Moderator: Redaktörer
PetterPersson skrev:Jag skulle spontant säga att det är ganska så jämnt skägg...ska det bli någon signifikant skillnad till det bättre måste du dämplimma två lika tjocka skivor.
Härlig känsla att spika ihop prototyplådor i spån!
Aerob skrev:Intressant tråd! Jag är lite nyfiken på skillnaden mellan MDF och plywood i detta konkreta exempel:
2x6mm MDF, sandwichkonstruktion med dämplim.
2x6,5mm björkplywood, sandwichkonstruktion med dämplim.
6mm MDF väger 13,4kg per skiva, 6,5mm björkplywood väger 13,1kg per skiva.
Om man förutsätter att lådorna är konstruerade likadant i övrigt, vilka egenskaper skiljer dessa lådor åt, och på vilket sätt?
markusA skrev:Jag skulle gärna också höra lite mer tankar kring det Aerob tar upp. Från det jag läst så bör skillnaderna bli rätt små. Eller ja, det jag läst visar näst intill religiösa övertoner. De som gillar plyfa säger att det är överlägset bäst och de som gillar mdf skulle aldrig överväga att välja något annat. Om det är sån splittring gällande vad som är bäst så borde det inte vara så våldsamt stor skillnad i slutändan.
Däremot kanske man måste konstruera olika beroende på val av material. Det finns ju tex två skolor om strukturella lådresonanser, antingen gör man det tungt och flyttar resonansfrekvensen nedåt eller så gör man det lätt och flyttar den uppåt. Båda verkar funka men är väldigt olika i tänket.
Så ja, det vore jättekul att höra mer om skillnaderna från er med erfarenhet av sånt här.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster