Dämpfaktor, vad är det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Dämpfaktor, vad är det?

Inläggav rhenrics » 2005-11-17 10:56

Vad menas med dämpfaktor och hur påverkar den välljudet hos en förstärkare?

Kort och koncis fråga. 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-17 11:17

Dämpfaktor är bara en annan beteckning för utgångsimpedans. Man får dämpfaktorn genom att ta förhållandet mellan en 8ohms resistans och utimpedansen: 8/Zut.

Hur/om detta påverkar ljudet beror av vilka högtalare (och i viss mån högtalarkablar) man använder och i vilken storleksordning utimpedansen från förstärkaren är. En utimpedans på 0.008ohm inser man ju kommer att bli insignifikant jämfört med kabelresistans och högtalarimpedans. Det kommer inte att påverka ljudet alls. Detta motsvarar en dämpfaktor på 1000.

Däremot en utimpedans på 0.8ohm (dämpfaktor 10) kanske kommer att påverka ljudet beroende av hur högtalarnas impedans ser ut.

En tumregel är att en dämpfaktor på mer än 100-150 är en tillräckligt hög dämpfaktor.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-17 11:22

Tack! Hur yttrar sig detta beträffande ljudkvalité? Alltså, kan man höra om en förstärkare har för låg eller tillräckligt hög dämpfaktor för ett givet par högtalare och hur hör man det? :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-17 11:25

rhenrics skrev:Tack! Hur yttrar sig detta beträffande ljudkvalité? Alltså, kan man höra om en förstärkare har för låg eller tillräckligt hög dämpfaktor för ett givet par högtalare och hur hör man det? :)

En för låg dämpfaktor, dvs en för hög utgångsimpedans renderar klangliga koloriter. Frekvensgången kommer att påminna om högtalarens impedans om dämpfaktorn är riktigt låg. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-17 11:28

rhenrics skrev:Tack! Hur yttrar sig detta beträffande ljudkvalité? Alltså, kan man höra om en förstärkare har för låg eller tillräckligt hög dämpfaktor för ett givet par högtalare och hur hör man det? :)
Hur en för låg dämpfaktor låter beror helt på vilka högtalare man använder. Men om man ska generalisera så kommer en på tok för låg dämpfaktor ge ett aningens lyft i basen kring avstämningen (med konsekvensen att basen blir lite mindre artikulerad/fast) hos i princip alla högtalare och ett lite mer framåt mellanregister hos de flesta högtalare. Ibland kan även diskanten påverkas att lyftas i toppen en aning.

Ett bra tips om man vill lyssna på hur en för låg dämpfaktor låter är att koppla ett motstånd i storleksordningen högtalarens impedans eller större i serie med högtalarna.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-17 11:37

Tackar för dessa förklaringar! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-17 12:24

Så i princip skulle man kunna räkna ihop kabelresistansen och utgångsresistansen, ta 8/summan och kalla det för "total dämpfaktor"?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-17 12:25

Morello skrev:En för låg dämpfaktor, dvs en för hög utgångsimpedans renderar klangliga koloriter. Frekvensgången kommer att påminna om högtalarens impedans om dämpfaktorn är riktigt låg. 8)

... vilket oxå är förklaringen till den köttiga bas man ofta hör från mindre bra rörförstärkare ( = de flesta). 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-17 19:16

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-17 19:23

Jax:
"... vilket oxå är förklaringen till den köttiga bas man ofta hör från mindre bra rörförstärkare ( = de flesta)."

Hur ska en bra rörstärkare bete sig? Hur ska man åstadkomma det icke köttiga? Genom lagom feedback? PP vs SE? OTL?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-17 19:31

Jag kan bara infoga lite halvt OT att jag inte vet hur det är just med rör men jag läste en intressant intervju på norska med en av konstruktörerna av Elektrokompaniets tidiga slutsteg.

Jag vill inte påstå att jag begriper all teknik bakom, men i stora drag:

Elektrokompaniet var tydligen starkt influerade av Matti Otala som hävdade välsignelsen med låg feedback, så sagt och gjort hade deras första slutsteg väldigt låg feedback. Men man var inte själva nöjda med resultatet och framför allt basåtergivningen var man mindre nöjd med. Av en händelse provade man ca 20dB feedback, tvärtemot Otalas filosofi, och basen satt som en smäck utan att något annat blev märkbart försämrat.

Det slutsteget med 20dB feedback blev deras första stora försäljningsframgång.

Fungerar det månne på liknande sätt med rör?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-17 20:13

dimitri skrev:Jax:
"... vilket oxå är förklaringen till den köttiga bas man ofta hör från mindre bra rörförstärkare ( = de flesta)."

Hur ska en bra rörstärkare bete sig? Hur ska man åstadkomma det icke köttiga? Genom lagom feedback? PP vs SE? OTL?

Lagom feedback som xeizo var inne på. Utimpedans före motkoppling kan räknas ut om man vet inre resistansen i arbetspunkten på rören. Utimpedansen blir rörens reflekterad till sekundären på transformatorn. Optimalt brukar det bli med trioder som redan från start har låg Ri medan pentoder i pentodkoppling har mycket hög Ri.

Denna utimpedans sänker man sedan med motkoppling som inte bara av detta skälet bör vara minst 20dB, lägger man på för lite så ökar distortionen istället. HFTA har 21dB med pentoder i ultralinjär (eller distribuerad belastning som det borde kallas) koppling som är ett mellanting mellan pentod och triod. Jag har inte mätt dämpfaktorn ännu bara men den saknar rörköttet i basen.

OTL är beroende av massor av motkoppling för att fungera, där har man ingen trafo som transformerar ner rörens Ri.

Huruvida Ottala hade rätt eller inte tvistar de lärde om än idag. Trots allt fungerar operationsförstärkare med 70dB motkoppling utan att ljudet försämras.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-18 11:52

Jax skrev:Huruvida Ottala hade rätt eller inte tvistar de lärde om än idag. Trots allt fungerar operationsförstärkare med 70dB motkoppling utan att ljudet försämras.

Ja, vad var det Ottala påstod egentligen?

-Var det att man skulle ha låg motkoppling?
-Var det att hög motkoppling är dåligt?
-Var det att hög motkoppling, låg bandbredd och snabba flanker gav TIM?

...eller var det nåt annat?
...och var det verkligen Ottala som påstod det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-18 12:08

Svante skrev:-Var det att hög motkoppling, låg bandbredd och snabba flanker gav TIM?

Om jag inte minns fel var det detta. Men istället för att åtgärda stigtidsproblemet eller begränsa inkommande frekvenser pysslade han med lokal motkoppling.

Många år sedan jag läste om detta så minnet är inte det bästa. :oops:
- Militant slacker

Återgå till Teknikforum