Här finns dom riktiga grejorna:
http://www.relight.nu/produkt.htm
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Stora industrier med snedbelastning får betala specifikt för det eller införa kompensering då för mycket snedbelastning så vitt jag vet inte är speciellt kul för kraftverken...
Honken skrev:Satt och tittade runt här lite och hittade en tråd om ett ämne jag kan lite omDå jag jobbar inom branschen har jag ju lite kunskap även om jag är mer kunnig på mekaniska prylar..... Så be mig alltså inte utföra några räkneuppgifter och ställ inga alltför avancerade frågor!!
Som någon annan skrev, nej en vanlig konsument betalar bara för aktiv energi men elintensiva storkunder måste faskompensera mha. kondensatorbatterier. (Den vanliga elkunden betalar ju förstås ändå i det stora hela för all sin belastning ändå)
Och nej i det stora hela balanserar inte kapacitiv och reaktiv last ut sig självt.
Dagtid då intensiviteten på nätet är hög förbrukas det i allmänhet för mycket reaktiv last. Det innebär att spänningen på nätet vill sjunka och man därför måste ligga och övermagnetisera stora synkrongeneratorer (Vattenkraftaggregat) Detta innebär förstås en produktionsförlust samt att generatorerna slits hårt och åldras fortare.
Nattetid då de stora stamnätet går på låglast bildas en kapacitans i de långa ledningarna och spänningen på nätet tenderar att stiga. detta måste man då kontrollera genom att nånstans förbruka reaktiv energi. Tidigare körde man generatorer i synkrondrift, dvs man körde dom infasade på nätet som motorer, man kunde då snabbt gå in och producera igen då industrin dammade igång på morgonen. detta förekommer sällan numera av olika anledningar. Istället har man stora reaktorer i ställverken, dvs stora spolar som förbrukar den oönskade reaktiva effekten.
Nu har jag mest behandlat de stora stamnäten här men även ute på regionnäten på lägre spänningsnivåer finns det reaktorer framförallt då i städer där man har mycket nedgrävd högspänningskabel som ju blivit populärt på senare år efter stormar och dyl. Dessa har större ledararea och därmed stor kapacitans vid lågbelastning...
Kanske har förtydligat lite för de som var intresserade!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster