Problem med nätdel denon avr2105

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
martin8306

Problem med nätdel denon avr2105

Inläggav martin8306 » 2014-07-18 17:03

Hej allihop.
Har en Denon avr-2105 reciever som inte startar, den startar upp, displayen startar och en relä klickar till, sen stäcger den av sig igen, vanligt problem med denons recievrar tydligen. :)
I allfall, hittade två trasiga slutsteg transistorer som byttes, startar fortfarande inte, mätte lite här och var på lämpliga ställen och det visade sig att jag inte fick fram någon + eller -15V, bytte 7815 och 7915 regulatorerna, då bränns två resistorer som sitter precis i början av +/- 15V kretsen. Har mätt och jag får ström fram till sagda resistorer, ca 20V AC.
Lägger till en bild där dom 2 röda "pluttarna" :) är där jag får in AC ström från transformatorn, resistorerna 141 samt 142 är det som brändes. Resistorerna är metaloxid 0,22Ohm/1W

Min fråga är kort och gott...varför brändes dessa sönder?

Kollat likriktardioderna som kommer bakom, dom verkar hela, regulatorerna verkar fortfarande hela, kan det va kondensatorerna 141,142,143? Det är Mylar film 0,047uF/100V
Bilagor
denon avr2105.jpg
denon avr2105.jpg (241.59 KiB) Visad 571 gånger
En plats för allting och allting på sin plats

Användarvisningsbild
Tony

Re: Problem med nätdel denon avr2105

Inläggav Tony » 2014-07-18 17:16

martin8306 skrev:Hej allihop.
Har en Denon avr-2105 reciever som inte startar, den startar upp, displayen startar och en relä klickar till, sen stäcger den av sig igen, vanligt problem med denons recievrar tydligen. :)

Ja, det kallas "skyddskretsar" och förhindrar explosioner och brand. :wink:
I allfall, hittade två trasiga slutsteg transistorer som byttes, startar fortfarande inte, mätte lite här och var på lämpliga ställen och det visade sig att jag inte fick fram någon + eller -15V, bytte 7815 och 7915 regulatorerna, då bränns två resistorer som sitter precis i början av +/- 15V kretsen. Har mätt och jag får ström fram till sagda resistorer, ca 20V AC.
Lägger till en bild där dom 2 röda "pluttarna" :) är där jag får in AC ström från transformatorn, resistorerna 141 samt 142 är det som brändes. Resistorerna är metaloxid 0,22Ohm/1W

Min fråga är kort och gott...varför brändes dessa sönder?

För att det gick för mycket ström genom dem. Så effekten som gick igenom resulterade i så hög värmeutveckling att de brann av. Med ett motstånd på 0,22 ohm så låter det som om det är deras huvudsakliga uppgift, att skydda apparaten från överström.
Men jag misstänker att det inte är vad du faktiskt vill veta. :mrgreen:
Kollat likriktardioderna som kommer bakom, dom verkar hela, regulatorerna verkar fortfarande hela, kan det va kondensatorerna 141,142,143? Det är Mylar film 0,047uF/100V

Det kan vara nästan vad som helst efter de avbrända resistorerna som har gått sönder. En kondensator som åldrats, en transistor som har för hög läckström. Det kan till och med vara det felet som orsakat att sluttransistorerna brunnit också, om matningen till dem har gått genom taket. Mer än så vill jag inte gissa.
__
/ony

Användarvisningsbild
martin8306

Re: Problem med nätdel denon avr2105

Inläggav martin8306 » 2014-07-18 17:42

Hahaha ja att det är en skyddskrets har jag också förstått och att resistorerna bränts av av för mycket ström! :wink:
Då är det som jag misstänkte, att det kan vara vad som helst efter dom, aja det är bara att börja kontrollmäta allt! =/
Tja det är inte omöjligt att transistorerna också fick drickat av det, men dom har jag bytt och dom mäter fina +/- 54V, än så länge iaf! :)

Tack så mycket för hjälpen Tony. :)
En plats för allting och allting på sin plats

Återgå till Teknikforum