Materialjämförelser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Materialjämförelser

Inläggav PeterAkemark » 2014-05-13 13:09

Har någon sett en jämförelse mellan olika byggmaterial. Vad jag vill veta är om jag jämför ex.vis 16 mm spånskiva så motsvaras det kanske av en 12 mm MDF eller 14 mm plywood osv. Jag inser att det naturligtvis beror på hur jag avser att använda materialet och jag utgår ifrån att det skall användas för att bygga en högtalarlåda. Det skall inte användas som stag i en låda. När jag nu ändå har tagit upp det, går MDF att använda som stagmaterial. Jag vet att spånskivor oftast är helt förkastliga som stag. Men hur är plywood och MDF?

Användarvisningsbild
DrBoar

Re: Materialjämförelser

Inläggav DrBoar » 2014-05-14 09:13

Lita på tyskarna
Google translate funkar skapligt om skoltyskan är dammig annars räcker bilderna långt
http://www.hifi-highend-selbstgebaut.de ... eifen.html
någon platta och sedan laminering med 4mm asfaltsmatta och filt

http://www.picosound.de/D_gehmat.htm
Om jag fattar det rätt så ser man mer av högfrekvensspektrat så här funkar inte den mjuka masoniten bra.
Platta+4mm asfaltmasssa+4mm plywood ser kanon ut.

Björkplywood tillskrivs ofta bra "ton" och att vara mycket bättre ljudmässigt än MDF. Det finns inget mätmässigt som tyder på det. Plywood är lättare, snyggare och mycket stryktåligare än MDF så för mobilt bruk är det helt överlägset, men hemmabruk...

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-05-15 09:59

Tack Boar: Det var en trevlig övning i det tyska språket. Nu letade jag mer efter information liknande en ren jämförelse. Antag att jag har an låda som är byggd i 19 mm spånplatta och jag vill bygga den i ett annat material som förhoppningsvis är < 19 mm dvs tunnare. Vilket material som är tunnare kommer att kunna uppfylla detta med samma resultat som ursprunget, 16 mm MDF eller....
I den ena hemsidan fanns en tabell som visade olika täthet (kg/m^2) vilket är till viss hjälp.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2014-05-15 21:52

Vika parametrar vill du ska vara lika? E-modul, tjocklek, massa, inre dämpning, resonansfrekvenser, böjvåglängd, ytvikt längd, bredd, böjstyvhet, tvärkontraktionstal ...

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2014-05-15 22:50

Jag skulle spontant säga att det är ganska så jämnt skägg...ska det bli någon signifikant skillnad till det bättre måste du dämplimma två lika tjocka skivor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-15 22:52

Flygplans-alu-sandwich
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-16 01:05

PetterPersson skrev:Jag skulle spontant säga att det är ganska så jämnt skägg...ska det bli någon signifikant skillnad till det bättre måste du dämplimma två lika tjocka skivor.

Håller med. Fördelen med MDF är att det har en snyggare yta och därför behöver spacklas mindre före
målning. Fördelen med spånskiva är att man kan spika i det! :)

Härlig känsla att spika ihop prototyplådor i spån!

Båda ger ungefär samma resonansfrekvenser och även om MDF i de flesta kvaliteter är något styvare och
även något tyngre så rör det sig praktiskt taget lika mycket vid resonanserna.

Båda materialen är bra skulle jag vilja påstå, snarare än dåliga. Plywood är också bra på sitt sätt, nämligen
att det tål sparkar mycket bättre. Men det låter inget vidare om resonanserna som uppstår i det. Sämst av
de nämnda materialet enligt min uppfattning, men sparktåligheten är mycket värdefull i t ex PA-system.
De måste tåla mycket.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-05-16 02:42

Härlig känsla att spika ihop prototyplådor i spån!

Häpp! mina byggen blev alltså bara (typ) sådana och jag vägrar att göra om efter trettio (30) år :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-05-17 16:50

Intressant tråd! Jag är lite nyfiken på skillnaden mellan MDF och plywood i detta konkreta exempel:

2x6mm MDF, sandwichkonstruktion med dämplim.
2x6,5mm björkplywood, sandwichkonstruktion med dämplim.

6mm MDF väger 13,4kg per skiva, 6,5mm björkplywood väger 13,1kg per skiva.

Om man förutsätter att lådorna är konstruerade likadant i övrigt, vilka egenskaper skiljer dessa lådor åt, och på vilket sätt?

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-17 17:22

Aerob skrev:Intressant tråd! Jag är lite nyfiken på skillnaden mellan MDF och plywood i detta konkreta exempel:

2x6mm MDF, sandwichkonstruktion med dämplim.
2x6,5mm björkplywood, sandwichkonstruktion med dämplim.

6mm MDF väger 13,4kg per skiva, 6,5mm björkplywood väger 13,1kg per skiva.

Om man förutsätter att lådorna är konstruerade likadant i övrigt, vilka egenskaper skiljer dessa lådor åt, och på vilket sätt?

Om dom är limmade med dämplim så kommer dämplimmets effekt dominera resultatet och de torde hörbart bli väldigt lika i praktiken.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-05-19 09:35

Jag skulle gärna också höra lite mer tankar kring det Aerob tar upp. Från det jag läst så bör skillnaderna bli rätt små. Eller ja, det jag läst visar näst intill religiösa övertoner. De som gillar plyfa säger att det är överlägset bäst och de som gillar mdf skulle aldrig överväga att välja något annat. Om det är sån splittring gällande vad som är bäst så borde det inte vara så våldsamt stor skillnad i slutändan.
Däremot kanske man måste konstruera olika beroende på val av material. Det finns ju tex två skolor om strukturella lådresonanser, antingen gör man det tungt och flyttar resonansfrekvensen nedåt eller så gör man det lätt och flyttar den uppåt. Båda verkar funka men är väldigt olika i tänket.
Så ja, det vore jättekul att höra mer om skillnaderna från er med erfarenhet av sånt här. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-05-19 10:46

markusA skrev:Jag skulle gärna också höra lite mer tankar kring det Aerob tar upp. Från det jag läst så bör skillnaderna bli rätt små. Eller ja, det jag läst visar näst intill religiösa övertoner. De som gillar plyfa säger att det är överlägset bäst och de som gillar mdf skulle aldrig överväga att välja något annat. Om det är sån splittring gällande vad som är bäst så borde det inte vara så våldsamt stor skillnad i slutändan.
Däremot kanske man måste konstruera olika beroende på val av material. Det finns ju tex två skolor om strukturella lådresonanser, antingen gör man det tungt och flyttar resonansfrekvensen nedåt eller så gör man det lätt och flyttar den uppåt. Båda verkar funka men är väldigt olika i tänket.
Så ja, det vore jättekul att höra mer om skillnaderna från er med erfarenhet av sånt här. :D

Man kan väl säga att vibrationerna blir vad de blir oavsett religion och de är helt förklaringsbara med vanlig fysik. Resonanser har inte bara med det ena eller det andra att göra utan man måste ta hänsyn till både panelernas storlek, styvhet, massa och inre dämpning. Vill man göra det extra svårt för sig kan man fundera på materialen homogenitet. När man byter material ändrar man ofta alla egenskaperna som bestämmer resonanserna, men man kan också manipulera dem på olika sätt med förstyvningar och dämpning. För att förstå vad som händer måste man därför ta hänsyn till "allt". När man använder dämplim i en sandwichlösning dominerar dämplimmets egenskaper panelernas inre dämpning. Och för att ta ett exempel: tyngd hjälper föga i en betongvägg. Trots (eller tack vare?) att betongbjälklag är både tunga och styva är det mycket effektiva ljudbärare vid vissa frekvenser. Hör man någon borra i ett flerfamiljshus av betong är det i princip stört omöjligt att ta reda på var ljudkällan finns. Det kan vara grannen. Det kan vara Ekströms, fem våningar upp i andra trappuppgången. Däremot gör deras tyngd och styvhet att de inte är så mottagliga för luftburna ljud.

Amatörmässiga funderingar,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Teknikforum