Hur svårt kan det vara?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mson999

Hur svårt kan det vara?

Inläggav mson999 » 2014-05-14 19:51

Hej,
Nu har jag spenderat många månader på följande enl. mig enkla behov, som jag borde dela med en stor del av jordens befolkning

Jag har en gammal HiFi förstärkare (Onkyo) som jag skulle vilja skicka trådlös musik till ifrån min Android telefon eller platta. En rimlig begäran 2014 eller hur?

Det jag ser framför mig är en liten fin DLNA mottagare som tar emot ljudet från min Android device. På baksidan av denna DLNA pryl sitter två analoga RCA utgångar (för direkt inpluggning i förstärkare) samt 2 st digital utgångar, optisk och coaxial (för anslutning till DAC, om man nu vill ha det före förstärkaren)
Kvaliteten på överföringen bör vara som minimum CD-kvalitet
Var finns denna pryl? Behöver inte massor med folk en sådan?

Sen vill jag ju kunna sända till denna DLNA mottagare från min Android device på samma sätt som jag (med dålig kvalitet (excl aptX)) kan skicka alla ljud via Bluetooth vill jag kunna skicka alla ljud som kan spelas i telefonen med DLNA. Gärna utan att roota telefonen/plattan men i värsta fall så får väl det gå det med.
Var finns denna app? Har iofs hittat AirAudio och BubbleUPnP (+Xposed) men ingen tycks kunna fullt ut flytta ALLT (ex Deezer och Spotify) till en DLNA receiver vid mina tester.
Jag tycker nog personligen att detta stöd borde pss som Bluetooth vara inbyggt i operativet men det verkar vara en så revolutionerande tanke att jag knappt våga tänka den :?

Vi räknar nu till år 2014 och hur är det möjligt att det inte finns en enkel lösning på detta?

Alla synpunkter och goda ideer uppskattas i detta ämne.

Mvh
Mson999

Användarvisningsbild
bomellberg

Re: Hur svårt kan det vara?

Inläggav bomellberg » 2014-05-14 20:22

Måste det vara dlna? En enkel BT -mottagare borde funka fint.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-14 20:28

Jo iofs men då får jag ju inte CD kvalitet :(
Nu finns ju aptX för Bluetooth men då skall ju även telefonen/plattan stödja detta, och just nu är utbudet klent.
DLNA känns dessutom som att det borde kunna leverera lite mer än bara CD kvalitet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-05-14 20:38

bomellberg skrev:Måste det vara dlna? En enkel BT -mottagare borde funka fint.

Räckvidden sätter ju gränser helt klart.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-14 20:47

Räckvidden behöver i mitt fall inte vara så stor, jag skulle klara mig med att täcka in vardagsrummet och tillhörande uteplats dvs max ca 20m.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-05-14 20:50

Jag var uppe på Kjell och frågade efter en liknande pryl, billigaste enheten med Airplay med analogt ut, jag hade lite halvbrått så han skulle kolla upp detta åt mig och så skulle jag komma tillbaka senare men glömde av det i hasten, kan åka ut i helgen och ta mig en kik om dom hittat någon passande enhet.

20m med blåtanden blir nog lite svettigt.

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-14 21:07

Jo AirPlay kan ju iofs också funka, även om jag är lätt allergisk mot Apple ....
Kollade på AppleTV men där finns ju bara Toslink ut så då måste jag ha en DAC. Sen vet jag inte om det ens är tänkbart att köra ATVn helt utan skärm, bara kopplad direkt till förstärkaren. iTunes och annat krafs vill jag ju inte heller bli påtvingad.

Både AirAudio och BubbleUPnP (+Xposed) stödjer ju AirPlay (tror jag) men hur väl funkar det med till exempel Deezer och Spotify, det är ju en annan fråga. Nåja kan man hitta något rimligt billigt på Kjell så kanske man vågar testa iallafall.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-05-14 21:21

En raspberry pi kanske vore något?
Hade lagt den helt åt sidan så jag trodde att den bara hade hdmi ut, men såg precis att den har en minitele 3,5mm.

Xbmc remote och så är man hemma, fast det kan nog bli lite fippligt via en liten mobilskärm.

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-14 21:45

Jo jag har funderat på ett Raspberry Pi projekt (DIY projekt är alltid kul), men tycker att det får bli plan B. Nog sjutton måste det väl finnas en kommersiell lösning på ett som jag tycker enkelt och generellt önskemål. Annars är ju detta ett gyllene tillfälle att starta ett företag som fixar till detta!

Finns det inte ljudkort till Pi? Tror jag såg något sådant för inte så länge sen?
Här finns en länk till ett Pi projekt i ämnet.
http://lifehacker.com/5978594/turn-a-ra ... iving-room

Men, men, det var ju inte det jag ville med frågan :?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-14 21:57

NiklasF skrev:En raspberry pi kanske vore något?
Hade lagt den helt åt sidan så jag trodde att den bara hade hdmi ut, men såg precis att den har en minitele 3,5mm.

Lägg inte energi på den 3.5mm-utgången. Det är riktigt vrålusel. Nödlösning (pwm) som ger ungefär 13 dåliga bitar...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-15 05:12

Tyvärr är ju t.ex Spotify rätt tråkiga med dlna/uPnP-stöd i sina appar men för lagrad musik finns väl en mängd lösningar. Själv använder jag en liten WD Tv Live mediaspelare. Billig, liten, inbyggd wifi och med fördelen att den inte bara fixar det mesta i ljudväg utan också spelar film. Jag använder dock sällan telefonen utan strömmar all musik trådlöst ifrån en dator och en surfplatta, båda med windows. Anledningen till Windows i plattan är att jag inte lyckats hitta en smidig lösning för att strömma Spotify ifrån Android men ifrån Windows är det inga problem att strömma utan utan upplevda kvalitetsförluster till WD:n som i sin tur har både analog utgång, HDMI för inkoppling till en eventuell framtida receiver och en optisk utgång för att kunna anslutas till en DAC.
Jag tycker den gör vad den ska. Via den optiska utgången upplever jag inte att den begränsar.
Den får bli mitt tips, alltså. Ingen highend-pryl direkt via den analoga utgången men det kanske man inte ska begära..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-15 14:27

Får kolla på WD TV Live lite till

DLNA/uPnP stödet skall ju inte avgöras av den enskilda appen utan operativet. Spotify har något de kallar "Spotify Connect" numera, det är ju bara så dumt att det svartnar för ögonen. Ännu en ny proprietär överföringsteknik som bara funkar för Spotify. Känns inte kunden i centrum!

Lagrad musik är nog lättare att lösa rent allmänt, oavsett överföringsteknik.
Nu har jag och många med mig övergett lokalt lagrad musik och film och har övergått till strömmade lösningar. Det är en del av mitt (och många andras) problem.

Om jag vill ha en liten DLNA mottagare, och inte vill lägga ut 1000-tals kronor, måste jag bygga den själv. Kineserna är ju kreativa, nån måste väl ha byggt en sån?

Är jag fel på med min ide med en DLNA mottagare? Nöjer ni andra er med att bara köra lokalt lagrad musik och då överfört till ljudanläggningen i kass kvalitet via bluetooth?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-05-15 14:51

Nja jag har en pc kopplad till stereon/TVn där jag hämtar mediefiler från allt som är kopplat till nätverket. Med rätt programvara kan jag även spela upp den på serven (el andra datorer) lagrade musiken/filmen på pcn, telefonen mm. Styra allt via telefon, tablet osv. Kostar kanske från 2-3000:- plus server om inte det finns..

Sedan finns väl mediaspelare som spelar upp musik över nätverk/dlna/BT? Något för 1000:- har jag inte koll på dock!

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2014-05-15 15:04

Musiken på en dator, en Squeezebox kopplad till stereon och styr det med mobil, platta, dator eller fjärrkontroll.

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-15 15:05

Jo jag har
en Laptop sladdkopplad till stereon i vardagsrummet
en HTPC (hemmabyggd) sladdkopplad till TVn och hemmabion
en stationär sladdkopplad till stereon i min "Mancave"
en Server som kör 24/7 med 6 TB disk i källaren
etc, etc

Och här kan jag på alla spela allt både lokalt lagrat var som helst och dessutom strömmat från nätet
Men det är ju inte så mobilt?

Jag vill bara spela upp ALLT jag kan spela upp på min mobil/platta på min stereo och utan att förlora i kvalitet

Hur svårt kan de vara?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-05-15 20:56

Jag tänkte bara vara med och dela med mig av mina $0.02.
Äppletv, NAS, fjärrkontroll via iphone eller ipad. Jag kan streama saker från nätet eller från nas'en och komma åt all min data oavsett var jag befinner mig. Det funkar klockrent och är riktigt smidigt. Enda bristen är väl att äppletv'n inte tycker om mkv eller avi filer.

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-16 16:53

Jag tänkte bara vara med och dela med mig av mina $0.02.
Äppletv, NAS, fjärrkontroll via iphone eller ipad. Jag kan streama saker från nätet eller från nas'en och komma åt all min data oavsett var jag befinner mig. Det funkar klockrent och är riktigt smidigt. Enda bristen är väl att äppletv'n inte tycker om mkv eller avi filer.

Tack för det! Alla cent räknas.
Jag vill inte fjärrkontrollera en burk som kör egna appar, det begränsar mig ju till de appar som finns tillgängliga på burken (typ SmartTV, som inte är så smart :) jag vill att apparna på min telefon/platta skall spela upp sitt ljud på min förstärkare.

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... try4033801

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=316981

Bra länkar med en arg diskussion. Och jag håller med om att man lätt kan tappa humöret över att det skall vara så svårt

Har nu spanat in detta Pi projekt, verkar vara exakt vad jag behöver
http://blog.scphillips.com/2013/07/play ... revisited/
Vad tror ni om detta?

Nu gäller det ju bara att BubbleUPnP appen kan skicka allt ljud till DLNA mottagaren

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2014-05-16 22:02

http://www.dx.com/p/t01-miracast-3-in-1 ... 3ZuaPl_uSo
33 USD - välj om du vill köra bluetooth, miracast eller Airplay. HDMI anslutning.
-B

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-16 22:52

BAMBAM skrev:http://www.dx.com/p/t01-miracast-3-in-1-dongle-w-bluetooth-dlna-mirocast-wi-fi-black-260426#.U3ZuaPl_uSo
33 USD - välj om du vill köra bluetooth, miracast eller Airplay. HDMI anslutning.
-B

Tack för input, men var skall jag stoppa HDMI pluggen? Den är nog tänkt för en TV och inte en stereo.

Kan berätta att jag ikväll provat min Android mobil med BubbleUPnP och Xposed framework installerat och en modul för AudioCasting ovanpå detta. Inget för de med svaga nerver men allt verkar funka bra mot en Onkyo-TX-NR414 (med inbyggd DLNA mottagare).
Spotify, Deezer, SR, Google Play Music, Apollo Funkar :D Vad som inte funkar är SVT Play, TuneIn Radio och Winamp. MortPlayer för ljudböcker återstår att testa.
Relativt nöjd med resultatet. Speciellt då man kör alla appar pss som alltid men styr över ljudet med Bubble i bakgrunden till en annan renderer.

Nu få fokus flyttas till Pi:n, om ni inte kan hitta en annan lösning åt mig?

Användarvisningsbild
Ippo

Inläggav Ippo » 2014-05-17 09:12

Jag kör en lösning med en raspberryPi och en http://www.hifiberry.com/
Det låter mycket bra och fungerar utan trassel då kopplingen sker via wifi och airplay

Nu har jag en distro i pi'n som heter http://www.Volumio.org men väntar på att http://www.runeaudio.com ska släppa en ny version med I2S stöd.

Har man en Pi som man kan testa detta med rekommenderar jag det å det grövsta! Sjukt smidigt och skönt att slippa sladdar och taskig BT! 8)

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-17 11:53

Ippo skrev:Jag kör en lösning med en raspberryPi och en http://www.hifiberry.com/
Det låter mycket bra och fungerar utan trassel då kopplingen sker via wifi och airplay

Nu har jag en distro i pi'n som heter http://www.Volumio.org men väntar på att http://www.runeaudio.com ska släppa en ny version med I2S stöd.

Har man en Pi som man kan testa detta med rekommenderar jag det å det grövsta! Sjukt smidigt och skönt att slippa sladdar och taskig BT! 8)

Kanon! Now we are talking! Tackar och bugar.
Detta ser ju enastående bra ut. Hifiberryn blir ju ett måste oavsett distro och lösning. Volumio kommer jag absiolut att testa.

Hur ser din lösning ut på andra sidan dvs mobilen/plattan/PCn?

Användarvisningsbild
Ippo

Inläggav Ippo » 2014-05-17 12:02

Vi kör här hemma med varsin platta/iphone (en åt gången såklart) och det är nästan uteslutande spotify men även lite internetradio vilket det finns stöd för i Volumio.
Har även lite musik på en Nas men av lathet blir det mest streamat.
Hifiberryn är ju billig så jag testade och är som sagt mycket nöjd, snabb leverans dessutom! :D

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-18 21:48

Nu är jag uppe i luften!
Varma tack till Ippo än en gång!

Strömmar nu mina appars ljudoutput från min Android till en RasberryPi med Volumio och GMediaRender samt en USB DAC, allt summeras upp till glorious stereofonic sound!

Återstår lite filande på alla håll och kanter, får lite ultrakorta dropouts nån gång då och då och får inte till start-up scriptet etc etc. men jag är nöjd med dagens insats :D

Ippo vad använder du för appar och lösningar på mobilen/plattan? Jag testar BubbleUPnP och det verkar funka för de flesta appar typ Spotify och Deezer. Men jag misstänker den för tex dropoutsen då jag inte får detta när jag spelar lokalt media och direkt via Volumio etc.

Användarvisningsbild
Ippo

Inläggav Ippo » 2014-05-19 18:47

Härligt att man kunde hjälpa till! :D
Kör som sagt med Spotify mestadels via airplay.... Har inga dropouts.
Smidigare än lokal uppspelning.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-05-19 20:14

När äppeltv'n inte tycker om formatet så slussas det till vlc som löser det hela. Men, det blir bättre resultat med video om man kan streama det direkt istället för att spela på iPad'en först.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-05-19 23:20

mson999 skrev:Nu är jag uppe i luften!
Varma tack till Ippo än en gång!

Strömmar nu mina appars ljudoutput från min Android till en RasberryPi med Volumio och GMediaRender samt en USB DAC, allt summeras upp till glorious stereofonic sound!

Återstår lite filande på alla håll och kanter, får lite ultrakorta dropouts nån gång då och då och får inte till start-up scriptet etc etc. men jag är nöjd med dagens insats :D

Ippo vad använder du för appar och lösningar på mobilen/plattan? Jag testar BubbleUPnP och det verkar funka för de flesta appar typ Spotify och Deezer. Men jag misstänker den för tex dropoutsen då jag inte får detta när jag spelar lokalt media och direkt via Volumio etc.

Har du lust att slänga in xbmc och köra med deras "fjärr" tycker det är rätt gulligt via paddan och min htpc, frågan är ju dock om det funkar bra med pi'n?

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2014-05-20 22:56

Nja xbmc har ju ett eget interface, jag ville ju bort från det och köra "native".

Just nu är jag rätt nöjd med följande och kan rekommendera
Rasberry Pi rev B med Volumio 1.3beta som renderer
Appen AirAudio på rootad Android som kör AirPlay till pi:n

Deezer och Spotifys ljud skickas till Pin med AirAudio när jag är hemma, i bilen står bluetooth för samma sak, i övrigt gäller hörlurar. Jag använder alltid samma interface för låt och playlistval.

AirAudio hanterar DLNA också och jag får väl labba med det med i helgen, bara för att.

Återgå till Teknikforum