Reaktiv effekt. (Inte HiFi - Starkström)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-12 21:21

Här finns dom riktiga grejorna:
http://www.relight.nu/produkt.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: Reaktiv effekt. (Inte HiFi - Starkström)

Inläggav dawen » 2005-11-13 00:51

Nattlorden skrev:Stora industrier med snedbelastning får betala specifikt för det eller införa kompensering då för mycket snedbelastning så vitt jag vet inte är speciellt kul för kraftverken...

Problemet tror jag inte ligger hos kraftverken, utan ute i ställverken, som LypsylateX påpekar.

För att få lysrör att lysa i rätt färg kan man säkert ta standardlysrör och sätta färgfilter på. Färgfilter säljs i löpmeter och kostar inte förfärligt mycket alls, styvt 200 kronor meter (och omkretsen på ett lysrör är ju inte ens en decimeter.

Då lysröret gått tar man bort två tejpbitar, byter rör och tejpar tillbaka filtret! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-11-13 00:58

Honken skrev:Satt och tittade runt här lite och hittade en tråd om ett ämne jag kan lite om :D Då jag jobbar inom branschen har jag ju lite kunskap även om jag är mer kunnig på mekaniska prylar..... Så be mig alltså inte utföra några räkneuppgifter och ställ inga alltför avancerade frågor!!

Som någon annan skrev, nej en vanlig konsument betalar bara för aktiv energi men elintensiva storkunder måste faskompensera mha. kondensatorbatterier. (Den vanliga elkunden betalar ju förstås ändå i det stora hela för all sin belastning ändå)

Och nej i det stora hela balanserar inte kapacitiv och reaktiv last ut sig självt.

Dagtid då intensiviteten på nätet är hög förbrukas det i allmänhet för mycket reaktiv last. Det innebär att spänningen på nätet vill sjunka och man därför måste ligga och övermagnetisera stora synkrongeneratorer (Vattenkraftaggregat) Detta innebär förstås en produktionsförlust samt att generatorerna slits hårt och åldras fortare.

Nattetid då de stora stamnätet går på låglast bildas en kapacitans i de långa ledningarna och spänningen på nätet tenderar att stiga. detta måste man då kontrollera genom att nånstans förbruka reaktiv energi. Tidigare körde man generatorer i synkrondrift, dvs man körde dom infasade på nätet som motorer, man kunde då snabbt gå in och producera igen då industrin dammade igång på morgonen. detta förekommer sällan numera av olika anledningar. Istället har man stora reaktorer i ställverken, dvs stora spolar som förbrukar den oönskade reaktiva effekten.

Nu har jag mest behandlat de stora stamnäten här men även ute på regionnäten på lägre spänningsnivåer finns det reaktorer framförallt då i städer där man har mycket nedgrävd högspänningskabel som ju blivit populärt på senare år efter stormar och dyl. Dessa har större ledararea och därmed stor kapacitans vid lågbelastning...

Kanske har förtydligat lite för de som var intresserade!

Tråden är ju gammal och det var ett tag sen du skrev det här men det var precis det svar och förklaring jag ville ha när jag startade tråden. Tack. Intressant.

Föregående

Återgå till Teknikforum