Spela in på tvären, på band?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Spela in på tvären, på band?

Inläggav Max_Headroom » 2014-06-27 00:06

Hur fungerar det när man spelar in på tvären på bandspelare (video, DAT och sånt)? Hur får man alla dom tvära spårsnuttarna att synka vid uppspelningen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Spela in på tvären, på band?

Inläggav Svante » 2014-06-27 00:55

Max_Headroom skrev:Hur fungerar det när man spelar in på tvären på bandspelare (video, DAT och sånt)? Hur får man alla dom tvära spårsnuttarna att synka vid uppspelningen?

Jag skulle gissa att man har flera spalter och ser till att mittenspalten får mest signal eller nåt. Begreppet "tracking" som fanns på tidiga videoapparater indikerar det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-06-27 01:04

'Audiophile in hibernation'

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-06-27 18:47

Det ligger en hel (del)bild per sned-streck på VHS och liknande analoga videoformat. Det är därmed tillräckligt okänsligt för att fungera i praktiken. Det finns pauser mellan delbilderna i form av synksignalen (det som syns som ett svart streck om bilden rullar) och därmed är det inga överlappningsproblem eftersom man ju inte använder området som skulle påverkas. Ev störningar hamnar över/under själva bilden.

För digitala media ligger det i separerade block som lätt kan klistras ihop efteråt.
Det sparas även extradata som gör att man även kan återskapa en skadad signal med exakthet (så länge skadan inte är för stor).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-06-28 13:14

Otroligt! Kul med videobandspelare från 1963 som var "bärbar". Klarades att flyttas på med bara 2 man! Avläsnings/inspelningstrumma stor som en kaffeburk!

http://www.labguysworld.com/Ampex_VR-1500.htm
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-06-29 10:12

Svante skrev:Jag skulle gissa att man har flera spalter och ser till att mittenspalten får mest signal eller nåt. Begreppet "tracking" som fanns på tidiga videoapparater indikerar det.

Det ligger synkpulser i kanten på bandet som talar om för bandaren var det snedställda videospåret ligger i bandets riktning. Trackingen är till för att finjustera så att det roterande huvudet träffar exakt mitt i videospåret vid uppspelning, för att minimera läck från intilliggande spår.
Om bandet är lite deformerat/skevat, hamnat lite fel (t ex p g a beläggning) eller om insplelning skett på en feljusterad videoapparat, så kan trackingen behövas finjusteras, eftersom synkpulserna inte ligger helt rätt i förhållandet till det sneda videospåret för den uppspelande videoapparaten.

Om bandet skadas i den kanten som synkpulserna ligger, kan apparaten inte "tracka"/synka och bilden rullar, brusar och har sig när apparaten försöker desperat att synka efter impulser som inte kan läsas korrekt.
-På självvald "semester".

Återgå till Teknikforum