Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Men - det som det låter som om du efterlyser är ett annat svar... Nämligen hur många
Ns/m^3 (newtonsekunder per kubikmeter) som uppstår!
Är det så?
- - -
Och om det är så - tänkte du på att det var det du menade, innan jag frågade? (Nyfiken.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Okej, du skall få ett estimat, men ta det inte för mer än så. Om du hittar ett exempel där du menar att
dämpverkan är större eller mindre, så klandra inte mig för det. Jag säger redan nu att så är ibland fallet.
Så...
En låda fylld till 100% med mineralull, men inte packad, ger på ett 8" stort element ett dämpbidrag om
sisådär 2 Ns/m, alltså i samma storleksordning som de mekaniska förlusterna i själva elementet hos rätt
så många element av den storleken.
Vh, iö
IngOehman skrev:PS. Och om du menar Ns/m^3 och inte Ns/m så tycker jag du skall skriva det.
IngOehman skrev:Det finns ju även rayl som är en rätt så vanlig enhet (dock inte riktigt SI) att använda om man vill uttrycka ett vanligt sätt att uttrycka
en specifik akustisk impedans, och en rayl är en pascalsekund per meter (Pa*s/m). Material specificeras då i rayl/m om de har en försumbar tjocklek jämfört med våglängden. Det har de flesta material i basområdet.
Laila skrev:Exaktemente, "att meta är att veta" . . . typ.
DQ-20 skrev:Men vad fan? Här snackar vi vadd!
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster