppstår felet i andra högtalaren, så det är definitivt stärkaren det är fel på.

Nu idag tröttnade jag och bytte ut den mot min gamla kompaktstereo. Samtidigt passade jag på att skruva av locket och ta en titt, efter att jag blåst bort allt damm så ser det ut såhär:
Bild

Mer detaljerade bilder här:
http://mhe.mine.nu/img/nad319/

Mitt otränade öga kan bara se en defekt, ett motstånd som ser lite misstänkt ut. Nån annan som kan se eller vet vad det är för fel på den?

I övrigt fungerar allt på stärkaren, alla funktioner är felfria, ljudmässigt låter den fint.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-09 18:19

Låter som en trasig kondensator tycker jag, fast jag är inte så bra på sånt här.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
my_nick_is_too_short

Inläggav my_nick_is_too_short » 2005-11-09 18:59

dawen skrev:Låter som en trasig kondensator tycker jag, fast jag är inte så bra på sånt här.

Ja jag har ingen aning faktiskt, kan för lite om sånt här.

Det var närmast det här motståndet jag misstänkte, men det kanske inte alls har med saken att göra.

Bild

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-09 19:28

Det där motståndet ser misstänkt ut. Förmodligen har det en mikrospricka i sig som börjar glappa när det blir varmt.

Förvånande att inte verkstaden upptäckte det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
my_nick_is_too_short

Inläggav my_nick_is_too_short » 2005-11-09 20:25

Jax skrev:Det där motståndet ser misstänkt ut. Förmodligen har det en mikrospricka i sig som börjar glappa när det blir varmt.

Förvånande att inte verkstaden upptäckte det.

Håller med, lite märkligt att inte verkstaden upptäckte motståndet. Men det är klart, dom klarade knappt av att skruva fast locket heller. En skruv var helt rund och omöjlig att få bort, fick använda tänger och kämpa en kvart för att få loss den.

Är det rimligt att det lilla motståndet orsakar felet? Isåfall får man väl ta och byta ut det, det verkar lite halvjobbigt att komma åt dock, massa kablar som är fastlödda i det kretskortet, inte direkt bara att skruva ur och löda på ett nytt motstånd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-09 20:42

Knipsa bort det och löd dit ett nytt på dom pinnar som kommer att sticka upp från kortet när du klippt bort det gamla. 100 ohm, 2 W ser det ut som.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
my_nick_is_too_short

Inläggav my_nick_is_too_short » 2005-11-09 22:04

Morello skrev:Knipsa bort det och löd dit ett nytt på dom pinnar som kommer att sticka upp från kortet när du klippt bort det gamla. 100 ohm, 2 W ser det ut som.

Bra ide, får knipsa bort motståndet och besöka elfa, dom borde väl ha ett sånt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-09 23:20

Förhoppningsvis har de mer än ett sånt :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
my_nick_is_too_short

Inläggav my_nick_is_too_short » 2005-11-09 23:22

dawen skrev:Förhoppningsvis har de mer än ett sånt :wink:

Jasså behöver du också ett? :lol:

Användarvisningsbild
pelle_w

Inläggav pelle_w » 2005-11-10 03:21

Jag skulle sätta en femma på att det är utgångsrelät som är dåligt (Även om motståndet inte skulle må dåligt av att bytas). Jag har själv bytt reläerna på både min 319 och mitt 216 då en av kanalerna sprakade vid lite lägre lyssningsvolymer.

-Pelle

Användarvisningsbild
my_nick_is_too_short

Inläggav my_nick_is_too_short » 2005-11-10 13:13

pelle_w skrev:Jag skulle sätta en femma på att det är utgångsrelät som är dåligt (Även om motståndet inte skulle må dåligt av att bytas). Jag har själv bytt reläerna på både min 319 och mitt 216 då en av kanalerna sprakade vid lite lägre lyssningsvolymer.

-Pelle

Det låter ju mer troligt, vad kostar det att byta utgångsrelä (vart köper man sånt). Är det lätt att byta det i 319? Vart sitter det? Kan man se om det är trasigt?

Användarvisningsbild
pelle_w

Inläggav pelle_w » 2005-11-10 19:32

Det är svårt att se på det om det är trasigt, det är antagligen dåliga kontaktytor som är problemet. Reläet kostar ungefär 50:- från ELFA och sitter nere till höger på den stora bilden du postade först. Just nedanför kondensatorbanken.
Jag är inte 100% säker, men jag tror det är ELFAs relä med art.nr. 37-068-27 som du ska ha. Det är dock en del skruvande innan du kommer åt att löda bort reläet.

Lycka till!

-Pelle

manw

Inläggav manw » 2005-11-11 22:54

Jag hade ett lite lustigt fel på min NAD214, eller rättare sagt jag köpte ett trasigt 214 för 300kr. Min förhoppning var väl den att jag skulle kunna använda lådan och bygga en annan förstärkare i.

Det såg hursomhelst snyggt och prydligt ut inuti, och allt såg helt ut, så jag började mäta, eller rättare sagt det var svårt att mäta då antingen skyddskretsarna slog ifrån direkt, eller så brann primärsäkringen med klar och blå låga.

Mätte då igenom diodsträckorna på ALLA transistorer för att hitta någon eventuell trasig, men alla verkade vara hela. Resistansmätte på utgångarna varav det var kortis på den ena, skruvade bort kortet där utgångsterminalerna sitter, och kunde konstatera att vid monteringen hade man glömt att klippa av komponentbenen på spolen i utgångsfiltret (längst ner till höger i bild).

Efter att benet var klippt så har den stått och spelat här inne på "kontoret" utan problem, lite märkligt att den måste ju gått några år innan det blev kortis :-O

214, 216, 319 m.fl. är egentligen samma stärkare med olika mängd trafo, utgångstrissor och försteg.

Kanske lite "off topic" och felet är säkert ett annat, men det skadar aldrig att kolla osannolika felkällor.

Återgå till Teknikforum