minimera inverkan av kablar mm

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: minimera inverkan av kablar mm

Inläggav Svante » 2014-06-30 22:14

tordnilsson skrev:Jaha ja, det är som vanligt på faktiskt, i stort sett varenda tråd ballar ur... suck !
Tack å hej leverpastej !

Ja, Faktiskt är ungefär som en nyårsraket som har tappat sin pinne.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-06-30 22:23

Svante skrev:
tordnilsson skrev:Jaha ja, det är som vanligt på faktiskt, i stort sett varenda tråd ballar ur... suck !
Tack å hej leverpastej !

Ja, Faktiskt är ungefär som en nyårsraket som har tappat sin pinne.

Ja tamejfaan... kunde inte sagt det bättre själv !
Jag har tröttnat fullständigt, som sagt: Tack å hej leverpastej !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-30 22:41

Svante skrev:
hifikg skrev:
Svante skrev:...För riktigt långa kablar ska...

Hur lång är en "riktigt lång kabel"?

:)

Det där är lite "kodspråk" för folk som inte längre räknar med siffror. Om man säger "lång" så menar man att "det finns en längd som är så lång att...", sen beror den längden på en massa omständigheter som man låter bli att rapa upp för att det stör tankekedjan. Det där kodspråket brukar infinna sig ungefär samtidigt som man slutar räkna med siffror och börjar räkna symboliskt. Styrkan med tänkesättet är att resonemangen börjar fungera generellt och inte bara specifikt den applikation man räknar på. Var jag dryg nu. Ursäkta isf.

För att vara konkret i det här fallet så är en lång kabel en som är längre än de våglängder som är aktuella. För audiofrekvenser är våglängden i en kabel mellan 10 km och 10 000 km. Men redan vid 5 km längd blir det en halvvågsresonans vid 20 kHz. Nu kan en självsvängande förstärkare generera högre frekvenser än så och vid 2 MHz är våglängden ungefär 100 m och 50 m kabel skulle därför kunna ställa till det för en förstärkare som gärna svänger med 2 MHz. Så "lång" kan betyda väldigt olika saker.

Och allt det där slapp jag skriva genom att skriva "riktigt lång kabel" :D .

Slapp du ju inte ;-)

Jag väljer att tolka det som att så länge jag inte drar kablar på över 10 km så behöver jag inte bekymra mig. Anar att det är en feltolkning, men den gör att jag inte behöver tänka mer på saken :-) (I mitt fall är inte ens femtio meter kabel aktuellt, hur tokigt jag än möblerar)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-30 22:44

Tack å hej leverpastej !

Jag har just läst tråden lite noggrannare och ser då att jag är huvudskyldig till att tråden skenade fel.
Jag gjorde bara ett par nedslag i den och kommenterade det jag läste då, och insåg inte att detta var
OT utan trodde att jag kommenterade det som var själva ämnet.

Ber om ursäkt för detta.

Så lämna inte tråden, det är bättre att jag gör det.

Avslutningsvis tror jag dock att du fick ett rätt så uttömmande svar av Svante på första sida. Så +1 på
det. Kan även ligga till att även korta kablar mår bra av att drivas med rimligt rätt impedans.

Undrar därför varför det är så relativt ovanligt med småsignalutgångar som har en impedans på säg 50
till 150 ohm. Det borde de alla ha.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-07-01 00:19

hifikg skrev:
Svante skrev:
hifikg skrev:Hur lång är en "riktigt lång kabel"?

:)

Det där är lite "kodspråk" för folk som inte längre räknar med siffror. Om man säger "lång" så menar man att "det finns en längd som är så lång att...", sen beror den längden på en massa omständigheter som man låter bli att rapa upp för att det stör tankekedjan. Det där kodspråket brukar infinna sig ungefär samtidigt som man slutar räkna med siffror och börjar räkna symboliskt. Styrkan med tänkesättet är att resonemangen börjar fungera generellt och inte bara specifikt den applikation man räknar på. Var jag dryg nu. Ursäkta isf.

