Sprakande ljud från subben

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

trasig sub

Sprakande ljud från subben

Inläggav trasig sub » 2014-06-10 20:59

Igår började min sub ge ifrån sig sprakande ljud när den är påslagen. Trodde först att det var någon störning på ingången, men den ger ifrån sig dessa oljud även när den enda sladden som är inkopplad är strömmen.

Är den helt utdömd eller kan det vara någon komponent som går att byta?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Sprakande ljud från subben

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-11 10:21

trasig sub skrev:Igår började min sub ge ifrån sig sprakande ljud när den är påslagen. Trodde först att det var någon störning på ingången, men den ger ifrån sig dessa oljud även när den enda sladden som är inkopplad är strömmen.

Är den helt utdömd eller kan det vara någon komponent som går att byta?

:lol: :lol: "Trasig sub", vilket kul alias! När du väl fått ordning på din sub, får du fortsätta att kallas för trasig sub i resten av ditt liv. Välkommen till forumet förresten! :)

Du kan berätta lite mer om din bashögtalare, vad det är för fabrikat och modell. Ta lite bilder, skruva isär den och visa för oss. Då kan det hända att du lättare får lite mer feedback. Det vi vet nu är för lite för att varken säga bu eller bä.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

trasig sub

Inläggav trasig sub » 2014-06-11 11:02

Johan_Lindroos skrev: :lol: :lol: "Trasig sub", vilket kul alias! När du väl fått ordning på din sub, får du fortsätta att kallas för trasig sub i resten av ditt liv. Välkommen till forumet förresten! :)

Du kan berätta lite mer om din bashögtalare, vad det är för fabrikat och modell. Ta lite bilder, skruva isär den och visa för oss. Då kan det hända att du lättare får lite mer feedback. Det vi vet nu är för lite för att varken säga bu eller bä.

haha alright, ska försöka vara lite mer specifik :-]

Det är en Audio Pro B2.26 som har ett par år på nacken. Ljuden uppstod efter att jag glömt subben på en dag och tycker det verkar som att kylflänsen blir varmare än vad den brukar.

Har skruvat isär den och dragit lite i kablarna, men det verkar röra sig om något på kretskortet som får ljuden att uppstå. Man 'kan' fortfarande använda den, men sprakandet är mycket högre än ljudnivån som jag har och påverkas inte alls av volym-rattarna. Ska försöka bifoga lite bilder ikväll.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-06-11 14:38

Har du möjlighet att gå över alla lödpunkter och smälta om dem?

I bland kan glappande lödningar göra så att det sprakar och att vissa komponenter utvecklar mera värme än normalt!

trasig sub

Inläggav trasig sub » 2014-06-11 17:18

En sak som hände idag efter jag pillat lite med subben är att den började brumma i hög volym i ungefär samma brum som transformatorn avger.
Bild
smile skrev:Har du möjlighet att gå över alla lödpunkter och smälta om dem?

I bland kan glappande lödningar göra så att det sprakar och att vissa komponenter utvecklar mera värme än normalt!

Ja, när man tittar lite närmare på kretskortet så ser det faktiskt ut som något en 1åring ätit frukost vid :-/ ska testa att löda om de mest utsatta lodpunkterna och se om det hjälper.

Fick även precis ett svar från Audio Pros support :-]
AudioPro's Support skrev:Om du har den första generationen gissar jag framförallt på spruckna lödningar. Det finns några komponenter som går mycket varmt i nätdelen vilket är påfrestande för lödningar och kan matta ut dem med tiden.

Om du har en senare version med automatisk standbyfunktion så är värmen inget problem utan då gissar jag på ICn i själva effektförstärkaren, IC201.

För båda utförandena gäller att det även kan röra sig om volympotentiometern. I så fall brukar man kunna få bort problemet tillfälligt genom att "motionera" den.

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-06-11 17:30

Bilden näst längs ner visar en konstig brun klump på undersidan av kretskortet, så tror inte jag att det ska se ut :)

Kan det vara en läckande kondensator som orsakar problemet?

trasig sub

Inläggav trasig sub » 2014-06-11 18:12

smile skrev:Bilden näst längs ner visar en konstig brun klump på undersidan av kretskortet, så tror inte jag att det ska se ut :)

Jo det är något suspekt klet på/från den, men å andra sidan så är det liknande klet lite var stans på kortet. Löser det sig inte med att löda om kortet så blir troligtvis steg två att ta och beställa en ny kondensator :-]
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-06-11 21:14

smile skrev:Bilden näst längs ner visar en konstig brun klump på undersidan av kretskortet, så tror inte jag att det ska se ut :)

Ser lite ut som att de limmat kondensatorn, det är ett ganska vanligt förfarande. Det verkar som kontakter och annat också limmats med samma bruna lim.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-06-12 08:32

Om det är Philips som baselement i högtalaren så kan det vara anslutningstrådarna mellan konen och korgen som är glappa och behöver lödas om (försiktigt). Detta har hänt mig i en B2-50 och då sprakade det rätt ordentligt.

trasig sub

Inläggav trasig sub » 2014-06-13 13:30

PeterAkemark skrev:Om det är Philips som baselement i högtalaren så kan det vara anslutningstrådarna mellan konen och korgen som är glappa och behöver lödas om (försiktigt). Detta har hänt mig i en B2-50 och då sprakade det rätt ordentligt.
Tack för tipset, ska titta närmare på om det kan vara några lödningar där när jag får tillgång till lödkolv. I mitt fall rör det sig dock troligen om något på själva kretskortet då alla 3 högtalarna sprakade och inte bara de dubbelkopplade.

Återgå till Teknikforum