Multipla mellanregister och spridning? (och lite OB-tankar)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Multipla mellanregister och spridning? (och lite OB-tankar)

Inläggav BPM » 2014-05-04 10:24

Har 12st Aura NS3 att leka med..och har nu testat en liten basreflex stativare på 10L med tillhörande basunderdelar med gott resultat.
Är sugen på att testa något annat..och för maximal effekttålighet går tankarna åt en MMMTMMM alternativt en MMMMMMT 2-vägare, antingen sluten då det ändå ska kompletteras med basar eller basreflex för att kunna funka även på egen hand.
Man ser dock sällan den typen av byggen, utan max MTM/MMT när det talas 2-vägare och när man kommer upp i 4 eller 6 element så blir det rekommenderade istället typ en WWMTMWW och alltså 3-vägare.

Vad beror det på? Finns problem rent spridningsmässigt (som inte går att komma runt) med att låta multipla element spela samma register? I mitt fall är elementen små så en kluster om 3st under och ovanför ett diskantelement skulle rymmas inom en yta av 30x10cm så med en inte allför hög delning till en waweguideladdad diskant borde det kanske kunna funka, eller?

Vidare har jag börjat fundera lite på att testa en OB. Simuleringar med NS3 visar att det höga QTS-värdet ger att det verkar omöjligt att komma under ett Q på 0.7 ens i fri luft.. Programmet jag använder fixar inte OB men sätter jag lådvolym till 20.000L får jag fortfarande ett Q en bit över 0.7 och ett f3 runt 90Hz vilket är mer än djupt nog. Problemet är att jag inte har en aning om hur man simulerar OB, hur elementen ska placeras på baffeln, hur stor baffeln ska vara osv. Jag har hittat att basta! fixar OB men jag begrep inte hur jag ändrar elementplaceringen eller storleken på baffeln.. Återigen visar sig basta! vara ett kraftfullt program men som jag helt enkelt är för dum för att använda..
Någon som skulle kunna hjälpa till med hur en OB med upp till 6st NS3 per sida skulle kunna tänkas ta sig ut? Även mer generellt om OB, som för och nackdelar med principen, vore kul att få ta del av.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Multipla mellanregister och spridning? (och lite OB-tank

Inläggav PerStromgren » 2014-05-04 14:04

OB=Oändlig Baffel, eler något annat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-04 14:18

PerStromgren skrev:OB=Oändlig Baffel, eler något annat?

"Open baffle"... Ingen låda alltså, utan bara en baffelskiva, eventuellt med några vingar på sidorna om det behövs..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-05-04 20:47

IB=oändlig baffel.

Anser jag....

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-17 09:31

Har försökt läsa på lite mer men kommer inte långt..
De fall där jag trots allt ser fler än två bas/mellanregister som i en MMT eller MTM verkar de sitta "okonventionellt".. T.ex två eller flera i bredd och i några rader. Tänk Megatrend.. Aldrig på rad. Varför?
Är det överhuvudtaget möjligt att få ett bra resultat med 6st bas/mellanregister per sida i en 2-vägare?

Sedan ber jag lite sådär ödmjukt om hjälp med en grej.. Får någon tiden så är jag extremt nyfiken på hur djupt man kan nå utan aktiv kompensering med 6st NS3 per sida i en OB, och även hur stor en optimal baffel skulle se ut. Jag har fått för mig att NS3 kan vara ett lämpligt element för en OB.. Nackdelen är såklart den låga känsligheten, som inte blir högre av en OB-lösning direkt..men med 6st per sida serieparallellkopplade så springer den upp i alla fall lite och dess extremt höga (eller..nåja..) QTS ger att man i princip inte hamnar under ett Q på 0.7 ens i fri luft så i antal kanske kan man få ner dem såpass att det går att få till en lösning med ett par separata basdelar?

Nu kommer det som knyter ihop "problemen".. För maximal känslighet och effekttålighet i basen (eller så långt man nu kommer) så bör alla 6 elementen spela just bas.. 2-vägare alltså (eller kanske 2.5 men på bekostnad av SPL i mellanregistret)..och då har vi ju det där med många element som spelar mellanregister och om det spridningsmässigt kan fungera.

Vad tror expertisen.. Är det bara lägga ner funderingen eller finns det en chans att det kan bli värt besväret?
Mycket trevlig!

Återgå till Teknikforum