Motstånd på hörlursutgången.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Motstånd på hörlursutgången.

Inläggav Zeeall » 2014-07-10 22:49

Hittade den här sidan när jag surfade runt.

http://www.vwlowen.co.uk/radio/headphon ... phones.htm

Vad är det som sker egentligen?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Motstånd på hörlursutgången.

Inläggav Piotr » 2014-07-11 21:02

Det vet han nog inte själv. Verkar helsnurrigt.

Det är inte så att ett hörlurssteg "vill se 32ohm". Typiskt får du mycket lägre dist in i en hög impedans typ 10k eller så. Frekvensgången skall inte påverkas heller.

Han klagar på låg utnivå och dist, men det är inget som hjälps av ett lasta ner utgången med 100ohm, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-07-12 08:54

Zeeall skrev:Vad är det som sker egentligen?

Ja det är svårt att förstå.
Men för det första bör det vara lögn i he**ete att erhålla någon högre utnivå med detta arrangemang. Det ska vara någon för mig totalt okänd utgångskoppling, och inget jag ens kan tänka ut.

Och vad det gäller tonkurveförändringar tänker jag mig mest att det möjligen kan finnas en begränsande serie-kondensator på utgången. Men då blir felet förvärrat av lägre last-resistans/impedans. Det skärs bara bort mer bas med den visade kopplingen.

Och disten borde verkligen inte försämras av en lättare last, kan jag tycka.

Men detta gäller helt analog elektronik, men hur skulle det vara ifall det är ett klass-D slutsteg som hörlursförstärkare?
Då sitter det ju typiskt lite spolar på utgången för att glätta till musiksignalen efter att den passerat PCM-utgången.
Skulle detta kunna vara en anledning till att artikelförfattaren får sina resultat?

Jag har å andra sidan inte sett att det implementerats 20mW hörlursförstärkare i klass-D, men jag ser å andra sidan inte allt som sker i världen. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-07-12 09:04

Jag läste alldeles nyligen att någon hade "upptäckt" en hörlursutgång som måste belastas för att apparaten skulle förstå att den hade en hörlur kopplad till sig. Det har ju varit vanligt att en intern högtalare kopplas bort rent mekaniskt när man stoppar i hörlurspluggen, men här kan det röra sig om en elektrisk detektion i stället?

Att man har klass-D förstärkare i bärbara batteridrivna apparater är mycket vanligt idag, för att spara batteritid.

Vad seriemotståndet ska vara bra för är däremot svårare att förstå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum