Svante skrev:Något som talar för att 10 dB är mer än en perceptuell dubblering, och som fick mig att starta tråden är citatet från IÖ
PS. En ökning om 10 dB är verkligen rejält stor.
...som jag tolkar som att han tycker att 10 dB är mer än "dubbelt" (eller så är dubbelt = rejält stort)
Jag tror att jag skrev att +10 dB i basregistret (som det var frågan
om!) är mer än en perceptuell dubblering, eftersom en perceptuell
dubblering där motsvaras av runt +5 dB. Det har jag läst
någonstans. Är det fel?
Svante skrev:Jag har en egen hemsnickrad förklaring till fenomenet som jag hade hoppats att det skulle komma upp, men jag såg inte röken av den.
Nja, jag tror att jag skrev något om det också. Alltså att jag
bedömer storleken av en kör på fler grunder än ljudstyrkan, bl a
breddningen av ljudbilden.
Svante skrev:Om man har två ljud, från två ljudkällor, så bildas en breddning av ljudbilden. Detta kommer till utöver den nivåhöjning som uppstår. Två effekter alltså, nivåökning och ljudbildsbreddning och man kan förvänta sig att gemene man har intuitiv kunskap om detta.
I försöken har de säkerligen använt en högtalare eller ett par lurar, säkerligen har man inte manipulerat ljudbilden. I jämförelsen blir då enbart en nivåökning "mindre" än den nivåökning och ljudbildsbreddning som uppstår när man ställer två källor bredvid varandra. Då måste man fläska på med mer än 6 dB för att enbart nivåökningen ska ger ett lika stort intryck som både nivåökning och ljudbildsbreddning.
Vad tror ni om det?
Ja, jag tror att det är en upplevd dubblering av nivå, och inte en
upplevd dubblering av körstorlek, som man har velat mäta. Alltså
en solist som sjunger dubbelt så starkt (hmm, med bibehållen
klang...).
En studie på det där med breddningens effekt skulle vara
intressant att läsa.
Mvh E*