Två basreflexrör av olika längd

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Två basreflexrör av olika längd

Inläggav Prozac » 2005-11-11 18:05

Vad jag vill uppnå med två rör av olika längd är att bredda reflexfrekvensen och därmed minska konrörelsen (dist) i ett bredare avsnitt än med ett rör. Man kan se på mätningar att en del högtalare verkar ha en basreflexfrekvens som är bredare (men kanske svagare) än andra högtalare.

1) Om man har två rör och gör dem i olika längd hur blir det då med längden, för att bredda reflexfrekvensen kan man ändra lika mycket, dvs tex lägga till två cm på det ena och dra ifrån två på det andra eller skall man lägga till två på det ena och dra ifrån en cm på det andra för att röra sig nedåt resp uppåt i lika hög grad??

2) Hur mycket kan de två reflexfrekvenserna läggas ifrån varandra för att fortfarande utgöra en sammanhållen "enhet"??

3) Finns det annat bättre sätt att göra samma sak?
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-11-11 18:29

Det där låter som humbug, ifall det finns en fördel med en låda som är avstämd vid 2 olika frekveser så finns det säkert minst 5 nackdelar.

Och då är jag nog mer realist än pessimist tyvärr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-11 19:02

Så fungerar det inte. Två portar med olika längd (och i förekommande fall även olika diameter) ger bara en avstämningsfrekvens. Det inses lätt genom att rita ett ekvivalensschema. 8)

Latmasken borde veta det. :P :P :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-11 19:04

tom jag förstod det :wink: skäms på dig latis :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-11 19:17

Som Morello säger så funkar det inte. De två akustiska massorna i rören parallellkopplas och verkar tillsammans som en akustisk massa. Därmed blir det bara en helmholtzresonans och den tänkta vitsen försvinner.

Om man gör rören lika stora, kan man uppnå en del strömningstekniska vinster, jämfört med ett större. Två mindre rör kan vara svårare att överstyra pga att turbulens inte uppstår så lätt i trånga rör.

Gör man rören olika stora kommer det ena röret att ge större bidrag till det akustiska flödet och obalansen gör att portsystemet kommer att överstyra vid en lägre nivå än systemet med lika stora portar.

Men det blir alltså aldrig mer än en helmholtzresonans (för den vanliga lådan med en enda kavitet).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Tunnlar

Inläggav Jocke » 2005-11-12 11:38

Om man tänker sig en högtalare med dubbla baselement så kommer ju saken i ett annat läge, eller...? Om elementen har varsin egen kavitet är det ju möjligt att ha olika volym och tunnellängd! Å andra sidan - om man ställer två lika baslådor på varandra så kommer de ju att uppträda olika i rummet i alla fall !

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Tunnlar

Inläggav Svante » 2005-11-12 11:52

Jocke skrev:Om man tänker sig en högtalare med dubbla baselement så kommer ju saken i ett annat läge, eller...? Om elementen har varsin egen kavitet är det ju möjligt att ha olika volym och tunnellängd!

Ja, då är det ju två olika högtalare. De kommer då att bli optimerade för olika frekvensområden. Om man ska kunna dra nytta av det så behövs någon sorts delningsfilter och det verkar rätt bökigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2005-11-12 19:17

Svante skrev:Ja, då är det ju två olika högtalare. De kommer då att bli optimerade för olika frekvensområden. Om man ska kunna dra nytta av det så behövs någon sorts delningsfilter och det verkar rätt bökigt.

Nja, vaddå filter? Varför då? Nog skulle två lika staplade baslådor uppträda olika i rummet pga av olika avstånd till rummets begränsningsytor? Finns väl vad jag har fattat (även om jag är naturligt blond :) ) konstruktioner som hanterar kamfiltereffekten och bakväggsreflexen genom "stackning"!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-12 20:27

Jocke skrev:
Svante skrev:Ja, då är det ju två olika högtalare. De kommer då att bli optimerade för olika frekvensområden. Om man ska kunna dra nytta av det så behövs någon sorts delningsfilter och det verkar rätt bökigt.

Nja, vaddå filter? Varför då? Nog skulle två lika staplade baslådor uppträda olika i rummet pga av olika avstånd till rummets begränsningsytor? Finns väl vad jag har fattat (även om jag är naturligt blond :) ) konstruktioner som hanterar kamfiltereffekten och bakväggsreflexen genom "stackning"!

/Jocke

Nja, nu talar vi väl om att stämma av basreflexporten olika?

