Tänkte ha dioden för att visa om stärkaren är på eller inte. Blir lättare om man kolla på den i mitten.
Hur som helst kommer en uppföljning på "projektet":
Öppnade upp chassit och försökte skruva loss fronten. Stod och drog där ett tag samtidigt som jag försökte hitta felet (varför fronten inte ville lämna chassit). Efter ett tags kamp föll den äntligen av - tillsammans med input selectorvredet (tydligen funkar den som spärr). Vredena kunde tydligen tas loss vilket inte gick i början när jag provade dra ut de lite försiktigt (jag skuvade alltså upp hela förstärkaren i onödan). Drar ut volymvredet och ser en liten lysdiod där. Det behövdes inte nån lödning alls (och jag som läst så mycket om hur man löder komponenter och köpt en massa saker för att fixa det - FAIL). Jahapp tänkte jag och förökte få upp dioden från volymkontrollen tills jag inser att den jag fick från Rotel inte var likadan! Jag fick en vanlig "bolldiod", men volymvredets lysdiod är specialdesignad. Här tänkte jag att det inte var lönt längre, men testade att se om lysdioderna funkade. Provade att koppla ett AA-batteri till dem. Gick inte. Testade med ett 9V batteri på bolldioden - funkar (men blir riktigt varmt (för hög spänning kanske)). Sist men inte minst originaldioden. Den lyste! Felet i det hela var då att dioden var kopplad på fel håll (tror jag). Det enda som behövdes göras var att dra ut volymvredet. Vända på kontakten till lysdioden och så var det klart!
Aja fick det fixat den hårda vägen, men fick med en massa kunskap ang. multimeter, elektronik, lödning osv.
Tackar för alla svar jag fått!