För att vara konkret i det här fallet så är en lång kabel en som är längre än de våglängder som är aktuella. För audiofrekvenser är våglängden i en kabel mellan 10 km och 10 000 km. Men redan vid 5 km längd blir det en halvvågsresonans vid 20 kHz. Nu kan en självsvängande förstärkare generera högre frekvenser än så och vid 2 MHz är våglängden ungefär 100 m och 50 m kabel skulle därför kunna ställa till det för en förstärkare som gärna svänger med 2 MHz. Så "lång" kan betyda väldigt olika saker.

Och allt det där slapp jag skriva genom att skriva "riktigt lång kabel" :D .

Slapp du ju inte ;-)

Jag väljer att tolka det som att så länge jag inte drar kablar på över 10 km så behöver jag inte bekymra mig. Anar att det är en feltolkning, men den gör att jag inte behöver tänka mer på saken :-) (I mitt fall är inte ens femtio meter kabel aktuellt, hur tokigt jag än möblerar)

...fast med det svaret så demonstrerar du att du inte begrep poängen jag försökte få fram. Du söker färdiga svar i sifferform, jag ville inte ge dig siffror och gav dig därför flera siffror så att du inte skulle hänga upp dig på dem. Då hängde du upp dig på alla, men inte på poängen. :? Det jag försökte få fram var att det varierar från fall till fall och att man därför i varje fall behöver ta reda på hur det förhåller sig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-07-01 00:53

Svante skrev:
...fast med det svaret så demonstrerar du att du inte begrep poängen jag försökte få fram. Du söker färdiga svar i sifferform, jag ville inte ge dig siffror och gav dig därför flera siffror så att du inte skulle hänga upp dig på dem. Då hängde du upp dig på alla, men inte på poängen. :? Det jag försökte få fram var att det varierar från fall till fall och att man därför i varje fall behöver ta reda på hur det förhåller sig.

Jag är bara lite pragmatiskt oteknisk, litar på att konstruktörerna gjort så gott de kan (min förstärkare svänger inte, det gör musiken) och det ska uppenbarligen mycket till för att få systemet att krackelera pga en kabel. Varför sitta och leta fel i mörkret när jag lika gärna kan låta mig översköljas av trevliga musikupplevelser. Till yttermera visso nyttjar jag kablage av hygglig kvalitet, så jag somnar gott i lyssningsfåtöljen emellanåt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-07-02 12:36

Märkligt.
Här har nu försvunnit en del inlägg. Jag tänkte flytta tumregelinläggen till den nya tråden i Öppen diskussionmen det verkar som att de blev kvar här och andra försvann istället. :o
Vi får undersöka. Beklagar olägenheten.

Edit: kan vara ordnat nu. Hojta om något inlägg saknas.

Har dessutom brutit ut inlägg om skolan till en ny tråd i Öppen diskussion.

/K12

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-07-03 09:13

Om man går in på konstruktionsmässiga lösningar av det ursprungliga problemet så har jag några tankar att dela med mig utav.
1. Undviker man bara sssk så har kablar ingen inverkan förutsatt att apparaten är sunt konstruerad.
2. Man kan bygga skottsäkra apparater men ofta så tappar man i karusellen det man vunnit i gungorna. Dvs högre komplexitet och fler steg kan i sig själv vara lika illa eller sämre än att ha en enkel topologi.
3. Man väljer apparater som har ingenjörsmässiga konstruktörer framför de som har religiösa.
4. Köp lite kabelstrumpor och snygga upp dina kablar vid behov så upplevs de låta bättre. Iaf jag blir gladare av att ha fina kablar...
5. Se systemet i ett holistiskt perspektiv och planera så att synergierna blir positiva.
6. Gör några seriösa dubbla blindtester och bli bekant med hur mycket förutfattade meningar och visuella intryck påverkar. När man inser hur dum man egentligen är så bryr man sig mindre om de ej hörbara detaljerna. :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-07-09 09:11

Att minimera inverkan av kablar i hifi-anläggningen handlar nog inte så mycket om tekniska lösningar utan mer om "psykologiska" insatser; att helt enkelt förlika sig med tanken om att kablar (såvida inget är uppenbart knas) faktiskt har minimal inverkan på ljudet, trots att det mellan olika sladdar kan skilja prismässigt motsvarande en bättre begagnad personbil. :)

Föregående

Återgå till Teknikforum