Kopplade in förförstärkare - vad hände?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Boom-box

Kopplade in förförstärkare - vad hände?

Inläggav Boom-box » 2014-08-11 21:03

Har länge kört med en SMSL SA-3 förstärkare direkt mellan min squeezebox och ett par od11.4.

I helgen kopplade jag in mitt nyrenoverade Quad 33 mellan SB och SA-3, mest för att testa den (Q33) och få fler ingångar. Justerade volymen på SA-3 och började spela.

Tycker jag hör en klar skillnad i ljudet. Inte längre så kristallklart (förväntat att Q33 bidrar med lite dist), men ändå upplever jag det som BÄTTRE. Mer lättlyssnat, nya detaljer kommit fram, och framför allt bättre ork i bas- och trumljud. Utan Q33 var ljudet lite "andfått", bra stuns i korta basljud men liksom ingen uthållighet i tonen. Nu bättre tryck i allmänhet i bas/mellanregister fast inte så där loudnessaktigt. Handlar det om "impedansmatchning" (som jag inte fattar nåt av)?

Är mina öron rationella eller är det placebo jag råkat ut för?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kopplade in förförstärkare - vad hände?

Inläggav Svante » 2014-08-12 07:53

Jag har ingen aning om vad skillnaden beror på, men detta är ju Faktiskt så varför inte spekulera :D ?

Det kan förstås vara ren placebo. Det kan också vara en nivåskillnad. Givetvis justerar du volymen upp och ner en massa och då kan man tycka att nivå inte är en parameter, men det finns mycket psykologi i hur volymkontroller beter sig. Om volymen "kommer tidigt" (starkt vid lite pådrag) så tycker man lätt att ljudet är mer kraftfullt.

Om man räknar bort sådana effekter kan små tonkurveskillnader vara hörbara, och här pratar vi om tiondelar av en dB. Och så kan det ju vara dist också, och hur förstärkaren beter sig nära klippning.

Det kan väl kort sagt vara det mesta, och vilket det är får man inte veta förrän man undersöker saken :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-12 08:42

Svante, kan det inte även ha med anpassning att göra och att SB'n inte "orkar" driva slutsteget lika bra som Quad'en? Den ökade kraften behöver för den delen inte bara på bero på några nivåförändringar utan att det är lite mer ordning och tydlighet i bland annat basområdet. Jag har hört den skillnaden mellan olika CD-spelare för att ta ett exempel.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-08-12 09:12

Nu är jag inte Svante, långt därifrån, men en typisk applikation av den TA2021B-krets förstärkaren är byggd runt, verkar ha 20 kohm som ingångsimpedans. Denna belastning bör inte vara något som helst problem för en SB.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-12 22:45

"Orka" kan vara två saker. Det kan dels vara för låg inimpedans, och det tror inte jag heller på, men det kan också vara en begränsad maximal utspänning. Moderna mediaspelare kan vara lite begränsade i det avseendet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum