Baskurva, XTZ Room Analyser vs RTA?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lalin

Baskurva, XTZ Room Analyser vs RTA?

Inläggav Lalin » 2014-10-11 09:59

Är ingen expert men har mätt upp ljudet från mina 2st XTZ 12.18p kopplade till en Sub Amp DSP. Efter att ha lagt till ett par parametriska filter samt justerat EQ får jag fram mätningen enligt bilden. Mätt med en position endast eftersom rummet är ganska litet (3,7 x 3,8 m).

RoomAnalyserPROIImindre.jpg
RoomAnalyserPROIImindre.jpg (212.08 KiB) Visad 675 gånger

När jag sedan kollar RTA så visar den en inte så jämn kurva. Där peakar det istället i de lägre frekvenserna runt 16-25 Hz. Sänker jag EQ:n i dessa frekvenser så blir RTA-kurvan jämn men Room Analysern visar då en dipp i motsvarande frekvenser. Frågan är vilken man ska gå på, Room Analyserkurvan eller RTA?

Undrar amatören...

bootstrap

Re: Baskurva, XTZ Room Analyser vs RTA?

Inläggav bootstrap » 2014-10-11 10:48

Ser ut som du har en room mode som ev. kan ge en peak i RTA mätningen. Personligen skulle jag hellre ha en ojämnkurva och minskar en room mode, än tvärtom. Men du bör mäta på alla lyssningsplatser innan du EQar... Jag har rangordnat mina soffplatser, där jag vill ha ett så bra resultat över lag men plats nr 1 kan vara lite bättre på bekostnad av plats nr 2 osv.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-10-11 11:26

Kurvan du visar skulle många säkert vara avundsjuka på. Där du kan ha en axiell mode i området där basarna borde spela är vid ca 45 Hz, sett mot rumsmåttet 3,7 x 3,8 m och det är väl just den smala ”flamman” som sträcker ut sig tidsmässigt mellan 31,5 och 63 Hz och som återkommer vid dubbla frekvensen om micken är nära bakre väggen.

Under cirkus 45 Hz kan du inte ha några förstärkande moder med dina rumsmått och amplituden för riktigt låga frekvenser kommer i så fall från EQ + själva rummets förstärkning som sluten ”tryckkammare”. Vid låga ca 25 Hz och därunder hör du noll vid 70 dB ljudtryck av frekvensen om jag mins rätt från den där Fletcher Munson-kurvan. Om mikrofonen + programmet kan visa upp en kurva kan den kurvan därför ändå vara ganska ointressant. Upplösningen 1/12 oktav som du har i diagrammet visar mer detaljer än XTZ:ans RTA som jag tror är 1/3 oktav. Du kan köra / mäta en RTA utan att ha högtalarna inkopplade och då en hyfsad uppfattning om störande bakgrundsljud. Har du någon lastbil på tomgång, industri eller fläktar i närheten, kan lågfrekvent ljud visas i din mätning trots att du inte hör ett skvatt av det.

Användarvisningsbild
Lalin

Inläggav Lalin » 2014-10-12 09:48

Stämmer, hade en fet mode vid ca 46 Hz som där ligger ett filter för i Sub Amp DSP. Ska göra en RTA-mätning utan ljud men när jag mätte sist så var det ganska konsistent ojämnhet 16-25 Hz mellan Room Analyser och RTA när jag växlade EQ:n för dessa frekvenser fram och tillbaka.

Det där med att man inte hör under 25 Hz på för låga volymer är ju sant, har inte tänkt på det bara. När jag höjer outputen i Room Analysern så slår det över (dvs outputen sänks automatiskt i programmet) så vet inte om jag kan mäta högre? Eller så får jag höja volymen på steget? Eller så pallar steg + subbar helt enkelt inte mer. Vad gör man då, letar upp ett steg och en eller ett par begagnade 12.18p till? Dessa växer ju inte direkt på träd :(

Återgå till Teknikforum