Varför felmeddelande mellan dator och extern låda, USB-RS232

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Varför felmeddelande mellan dator och extern låda, USB-RS232

Inläggav Adhoc » 2014-07-07 11:07

Satanshelvetsjävlaskitihelvetesdatorjävel! :evil: :evil: Eller om jag ska uttrycka det lite annorlunda, -jag är som datoranalfabet aningens :roll: frustrerad på att datorn och ett dbx-filter Driverack 482 inte vill ”prata” med varandra. Meddelande: ”An error occured while opening COM1. Please check the port and try again”
Jo tack, det har jag gjort … Vore väldigt tacksam om det gick att få ordning på det här och tips önskas. Någon som har kopplat upp en enhet med RS232-port med en konverter till USB-ingång på datorn, fått det att funka och har tips på typiska fel och förbiseenden som en dummy kan göra?

Konvertern USBRS232 är en Aten UC232A, http://www.aten.com/Mobility-&-USB/USB- ... 7pTp_l_smv
Jag har ingen annan apparat med som styrs via RS232 (seriellkabel) för att kolla om konvertern verkligen funkar OK och att själva felet ligger i dbx-filtret / hos dummyn = jag. En hoper skärmdumpar på inställningar har tagits, kan läggas in för den som vill bidra med tips. En variant är att jag kommer över med dbx:en och lite bira till någon i närheten (Göteborg) som kopplat ihop någon apparat med liknande konverter, för att konstatera om filtret behöver åtgärdas på verkstad.

(Filtret köptes begagnat för något år sedan och jag har ingen direkt misstanke att säljaren sålde något som var defekt.)

Just nu har lyssningsrumsbygget gått i stå när dom nya basarna inte kan justeras in utan dbx:en, så det vore kanon att få ordning på problemet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Varför felmeddelande mellan dator och extern låda, USB-R

Inläggav Harryup » 2014-07-07 11:38

Får du felmeddelande om du kopplar in adaptern utan att koppla in någon seriesladd till filtret?

Är det så att du verkligen får en Com1 ifrån adaptern så att den inte ger en annan siffra typ Com3 och programmet som skall styra Driveracken är inställd att leta på Com1?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-07-07 12:42

Felmeddelandet kommer från dbx-filtret när jag öppnar mjukvaran till filtret i datorn. Senaste mjukvaran är nedtankad och ligger i datorn. Felmeddelandet dyker upp oavsett om sladdadaptern är inkopplad mellan dator <=> filter eller inte och man därefter klickar på dbx Driveware-programmet.

dbx:en har 8 COM-portar och felmeddelandet går mot COM1. När adaptern kopplades in gick den mot COM3 i datorn och ändrades därför i Kontrollpanelen till COM1. Bitar/sek ändrades samtidigt också till 38 400 som manualen till dbx-manualen säger är viktigt att ställa in. Om det kan handla om ytterligare åtgärd i Kontrollpanelens menyer som behöver ställas om. Tja, det är sånt som jag som datoranalfabet inte känner till.

Från skärmdumparna ser det ut som adaptern skulle funka OK och därför kliar jag mig i mössan när jag får felmeddelandet.
Bilagor
Bild 2) Aten USB-RS232 Com1 Bitar per s 38400.JPG
Bild 2) Aten USB-RS232 Com1 Bitar per s 38400.JPG (156.36 KiB) Visad 962 gånger
Bild 1) Aten USB-RS232 Com1.JPG
Bild 1) Aten USB-RS232 Com1.JPG (135.38 KiB) Visad 962 gånger
Bild 4) Aten USB-RS232 Driverack dbx 482 error mot Com1.JPG
Bild 4) Aten USB-RS232 Driverack dbx 482 error mot Com1.JPG (133.71 KiB) Visad 962 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-07-07 12:45

Och den sista skärmdumpen (faktiskt.se accepterar bara 3 bilagor)

Någon som kan se något klåpare-fel som jag borde fixa. Jag ställde om inställningen från "hög" till "låg" för att se om det gjorde skillnad på uppkopplingsproblemet.
Bilagor
Bild 3) Aten USB-RS232 Com1 Låg inställning.JPG
Bild 3) Aten USB-RS232 Com1 Låg inställning.JPG (169.06 KiB) Visad 962 gånger

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-07-07 13:47

Sånt här är svårt att gissa sig till via ett forum, men jag kan ju alltid bidra med mina tankar och erfarenheter...
Du kan ju testa att slå av "Använd FIFO buffertar..." under avancerade inställningar för COM1. _Tror_ inte det gör nån skillnad, men det är det enda kvar att göra under inställningar för porten som jag kan komma på..
Antar du har provat att byta USB port för adaptern också, bara för att se om det gör nån skillnad.

Annars så har jag stött på väldigt många otroligt dåliga drivrutiner för USB till serieportsdrivrutiner. Som inte funkar på just den varianten av OS som man kör, inte klarar ful duplex eller som krockar med andra liknande drivrutiner. Kunde inte ha min väderstation och inkopplad samtidigt som jag hade min X10 kontroller inkopplad. De hade snarlika drivrutiner som inte funkade ihop. Och när jag sen kopplade in en Arduino till samma dator fick jag lov att avinstallera drivrutinerna for X10 kontrollern helt för att få det att funka. Och precis som i ditt fall var det inte nåt självklart felmeddelande om vad som krånglade. Det tog mig en massa Googelsökningar innan jag klurade ut vad det var. I slutänden köpte jag ett PCI kort med serieportar för att få saker att funka ihop...
__
/ony

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2014-07-07 14:58

Prova att sätta porthastigheten till 9600 istället för 38400 bitar per sekund. Annars är det som Tony skriver, att USB-adaptrar är struliga.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-07-07 16:39

Ah, tackar för svar och tips. :)

Inställning för bitar/sekund tycks sakna betydelse och jag har prövat det tidigare (är f.ö. låst / gråtonad till 38 400 i mjukvaran för dbx:en plus att manualen uttryckligen säger att den ska vara 38 400). Har också skiftat adaptern till en annan ingång på laptopen utan resultat och även då med COM1 angiven.

Fick däremot ett tips från Joda på hififorum om själva mellankablaget. I manualen läste jag att det skulle vara en nollmodemskabel mellan dator och filter och frågade uttryckligen efter en sådan när jag köpte den på Inet. Text på påsen är: ”Seriellkabel DB9 ha-ho” och på engelska "For serial mouse or Mono Monitor DB9M-DBB9F". Vid googling på Deltacos pdf på kontakteringen visas att stift med samma nr är kontakterade direkt mot varandra. 1 mot 1, 2 mot 2 etc http://www.deltaco.se/support/infose/del-38t.pdf

Men … Googlar jag bilder på "null modem cable" är en sådan dock korskopplad, vissa med bygling andra utan bygling mellan pinnarna, vissa kallas "enkel nollmodemskabel" och andra "Nollmodemskabel med handskakning"+ ytterligare varianter. Om felet är mellankablaget mellan adapter och dbx-filtret är ”handskakningsvarianten” normalt säkrare att köpa än den ”enkla”? (Sånt här är jag genomusel på ... :( )
Bilagor
Bild 9) Null modem cable.JPG
Bild 9) Null modem cable.JPG (77.26 KiB) Visad 923 gånger
Deltaco DEL-38T.JPG
Deltaco DEL-38T.JPG (92.24 KiB) Visad 923 gånger

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-07-07 22:48

En sladd med hane - hona, skulle jag kunna slå vad om att det INTE är en null-modem-kabel. Det är ju liksom hela iden med nullmodemsladd att koppla ihop två likadana ändar med varandra. Så en nullmodemsladd har med mycket stor sannolikhet samma kontakt i båda ändar. I alla fall sådana som går att köpa.

...nu kanske jag får käka upp detta, allt möjligt finns ju. Faktum är att jag rätt nyligen köpte en nullmodemadapter på kjell och den var hane-hona, MEN det är en liten adapter, inte en kabel.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-07-07 23:14

Har varit med om att man skall ha rätt kabel men för att kunna få ihop kopplingen har jag varit tvungen att köpa könsbytare.
Sen kan det vara idé att starta om båda apparaterna samtidigt då man gör ändringar.
När det gäller hastighet så är 9600 förmodligen bättre att kontrollera med. Olika individer av apparater kan bete sig olika och högre ahstighet brukar vara samma som mera problem.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-07-08 09:38

Du har så rätt Mich, det är inte en nollmodemskabel med korskoppling, jag har kollat med multimeter nu. Jag frågade efter en nollmodemskabel i butiken och fick en med hona-hona men den var lite för kort. "Har ni någon längre, ca 3 m?" Jodå, en 3 m-kabel plockades fram. Perfekt, bara att jacka på könsbytaren trodde jag ... Får ordna med ny, rätt sorts kabel idag eller i veckan.

Harryup, tack för tipset. Enligt manualen verkar hastigheten 38 400 vara förinställd för dbx:en.

Återgå till Teknikforum