Var finns akustiskt centrum för sluten högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Var finns akustiskt centrum för sluten högtalare?

Inläggav Adhoc » 2014-06-08 14:38

Kan något generellt, hyfsat allmängiltigt, sägas om var akustiskt center ligger för en 2-vägs sluten högtalare? (Delning säg, 1500 Hz). På fronten mellan diskant och bas? ”En bit in i” högtalaren? Där bas/mellanregisterkonen övergår till spider? Mitten av konen i djupled? Bör man se det som att centrat flyttar sig beroende på frekvens dessutom? (För en basreflex antar jag att det kan vara annorlunda.)

Anledning till fråga; Man vill döda reflektionerna under framförallt de första 5 ms. För de flesta betyder 5 ms en studs från vägg bakom högtalaren, de två sidoväggarna samt golv- och takreflex, 4 st ställen per högtalare grovräknat (kan finnas fler). När jag kört ETC / impulsmätning i REW har jag ca 17 st reflektioner för vänster front vid olika frekvenser för de första 5 ms, varierande mellan -4,3 dB och -16,6 dB i styrka. Dessa kommer från alla möjliga ställen förutom väggar och golv/tak, -kanter på högtalaren, soffbordsyta, TV:en, dryckesförrådet, samt reflektioner som gått mellan två eller fler okända ytor, etc.

REW talar om den extra gångvägen i delar av ms vilket kan räknas om till cm-sträcka. Man kan då börja luska efter vilken yta som är ”boven” men 10 cm hit eller dit för akustiskt centrum kan alltså spela roll för att snabbt och enkelt pricka rätt med ett snöre som mätts upp. (Enkelt sätt att få hyfsat rätt borde vara att mäta totalsträckan för golvreflexen mha en handspegel och leta upp närmast liggande ms-reflex i REW som trolig för akustiskt centrum. Eventuellt blir detta ändå fel och varför göra det enkelt för sig om man kan krångla till det i god faktiskt-anda? :wink: )

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Var finns akustiskt centrum för sluten högtalare?

Inläggav Kronkan » 2014-06-08 15:02

Låter ju som ett bra verktyg din mätapparat och en intressant frågeställning.

Lite OT vill jag ställa en fråga. Jag förstår bättre den akustiska världen i cm och meter och ms blir för mig så där att förstå. Blir lite ungefärligt. Lite höftning mellan tummen och pekfingret.

Hur längt far vågen i normal rumstemperatur på 1 ms i cm? Då kan man ju räkna själv ganska exakt.

Jag har av olika skäl kommit från att själv mäta igen. Blir för sällan och sedan har jag på grund av olika skäl inte spelat så mycket under delar av förra året då jag var för trött och slut. I år igång igen med lyssnandet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-08 15:57

Frågan är lite för dum egentligen. Det bli väl ca 33 cm som vågen går på 1 ms.. 10 ms blir då 330 cm.

Men frågan blir istället hur du tänker kring 5 ms. Varför begränsar du dig just på de reflexer som har en kortare gångtid än 5 ms.
Klart att reflexer med vanliga elements spridning bli svagare och svagare ju längre från det akustiska centrat de går.
Alltså mindre störningar. Är det så du tänker?

Inte kritisk mot något utan undrar bara.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-06-08 16:03

Kronkan skrev:Låter ju som ett bra verktyg din mätapparat och en intressant frågeställning.

Lite OT vill jag ställa en fråga. Jag förstår bättre den akustiska världen i cm och meter och ms blir för mig så där att förstå. Blir lite ungefärligt. Lite höftning mellan tummen och pekfingret.

Hur längt far vågen i normal rumstemperatur på 1 ms i cm? Då kan man ju räkna själv ganska exakt.

Jag har av olika skäl kommit från att själv mäta igen. Blir för sällan och sedan har jag på grund av olika skäl inte spelat så mycket under delar av förra året då jag var för trött och slut. I år igång igen med lyssnandet.

Ljudvågens hastighet är 343 m/s. Ljudvågen tillryggalägger alltså 0,343 m på 1 ms. Det är 34 cm. Jag brukar ibland höfta till med 1 meter på 3 ms eller 1 fot på 1 ms.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-06-08 16:38

Kronkan, inom 5/1000 sekund från direktljudet motsvarar alltså reflexvägar som är upp till ca 172 cm längre än avståndet öra-högtalare. Du har en hel del sådana reflexvägar i ditt vardagsrum …

Dom reflexer som kommer inom ca 5 ms brukar anses som ”särkskilt förstörande” för hur ljudet upplevs. Jämfört med vad som är inspelat på skivan kommer du få diverse destruktiva och konstruktiva interferenser, knyckar på frekvenskurvan, kanske att instrument/sångare verkar "hamna fel". LP-skivorna du har ställt upp kan vara OK för att helt omdirigera åt sidan frekvenser från ca 1100 Hz och uppåt, då LP-skivan om ca 31,5x31,5 cm skulle motsvara en hel våglängd för 344/0,315 = 1092 Hz. Däremot lär LP-skivorna vara totalt värdelösa mot tex rundstrålande 200 Hz som har våglängd 344/200 = 172 cm, alltså ca 1/5 våglängd, dessutom sticker dom väl bara ut ca 15 cm, mindre än en 1/10 våglängd. 200 Hz:aren kommer då inte ”se” LP-skivan, utan passerar den bara. Som tankeexperiment: Du står i en bassäng och en bred och djup våg skvalpar in i din mage. Du är dock inte så bred och fet så direkt bakom ryggen på dig går den breda djupa vågen ihop igen, till synes opåverkad, först när den når den 25 m långa bassängkanten kommer den reflekteras tillbaks. (En fråga man kan ställa sig är hur spridande högtalaren är vid olika frekvenser. Är dom väldigt riktade i mellanregister / diskant lär det inte vara mycket ide’ med att placera kreativa till storleken små lösningar vid sidoväggarna eller annars runtom.

Bilddiagram för vad reflexerna bidrar med vid olika styrka och tidsskillnad mot direktljudet. (Peter S har lagt in en med liknande betydelse i en annan tråd du var med i)

(Edit: på lite av måtten / räknandet)
Bilagor
Reflektioners betydelse styrke- och tidsmässigt.jpg
Reflektioners betydelse styrke- och tidsmässigt.jpg (61.06 KiB) Visad 1021 gånger
Perception av reflexer.JPG
Perception av reflexer.JPG (166.06 KiB) Visad 1021 gånger

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-06-08 19:30

Kanske missuppfattar dig nu.

Kan i vanlig ordning vara ute och cykla :)
Men kan du inte puls mäta? Kolla differensen mellan diskant och bas. Svaret får du i ms, som du omvandlar till ex mm ?

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-06-08 19:33

Kanske kan detta inlägg av SAC på GS vara till hjälp?

/Suomela

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-06-08 20:24

Tackar Suomela! :D Jag har läst det där inlägget av SAC någon gång tidigare (känner igen det nu) men inte sparat det i högen med bra-o-ha-info.

Rotel2, jo det skulle nog funka men jag har inte kommit så långt ännu med REW-mätandet. Frontelementen är koaxialer, mycket snarlika Urei-monitorn som nämns av Don Keele i SACs inlägg så det borde inte röra sig om stora skillnader rent fysiskt men om / hur väl orginalfltret som jag fortfarande använder justerar mellan bas och diskanthorn är jag osäker på ännu.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-08 23:57

Jo Adhoc!
Vi spelar ju inte i samma sport. Du har källare med stort rum med bara ett hänsyn. Jag har det inte så.

Skulle aldrig rekommendera något snett för att åtgärda bas om man inte verkligen är en expert. Enligt min egen erfarenhet blir sneda och större ytor lite oförutsägbara. Alltså man får noder som blir lite oförståeliga. Så skivorna är inte till för någon form av basbehandling.. Men innebar en liten förbättring när jag satte upp hyllorna. Men inte i basen. Varför de åtminstone innebär något bättre vet jag inte. En tanken jag hade då var att vågen speglades ovanför lyssningspositionen men det verkar tveksamt. Så en viss dämpning och en viss diffusion och kanske också att vågen leds ovanför.
Men visst skulle jag kunna lägga några absorbenter i hyllan. Men hör ingen tydlig skillnad när jag prövar. Elektrostater sprider mindre men de sprider och högtalaren är för nära väggen.
Skulle någon fråga om sidoreflexer så skulle jag på så korta avstånd rekommendera någon form av absortion för att få ner nivån något på reflexen. På lite längre avstånd kan man ju prova att diffusera.

Soffan (sluten bl a mot golvet) och några svanåvingar är de enda diffusorer på basen resten är absorption bl a i bokhyllan.

Bra bilder.
Själv skulle jag spontant svarat på frågan om skadliga första reflexer är inom 10 meter gångväg till lyssningspositionen.

Återgå till Teknikforum