dela två gånger under 80Hz?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

dela två gånger under 80Hz?

Inläggav HK430 » 2014-10-19 01:31

är det någon som har erfarenhet av att dela två gånger under 80 hz?
Alltså ha två bassystem med ett mindre som spelar ner till kanske 30 och sedan ett större utan som spelar under det.
Blir en kompromiss givetvis men att ha det mindre och mer välljudande till att spela området där den mesta basen ligger och sedan stora element i botten
för att ta hand om luftflyttning.

Erfarenheter?

Användarvisningsbild
Alexi

Re: dela två gånger under 80Hz?

Inläggav Alexi » 2014-10-19 03:11

Jag förstår inte vad du hoppas vinna??
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-19 09:38

Det skrev han ju:

HK430 skrev:att ha det mindre och mer välljudande till att spela området där den mesta basen ligger
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-19 10:02

Ett väldigt vanligt sätt kallas basreflex. Där finns det ju ett akustiskt/mekaniskt filter som fördelar signalen mellan element och basreflexport. Man borde kunna göra motsvarande filterfunktioner med två element i slutna lådor och det borde få det systemet att uppföra sig precis likadant.

Antagligen finns det även andra filterfunktioner som skulle fungera bättre, men antagligen skulle ingen av dem ge ett totalt sett bättre system, om alla faktorer vägs in såsom pris, lådstorlek etc.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-10-19 10:37

Många element distar mer ju större konrörelse de gör. Vill man minska konrörelsen och disten tar man fler eller större element. Det finns inget att vinna på att tillsätta ett eller flera dåliga element. Inte ens om man delade dem brant med ett lågpassfilter vid 20Hz. Därför att de tillför övertoner = dist långt upp i det hörbara området.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-10-19 14:35

Finns inget att vinna alltså, tack för svaren! :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-10-19 23:23

Geddes förespråkar väl dubbla bassystem?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-20 00:03

Elfsberg skrev:Geddes förespråkar väl dubbla bassystem?
Geddes förordar tre subwoofers, utplacerade på ett oregelbundet sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-20 00:14

HK430 skrev:Finns inget att vinna alltså, tack för svaren! :)

Förstår precis vad du är ute efter, och för att få en jämn och fin kurva i rummet så är iden inte så dum.
8 st mindre subbar placerade precis där dom gör mest nytta, sen 2-4st bamsingar som kan gömmas bakom en duk eller knös in i hörnen för maximalt stöd.

Finns minst en som har liknande lösning här på forumet, hans mindre subbar var tex placerade i taket. Försök göra om det med en låda på x antal hundra liter ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-10-20 08:45

Bandpasslådor som jobbar med djupbasen kanske?
Ingen aning om det är smart, med det skulle väl kräva dubbel delning om man vill få till det bra.

PS, poängen skulle då vara att kunna ha ett mindre system. Jag har fått för mig att bandpasslådor kan vara lite mindre eller ha mindre driver iaf på bekostnad av bandbredd, men jag kanske är ute och cyklar. Har noll koll på bandpasslådor.
Och "topp"-systemet i basen slipper spela djupbas och ansträngas på så sätt.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-20 12:29

Här lurar besvärliga tajming-problem mellan registren.
Är du inte analognörd som jag utan satsar på någon DSP med massor av kanaler (troligen fler än åtta) så att du kan fördröja front och surroundkanalerna så att de inte kommer före det långsammaste bassytemet, så finns det åtminstone möjlighet att trimma in helheten.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-20 13:15

HK430 skrev:är det någon som har erfarenhet av att dela två gånger under 80 hz?
Alltså ha två bassystem med ett mindre som spelar ner till kanske 30 och sedan ett större utan som spelar under det.
Blir en kompromiss givetvis men att ha det mindre och mer välljudande till att spela området där den mesta basen ligger och sedan stora element i botten
för att ta hand om luftflyttning.

Erfarenheter?

Till syvende och sist handlar det om ljudkvalitet, och denna inbegriper inte bara diffusa påståenden om att en mindre subwoofer skulle ha högre ljudkvalitet (baserat på vaddå?) utan även sådana faktorer som grupplöptid, vilket i sin tur lätt blir mycket av när man har många delningar.

Lite förenklat så tål vi en grupplöptid som tangerar en period, i varje fall om vi har låga krav. Möjligen tål vi mera om den beror på rummet, eftersom vi har en viss förmåga att höra att det inte är ljudet från ljudbilden som hänger efter då, utan något som klingar kvar i rummet bara.

Och täta delningar är det sista man vill ha om man skall ha låg grupplöptid. Andra faktorer än avståndet mellan delningarna som påverkar är delningarnas ordningstal, högtalarnas ordningstal och förstås deras dimensionering. Ordningstalet räcker inte för att avgöra grupplöptiden.

Att dela vid X Hz med fjärde eller femte ordningen, kombinerat med ett VÄLDIMENSIONERAT (nota bene!) basreflexsystem med avstämning under X/3 Hz går bra (och X bör inte vara över 125 Hz, av andra skäl).

Men adderar man ett subsonicfilter så passerar man gränsen, och klantar man till dimensioneringen av endera filtret eller bashögtalaren så passerar man gränsen, och är avståndet mätt i frekvenskvot mindre än tre så passerar man gränsen...

Två delningar PLUS HP-funktionen från själva bashögtalaren verkar som upplagt för att skapa ett system som artikulerar riktigt, riktigt dåligt. Vad skall det vara bra för?

Sådär spontant ser det i mina öron mest ut som om det är en ide som kommit till på grund av en alltför spridd myt om att det är svårt att göra kapabla bashögtalare som klarar att spela upp till 80 Hz. Inget kunde vara felaktigare. Även 80 Hz är en låg frevkens.

Tittar man sedan på distorsionen (har inte tidigare adresserat olinjära egenskaper) så finns det ju många olika distorsionsfenomen som kan vara hörbara, och de påverkas på lite olika sätt sinsemellan om man ändrar systemkonfigurationen, men genom att låta HELA systemet få arbeta med hela signalen så säkerställer man i varje fall att headroom blir maximalt stor. Det finns ett distorsionsfenomen som faktiskt kan bli mätbart mindre om man delar upp frekvensområdet under 80 Hz i flera delar och matar bara en del av bassystemet med varje delregister, men förutsättningarna för att så skall bli fallet är att bashögtalarna är mycket dåliga, och sådana vill man väl ändå inte ha?

- - -

Så sammanfattningsvis är det (i normalfallet) inte en bra ide att dela upp registret under 80 Hz i flera delar. Det kan finnas specialfall där det finns någon poäng, men i det fallet är det min uppfattning att det ändå är fel metod (i betydelsen åstadkommer inte det bästa resultatet) att dela upp på det viset. Däremot kan man låta delar av bassystemet rulla av mjukt uppåt, för att vidmakthålla en optimal kvot mellan direkt och reflekterat ljud vid alla frekvenser. Det är dock typiskt bara aktuellt om man har mycket, MYCKET stora bassystem. Och för det mesta är det även i dom fallen bäst att låta hela bassystemet spela upp till delningen mot toppsystemen. Men det beror inte bara på basarna och rummet - det beror på topparna också.

Det är helt enkelt komplicerat och tumregelsvar förslår inte.

Det enda relativt enkla man kan säga är att det typiskt är en dålig ide att stapla delningar och andra grupplöptidsalstrande funktioner på varandra inom snäva frekvensintervall. I varje fall om man har ett rimligt välutvecklat sinne för rytm. ;)

Jag skriver det sista på grund av att jag stött på så många EXTREMT illa artikulerande subwoofrar, vars ägare ser ut som frågetecken när man frågar dem om de inte störs av att basen spelar musikens rytm en kvarts takt för sent.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-10-20 15:19

Nu kör jag bara 2-kanal och hade tänk lösa det med en miniDSP 2x8(med två outnyttjade kanaler)

och tanken kom till på så vis att i en inte alltför avlägsen framtid skulle jag vilja ha fyra stycken NHT 10", men det går inte att spela särskilt starkt
om man spelar utan högpass och har slutna lådor, och med portade lådor går de inte lika djupt som säg 4 stycken dayton 15".

Då blev den naturliga tanken att ha NHT för det övre basområdet då jag har mer förtroende för dessa när det kommer till ljudkvalité kontra dayton.
och sedan ha dayton för den riktigt djupa basen där det mer handlar om luftförflyttning.

Det ultimata vore väl att dra på sig en massa NHT-element men de är ju tyvärr inte de vanligaste så i det långa loppet kanske ett mellanting vore bättre, typ 6-8 stycken SS discovery 12".

Men allt detta är låtsasproblem, jag har inte pengar till nån av dessa lösningar annat än de fyra NHT-elementen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-20 15:24

HK430 skrev:men det går inte att spela särskilt starkt om man spelar utan högpass och har slutna lådor, och med portade lådor går de inte lika djupt som säg 4 stycken dayton 15".

Fast sätter du ett HP på de slutna lådorna så går ju inte de särskilt djupt heller?
Om man räknar bort att de är enklare att bygga så ser jag personligen inte så mycket vinst att ha slutna lådor om man tänker HP-filtrera dem.
Du kan ju komma ned till 20Hz med portade lådor vilket bör duga för de flesta.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-10-20 16:17

AndreasArvidsson skrev:
HK430 skrev:men det går inte att spela särskilt starkt om man spelar utan högpass och har slutna lådor, och med portade lådor går de inte lika djupt som säg 4 stycken dayton 15".

Fast sätter du ett HP på de slutna lådorna så går ju inte de särskilt djupt heller?
Om man räknar bort att de är enklare att bygga så ser jag personligen inte så mycket vinst att ha slutna lådor om man tänker HP-filtrera dem.
Du kan ju komma ned till 20Hz med portade lådor vilket bör duga för de flesta.

Nu stod det ju precis tvärtom, att jag tänkt spela utan högpass.
Men det blir nog att köpa NHT-elemeten, bygga slutna lådor som liknar infrabasarna och sen leta med lykta och pannlampa efter fler NHT element
för att få den output man vill ha

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-20 16:21

HK430 skrev:Nu stod det ju precis tvärtom, att jag tänkt spela utan högpass.
Men det blir nog att köpa NHT-elemeten, bygga slutna lådor som liknar infrabasarna och sen leta med lykta och pannlampa efter fler NHT element

Ok det ser jag inte var det står faktiskt. Slutna lådor med fler antal element är en bra lösning om du lyckas hitta dem. Jag tycker den låter mer vettig än att kombinera olika typer av basar med fler delningar. Lycka till med letandet :)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-10-20 16:37

AndreasArvidsson skrev:
HK430 skrev:Nu stod det ju precis tvärtom, att jag tänkt spela utan högpass.

Ok det ser jag inte var det står faktiskt. Slutna lådor med fler antal element är en bra lösning om du lyckas hitta dem. Jag tycker den låter mer vettig än att kombinera olika typer av basar med fler delningar. Lycka till med letandet :)

Tack så mycket och tack till er andra för era svar :)

Återgå till Teknikforum