Har hållit på med hifi/hemmabio (mest det senare) sen -99 men har på något sätt lyckats missa detta forum. My loss. Men nu är jag här. Är ingen expert men har nu ett dedikerat litet hemmabiorum samt en lättare vardagsrumsanläggning.
En av de saker jag pysslat lite mer med är att kalibrera basljudet i biorummet. Kör med XTZ:s 12.18P + deras DSP subslutsteg vilket gjorde underverk för basljudet. Innan dess körde jag med 2st aktiva Audio Pro subbor men har en enorm peak runt 46Hz som gjorde att jag fick sänka den totala volymen på subborna. Inge bra. I övrigt har jag Audiovector K3/KC signature och K-X surround.
Är nu lite inne på att köra med DSP även för vardagsrummet. Har 2st XTZ 8.16 idag kopplat till en Onkyo TX-NR616. Inga audiofilgrejer men sen används dessa mest till TV-tittande och ibland lite musik.
Eftersom XTZ Sub Amp DSP inte finns att köpa längre så tvingas jag leta efter andra DSP-alternativ. MiniDSP är intressant då det verkar vara ett prisvärt alternativ och jag behöver heller ingen aktiv drivning som i XTZ Sub Amp DSP. Har försökt läsa mig till om MIniDSP kan göra det jag är ute efter men hamnar oftast i ganska tekniska beskrivningar där mycket handlar om att integrera miniDSP i en 2-kanalssetup. Jag kör med 3.1 i vardagsrummet och är ute efter att kunna DSP-modifiera sub pre-out lågnivåsignalen från Onkyon som sedan går till de båda subborna. Så min fråga är ifall miniDSP kan göra detta och ifall jag klarar mig hyfsat med 1st för båda subbarna? En annan fråga är om minidsp kräver att kan har dator inkopplad hela tiden för att den ska fungera men jag har förstått att så inte är fallet.
Jag skulle givetvis kunna investera tiden i att försöka klura ut detta själv men har insett att det inte verkar finnas några korta svar. Eftersom jag har ganska ont om fritid så hoppas jag kunna få ett snabbt svar här innan jag lägger massa tid på att läsa in mig mer på miniDSP. Trist om jag gör det och sedan komma fram till att det inte fungerar.
Tack på förhand.