Typiskt ligger den resonansen vid 20-40 Hz och våglängden blir 17-8,5 meter vid de frekvenserna. Avståndet till väggen är alltså försumbart för de frekvenser som porten spelar någon roll i de flesta fall.

En annan sak som slog mig. Om vi återgår till den ursprungliga basreflexlådan med en port så säger man ju att man "stämmer av porten till...". Jag tror att det uttrycket leder till att många missförstår hur porten fungerar. Man tror att resonansen man får är en resonans i enbart röret, ungefär som en orgelpipa. Den resonansen finns också, men är oönskad i basreflexfallet, och ligger högre upp i frekvens. Annat är det med ljudledningar/ 1/4-vågspipor. Där är det just den resonansen man är ute efter.

Detta för osökt in tanken på att man kanske skulle kunna ha två pipor på baksidan av ett element. Men det kommer inte att funka heller, i området mellan de två resonanserna kommer de att spela i motfas och det kommer att bli ett nollställe däremellan.

Eller blir det det... Hmm... Min intuition säger mig det iaf.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-12 22:27

Det fanns väl en engelsk konstruktion som kallades "Daline" som försökte kombinera basreflexresonansen med en kvartsvågsresonans i pipan, pga av att den blev tillräckligt lång eftersom lådan skulle hållas liten. Hur bra det fungerade i praktiken vet jag inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-12 23:39

Det fanns en byggbeskrivning på en riktmikrofon för länge sedan där man använde ett högtalarelement som mik. Framför det satte man en hel knippe rör med olika längd, svarande mot olika frekvens. Exakt hur kommer jag inte ihåg, men jag ser bilden framför mig med spiralmönstret av de olika rörlängderna. Nån annan kanske?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-11-12 23:50

phon skrev:Det fanns en byggbeskrivning på en riktmikrofon för länge sedan där man använde ett högtalarelement som mik. Framför det satte man en hel knippe rör med olika längd, svarande mot olika frekvens. Exakt hur kommer jag inte ihåg, men jag ser bilden framför mig med spiralmönstret av de olika rörlängderna. Nån annan kanske?

Det där har jag också ett långväga minne av. Men inte hur det var tänkt att fungera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2005-11-13 10:53

Svante skrev:Nja, nu talar vi väl om att stämma av basreflexporten olika?

Alright, det kanske var lite långsökt! Jag tänkte så här: elementet är ju placerat i en låda - i en låda (rummet alltså). Jag tänkte mig att man uppnår en samma sak genom "stackningen".

Svante skrev:Detta för osökt in tanken på att man kanske skulle kunna ha två pipor på baksidan av ett element. Men det kommer inte att funka heller, i området mellan de två resonanserna kommer de att spela i motfas och det kommer att bli ett nollställe däremellan.

Det finns en polare som heter Augspurger (eller nått sånt) som tagit fram formler och mätningar för att placera 2 element i en 1/4-vågspipa, ungefär som Bosse Bengtsson gjorde i Audio Tronic CM3. Vitsen med att placera ett element 20% in i pipan lär vara att man (till stor del) slipper de besvärande resonanserna som alltid är ett bekymmer att dämpa bort.

Om man vänder på steken så skulle man kunna koppla ett element till 2 pipor med olika längd. Att massorna i 2 basreflextunnlar adderas och genererar en resonansfrekvens tillsammans med fjädringen är ju solklart men vad händer med 2 st 1/4-vågspipor bakom? Kan det verkligen bli 2 resonanser eller kommer luften att ta "enklaste" vägen? Det borde då gå att kompensera genom att dämpa den korta pipan lite mer!

/Jocke

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-11-13 12:56

phon skrev:Det fanns en byggbeskrivning på en riktmikrofon för länge sedan där man använde ett högtalarelement som mik. Framför det satte man en hel knippe rör med olika längd, svarande mot olika frekvens. Exakt hur kommer jag inte ihåg, men jag ser bilden framför mig med spiralmönstret av de olika rörlängderna. Nån annan kanske?

Resonanserna kommer in i konstruktionen genom att man har lagom många lagom bredbandiga resonanser. Då får man god bandbredd rakt fram.

Nä'r ljud faller in från sidan får man olika väglängd för ljudet genom olika rör, vilket då skulle utsläcka ljudet. Funkar så där: man får resonansproblem soim motverkas av att man har många rör, men inte riktigt på samma sätt som för framåtriktningen.

Men för ett begränsat tonomfång får man ganska bra riktverkan.

Jmf slitsmikar. vilka funkar enligt samma princip, lite grann.

Mönstret blir hyperkardioid.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-13 19:14

Hittade en ritning till den :D Hela 7 kronor får man betala för att bli en av de invigda: 8)

LJUDKIKARE
Riktmikrofon uppbyggd efter luftpelarprincipen som ger hög förstärkning. Vanliga samtal är möjliga att höra på 200 meters håll. Avlyssning eller inspelning.Används av fågelskådare. 7:-

http://student.ing-steen.se/bilder/elektronik/ljudkikare.jpg

Ändrade så att det bara länkades till den breda bilden

/naqref

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-13 20:57

n3mmr skrev:Jmf slitsmikar. vilka funkar enligt samma princip, lite grann.

Mönstret blir hyperkardioid.

Ja, det där måste ju vara ett omständligare sätt att bygga en slitsmik, funktionen måste bli nära identisk. Men inte kallar man väl det riktmönstret för hyperkardioid? Det varierar ju dessutom väldigt med frekvensen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-13 22:40

Vet inte vad man stoppar innanför kåpan bak, men jag tänker mer på en Gatling förstås .... 8O riktverkan ....? 8O

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-13 22:47

phon skrev:tänker mer på en Gatling förstås .... 8O riktverkan ....? 8O

:lol: Riktverkan uppstår eftersom våglängden på kulorna är så mycket mindre än pipans mynning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-11-13 22:50

Skall man ligga ned vid simulering ? :D

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2005-11-15 09:45

Tack för svaren.

Ett sätt att implementera två resonansfrekvenser är ju dubbel basreflex, dvs två kaviteter sammankopplade med rör samt rör ut. Undrar hur tex fyra kaviteter med rör mellan resp kavitet skulle ta sig ut??

Men hur uppnår man målet då, min fråga tre ovan, alltså att ge outputen ur basreflexporten en bred (men lite lägre nivå) form.
Detta verkar ju vara olika på olika högtalare, en del har en K2 liknande basreflexoutput, andra en hallands-ås.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-15 10:07

Prozac skrev:Tack för svaren.

Ett sätt att implementera två resonansfrekvenser är ju dubbel basreflex, dvs två kaviteter sammankopplade med rör samt rör ut. Undrar hur tex fyra kaviteter med rör mellan resp kavitet skulle ta sig ut??

Men hur uppnår man målet då, min fråga tre ovan, alltså att ge outputen ur basreflexporten en bred (men lite lägre nivå) form.
Detta verkar ju vara olika på olika högtalare, en del har en K2 liknande basreflexoutput, andra en hallands-ås.

Helmholzresonansens Q-värde beror bl.a på hur man placerar dämpmaterialet i lådan.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-11-15 11:39

phon skrev:Vet inte vad man stoppar innanför kåpan bak, men jag tänker mer på en Gatling förstås .... 8O riktverkan ....? 8O

Bild

Haha, Gatling is teh shit. :lol: :lol:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2005-11-15 12:57

Helmholzresonansens Q-värde beror bl.a på hur man placerar dämpmaterialet i lådan.

Ok, har du nått lästips (kanske nån länk till whitepaper) som behandlar detta?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-15 14:55

Så här har Svante formulerat sig vid ett tillfälle i:
http://user.faktiskt.io/svante/basta/Ba ... sGuide.htm
Damping material in the box is often necessary in order to take control of resonances in the air cavity, but this also results in an extra resistive loss that has to be considered in the box design. It is however difficult to determine an exact box Q value from the amount of damping material in the box, since the final Q also depends on the placement of the damping material. While a box Qb<2 can be considered a heavily damped box and Qb>20 may be considered sparsely damped, the exact value is best determined by comparing the electrical impedance curves of the simulated and the real system.
Kanske Svante kan utveckla detta lite mer?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-15 15:35

Kan inflika att det som Svante benämner Qb brukar kallas Ql (litet L) i andra sammanhang.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-15 16:26

Naqref™ skrev:Kan inflika att det som Svante benämner Qb brukar kallas Ql (litet L) i andra sammanhang.

Ja se bokstäver... Vad betyder "l"? b står för box i min värld. Inte kan det väl vara ... låda?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-15 17:23

Vete katten vad det står för. Tror man undviker att använda Qb för att det är ju Q-värdet för ett system med ett element i en sluten låda.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-15 17:48

Naqref™ skrev:Vete katten vad det står för. Tror man undviker att använda Qb för att det är ju Q-värdet för ett system med ett element i en sluten låda.

Hehe, det kallar jag Qc...

Förvirringen är total.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-15 19:54

l som i engelska losses

ql används som ett mått på lådläckage å andra förluster

har jag för mig ha läst
Bikinitider

Återgå till Teknikforum