Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Om man tänker sig en högtalare med dubbla baselement så kommer ju saken i ett annat läge, eller...? Om elementen har varsin egen kavitet är det ju möjligt att ha olika volym och tunnellängd!
Svante skrev:Ja, då är det ju två olika högtalare. De kommer då att bli optimerade för olika frekvensområden. Om man ska kunna dra nytta av det så behövs någon sorts delningsfilter och det verkar rätt bökigt.
Jocke skrev:Svante skrev:Ja, då är det ju två olika högtalare. De kommer då att bli optimerade för olika frekvensområden. Om man ska kunna dra nytta av det så behövs någon sorts delningsfilter och det verkar rätt bökigt.
Nja, vaddå filter? Varför då? Nog skulle två lika staplade baslådor uppträda olika i rummet pga av olika avstånd till rummets begränsningsytor? Finns väl vad jag har fattat (även om jag är naturligt blond) konstruktioner som hanterar kamfiltereffekten och bakväggsreflexen genom "stackning"!
/Jocke
phon skrev:Det fanns en byggbeskrivning på en riktmikrofon för länge sedan där man använde ett högtalarelement som mik. Framför det satte man en hel knippe rör med olika längd, svarande mot olika frekvens. Exakt hur kommer jag inte ihåg, men jag ser bilden framför mig med spiralmönstret av de olika rörlängderna. Nån annan kanske?
Svante skrev:Nja, nu talar vi väl om att stämma av basreflexporten olika?
Svante skrev:Detta för osökt in tanken på att man kanske skulle kunna ha två pipor på baksidan av ett element. Men det kommer inte att funka heller, i området mellan de två resonanserna kommer de att spela i motfas och det kommer att bli ett nollställe däremellan.
phon skrev:Det fanns en byggbeskrivning på en riktmikrofon för länge sedan där man använde ett högtalarelement som mik. Framför det satte man en hel knippe rör med olika längd, svarande mot olika frekvens. Exakt hur kommer jag inte ihåg, men jag ser bilden framför mig med spiralmönstret av de olika rörlängderna. Nån annan kanske?
n3mmr skrev:Jmf slitsmikar. vilka funkar enligt samma princip, lite grann.
Mönstret blir hyperkardioid.
phon skrev:tänker mer på en Gatling förstås ....riktverkan ....?
![]()
Prozac skrev:Tack för svaren.
Ett sätt att implementera två resonansfrekvenser är ju dubbel basreflex, dvs två kaviteter sammankopplade med rör samt rör ut. Undrar hur tex fyra kaviteter med rör mellan resp kavitet skulle ta sig ut??
Men hur uppnår man målet då, min fråga tre ovan, alltså att ge outputen ur basreflexporten en bred (men lite lägre nivå) form.
Detta verkar ju vara olika på olika högtalare, en del har en K2 liknande basreflexoutput, andra en hallands-ås.
Kanske Svante kan utveckla detta lite mer?Damping material in the box is often necessary in order to take control of resonances in the air cavity, but this also results in an extra resistive loss that has to be considered in the box design. It is however difficult to determine an exact box Q value from the amount of damping material in the box, since the final Q also depends on the placement of the damping material. While a box Qb<2 can be considered a heavily damped box and Qb>20 may be considered sparsely damped, the exact value is best determined by comparing the electrical impedance curves of the simulated and the real system.
Naqref™ skrev:Kan inflika att det som Svante benämner Qb brukar kallas Ql (litet L) i andra sammanhang.
Naqref™ skrev:Vete katten vad det står för. Tror man undviker att använda Qb för att det är ju Q-värdet för ett system med ett element i en sluten låda.
Användare som besöker denna kategori: Trassel och 11 gäster