stereo från en högtalarlåda

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

stereo från en högtalarlåda

Inläggav celef » 2014-10-16 09:28

hej! hur fungerar alla dessa populära stereohögtalare från en låda som jag ser överallt, "alla" tycks ha sådana här högtalare, audiopro, jbl, marshall, monitor audio, b&w, klipsch, h/k, samsung, ...

jag tycker dessa är ganska coola och det skulle vara kul att testa bygga en egen men passiv variant, vad ska man tänka på för att få så bra ljud som möjligt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: stereo från en högtalarlåda

Inläggav paa » 2014-10-16 19:10

celef skrev:hej! hur fungerar alla dessa populära stereohögtalare från en låda som jag ser överallt, "alla" tycks ha sådana här högtalare, audiopro, jbl, marshall, monitor audio, b&w, klipsch, h/k, samsung, ...

jag tycker dessa är ganska coola och det skulle vara kul att testa bygga en egen men passiv variant, vad ska man tänka på för att få så bra ljud som möjligt?

Har du provat sökfunktionen? Den är kul!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-16 19:15

paa skrev:Har du provat sökfunktionen? Den är kul!

Du är nog rätt så ensam om att tycka det. :mrgreen: eller så har du ett udda sinne för humor. :lol:

Alternativt petar man in site:faktiskt.se före sina sökord i google.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-16 22:32

paa skrev:
celef skrev:hej! hur fungerar alla dessa populära stereohögtalare från en låda som jag ser överallt, "alla" tycks ha sådana här högtalare, audiopro, jbl, marshall, monitor audio, b&w, klipsch, h/k, samsung, ...

Snälla, hjälp en gammal halvblind gubbe att hitta
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-16 23:51

celef skrev:
paa skrev:

Eftersom du uppenbarligen är en gammal halvblind gubbe så får du hjälp. 8) Den här apparaten är konstruerad av Donald North. Det är han som gjort Aurasoundbasar och även tillverkat Bremenbasarna.

Han har konstruerat en uppsjö olika superhögtalare och har sitt hjärta i High-End ljud. Det har bildats ett ingenjörsföretag som Donald är grundare av och President och ansvarig för utveckling.

Kolla in deras nya fina apparat. Jag har själv inte hört den men PL-audio som distribuerar high end audio i Sverige kommer troligtvis distribuera denna också. Det är för övrigt Donald som importerade och sålde mina gamla D/A-omvandlare i USA. Kolla in denna länk.

http://stereos.about.com/od/Wireless/ss/Preview-Riva-Turbo-X-Bluetooth-Speaker.htm

och

http://stereos.about.com/od/Wireless/ss/Preview-Riva-Turbo-X-Bluetooth-Speaker_2.htm

Deras hemsida är, http://rivaaudio.com/

Annars tror jag Marshall är den roligaste av övriga. Riva är betydligt mindre i storlek och kapabel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-17 09:52

hej peter, tack för ditt inlägg! jag förstod inte riktigt, behöver den ensamma stereohögtalaren något speciellt filter/kompensation för att den ska fungera tillfredsställande?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-10-17 15:35

celef skrev:hej peter, tack för ditt inlägg! jag förstod inte riktigt, behöver den ensamma stereohögtalaren något speciellt filter/kompensation för att den ska fungera tillfredsställande?

Det finns lite olika system för att skapa en lite bredare ljudbild. Ibland kan det upplevas som bättre. Det är bara att lyssna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-17 19:32

Allmänt så har väl alla dessa "stereo / surround från en låda"-system inbyggda förstärkare, filter och allt som behövs för att få "rätt" ljud.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-18 10:42

celef skrev:
paa skrev:

"Embracing Sound" heter en variant, det kan man googla.
Studio Andromeda har en sådan högtalare:
http://andromeda.se/wp-content/uploads/ ... ontage.jpg
(Bilden är så stor, så ni får klicka på länken.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-10-23 11:21

Jag vet inte om den fortfarande finns i produktion men en, såvitt jag förstår, svensk firma, Altavoz, gjorde någon passiv stereohögtalare i en ensam låda som fick ganska fin kritik när det begav sig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23970

Vill minnas att Hifi&Musik testade med gott resultat, men det är, har jag förstått, förvisso ingen kvalitetsstämpel här på faktiskt...

Lite inspiration kanske man får av bilden iaf, även om det nog ligger konstruktionsmässiga finurligheter i bygget som undgår ögat.

Finns förövrigt begagnade runt 4-5k om man inte orkar bygga själv, men för sådana pengar undrar jag ändå om man inte kan hitta mer välljudande lösningar om man inte MÅSTE ha stereo ur en låda.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-24 16:24

Är det verkligen så att samtliga enlådesstereohögtalare har stereobreddskorrigerande kretsar? Svenskarna verkar duktiga på just denna typ av högtalare då både audiopro, embracing och marshall headphones är väl mera eller mindre svenskt, jag skulle gärna se ino ge sig in i detta!

vadårå, önska kan man väl ändå göra...

Bremen oxå för den delen!
Bikinitider

Återgå till Teknikforum