Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:Det har skrivits mycket på forumet om vikten av ett laminärt flöde i basreflexöppningar. I en modern bil så sitter det ofta ett bi-kake format segment alldeles efter luftfiltret för att åstadkomma ett laminärt flöde så att luftmassemätaren skall kunna fungera. Segmentet är bara någon centimeter tjockt föregås av ett luftfilter som förmodligen jämnar ut luftflödet något.
Min fråga till forumet är hur tjockt segment behöver jag ha i en basreflexöppning för att det skall bli effektivt? Och har jag en slits-formad öppning som beskrivits av "Isidor" på annan plats i forumet, tillför då ett bi-kake segment någon nämnvärd förbättring?
PeterAkemark skrev:Svante: Nja, flödesmätaren fungerar som en Karman Vortex mätare och den vill inte ha någon resistans om det går. Man mäter virvlar i luften men jag är inte man att helt beskriva hur det går till.

Svante skrev:Håller med om allt det där men ryser inför ordet vortexvirvlar. Det låter ungefär som discskiva, boxlåda eller levelnivå.
PeterAkemark skrev:Att fylla ett basreflexrör på längden helt med sugrör förefaller inte optimalt och där av min fråga i forumet. För att återgå till den ursprungliga frågeställningarna. Eftersom 1-2 cm av bi-kakans längd, i början av ett rör/tunnel i en motors insug, är tillräckligt för att skapa ett laminärt flöde i de efterföljande 10-30 cm så undrar jag hur tjockt segment av sugrör eller annat lämpligt, behöver jag ha i en basreflexöppning för att det skall fungera effektivt? Jag antar att bi-kakans längd står i proportion till någon annan dimension som rörets/tunnelns tvärsnitt eller gasmängden som växelvis strömmar genom röret/tunneln men jag vet inte?
PeterAkemark skrev:Svante skrev:Om jag delar upp porten i flera mindre portar är det ändå summan att portarnas tvärsnittsyta som är avgörande och längden förblir densamma men jag antar att detta är ett förbiseende från din sida eller har jag uppfattat dig fel?.
Svante skrev:Håller med om allt det där men ryser inför ordet vortexvirvlar. Det låter ungefär som discskiva, boxlåda eller levelnivå.
sebatlh skrev:Mja, ytstrukturer av den typen brukar vara till för att öka turbulensen. Kolla den här suddiga figuren tex där ökad turbulens ger en mindre vak.
PeterAkemark skrev:Svante skrev:Håller med om allt det där men ryser inför ordet vortexvirvlar. Det låter ungefär som discskiva, boxlåda eller levelnivå.
Nu blev det väl en övning i semantik vilket jag inte avsåg. Jag tog bilmotorns insugs-arrangemang som ett exempel där man använder en bi-kake formad kropp för att skapa ett laminärt flöde innan man skapar en kontrollerad luftvirvel vars egenskaper är avhängiga luftmängden som passerar. Det laminära flödet innan föreställer jag mig behövs för att få en kontrollerad miljö fri från okontrollerade luftvirvlar som skulle ge felaktiga mätvärden. Nog om detta. Eftersom bi-kakan är ca 1-2 cm i längd och har 6 väggar som är ca 3-4 mm var och att detta är tillräckligt för att skapa ett laminärt flöde för en gasmängd i storleken 1 -10 liter/s (i en riktning)
Herr Öhman:
Jag skriver inte något om turbulens i min frågeställning!
PeterAkemark skrev:I övrigt är din utläggning trevlig och klargör var du står i din uppfattning och det tackar jag för. Men i det följande avsnittet:
" Visst kan man göra en spaltport eller dela upp en port i flera mindre portar, och på så vis kunna använda en lite mindre area och
därmed även en kortare port än om man bara använder ett runt rör som port, men någon egentlig vinst
med avseende på slutbeteendet får man inte (jag bortser för ögonblicket från t ex saker som orgelpips-
resonanser, eftersom trådstartaren inte verkar sikta in sig på sådana egenskaper). "
Om jag delar upp porten i flera mindre portar är det ändå summan att portarnas tvärsnittsyta som är avgörande och längden förblir densamma men jag antar att detta är ett förbiseende från din sida eller har jag uppfattat dig fel?.
PeterAkemark skrev:Att fylla ett basreflexrör på längden helt med sugrör förefaller inte optimalt och där av min fråga i forumet. För att återgå till den ursprungliga frågeställningarna. Eftersom 1-2 cm av bi-kakans längd, i början av ett rör/tunnel i en motors insug, är tillräckligt för att skapa ett laminärt flöde i de efterföljande 10-30 cm så undrar jag hur tjockt segment av sugrör eller annat lämpligt, behöver jag ha i en basreflexöppning för att det skall fungera effektivt? Jag antar att bi-kakans längd står i proportion till någon annan dimension som rörets/tunnelns tvärsnitt eller gasmängden som växelvis strömmar genom röret/tunneln men jag vet inte?
PeterAkemark skrev:Har jag en slits-formad öppning som beskrivits av "Isidor" på annan plats i forumet, tillför då ett bi-kake segment någon nämnvärd förbättring?
En hemsida med en förtydligande bild till ett typiskt insugs-arrangemang finns här http://www.aa-academy.com/Training/Learning%20Zone/Toyota%20Karman%20Vortex.asp
imac skrev:sebatlh skrev:Mja, ytstrukturer av den typen brukar vara till för att öka turbulensen. Kolla den här suddiga figuren tex där ökad turbulens ger en mindre vak.
Men det är väl så att det är turbulensen man är ute efter för att skapa en skikt med luft på ytan som gör att det blir mindre motstånd o mer homogen hastighet för luftflödet?
Svante skrev: Karman Vortex (jag var tvungen att slå upp det, men kände igen det) är väl typiskt turbulent flöde.
DQ-20 skrev:Svante skrev: Karman Vortex (jag var tvungen att slå upp det, men kände igen det) är väl typiskt turbulent flöde.
Karmanska virvelgatan måste varje ingenjör av rang känna till. Heisenberg skrev sin doktorsavhandling om den och de förklarar Ljungströmarnas vaggande gång över fjärden.![]()
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster