brum pga jord?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

brum pga jord?

Inläggav David_A » 2005-11-12 18:34

Har tidigare skrivit i en tråd angående brum i Rotel 1090. Detta har idag reducerats till 0 och ingenting pga lite pyssel. Bland annat såg jag till att inte blanda balaserade och obalanserade anslutningar. Osså verkar Nagrefs kablar göra mycket till, för nu är det äntligen tyst, oavsett om jag har jordat eller ej..
Men så fick jag då helt plötsligt tillbaka ett brum i kedjan igen. Denna gång pga Denon 3805. Denna enhet är inte jordad, och när den ansluts till min Tact(som är jordad) så börjar det brumma igen. Brummet inträffar endast när jag låter signalen passera genom 3805, dvs när jag kör hembio. För att få bukt med detta brum måste jag återigen ta bort joden från alla Rotelsteg+ tacten. DÅ blir det tyst igen.

Min fråga är hurvida detta är bra eller ej, dvs att köra allt ojordat. Eller ska man försöka att jorda 3805 via chassiet på något sätt?

Tidigare när jag hade brum i kedjan så plockade jag också bort jorden. Detta fungerade, men gav upphov till att det knäppte till i högtalarna när man rörde sig mycket på heltäckningsmattan. Skulle nästan kunna misstänka statisk elektricitet. Ja vad gör man åt detta? Hur jag än vrider och vänder på det verkar det komma fram problem pga jordens vara eller inte vara.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-12 20:31

Gissning: Du har en TV med centralantenn kopplad till hembioburken? Centralantennen är jordad (någon annanstans) och det går jordströmmar i den som stör. Prova att dra ur antennsladden ur TVn/boxen. Försvinner det behöver du bryta jorden i antennsladden. Det finns prylar för det (är det en trafo, eller är det kapacitivt, tro?).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-11-12 20:52

Nope..

Följande saker finns i uppsättningen:
Jordade enheter:3*Rotel 1090, Tact2.2x
Ojordade enheter: Denon 3805, Pioneer 668

Inget mera anslutet till Denon för tillfället. Brummet kan även höras i bakkanalerna när denonen är ansluten till Tact, men ej annars.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-13 00:42

David_A: Du har skillnader i jordpotential skulle jag gissa. Så hade jag det förr iaf. Ojordade uttag i rummet, då man kom åt både element och ojordad pryl fick man sig en liten kyss.

Jorda och se till att ta jorden från samma ställe som till Rotlarna eller Tacten, det är mitt tips.

Eventuell potentialskillnad borde kunna mätas upp med en multimeter i enheternas chassi för övrigt! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-13 00:45

Brum är för övrigt något som är väldigt vanligt i PA-sammanhang. Förutom att man har väldigt många insignaler hit och dit så har man dimmers som sällan ligger på mindre än 63A styck.

Lösningen på problemet är i 90% av fallen att se till att allting är stjärnjordat. All ström till ljudgrejor tas ur samma central och förgrenas därifrån ut, precis som en stjärna :arrow: * :wink:
Common sense is not that common.

Återgå till Teknikforum