Hur högt är högt för en subwoofer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hur högt är högt för en subwoofer?

Inläggav Nattlorden » 2014-10-27 19:34

Bill50x skrev:Men varför belamra vardagsrummet med stora baslådor och strömslukande slutsteg bara för att man kanske någon gång vill se en aktion-rulle? För mig känns det totalt onödigt.

Frågan du kanske skall ställa dig själv är kanske "vad är det för fel på mig?" . :wink: :wink: :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-10-27 20:05

Alla smileys i världen räddar inte det där ifrån att bara vara tråkigt

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-10-28 10:48

Morello skrev:
bakerman22 skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, ni som kollar på actionfilm har säkert det behovet av bastryck. Vi som inte gör det klarar oss med långt mindre ljudvolym. Tänk er film med mycket dialog och lite effektljud, vanlig film helt enkelt. Det kanske t.o.m. är så att de som har rejäla hembio mest kollar på actionfilm?

Tycker att det blir lite tokigt att tänka så..
"Jag behöver bara en bil som gör 70 km/h för det är bara 70-vägar runt om där jag bor".. Typ..

Om man bygger en hemmabio vill man väl kunna titta på all film? Bara för att vissa har baskapacitet som räcker till för
action betyder inte det att det låter skit om man tittar på en romantisk komedi. :wink:

Mja, ponera att någon tittar till 99% på "vanlig film" utan ljudeffekter - skulle du rekommendera vederbörande att investera i Ino Audio's top-of-the-line-bas-system? Det tycker jag inte låter vettigt helt enkelt. SOm att investera 250 kkr i en musikanläggning när man mest lyssnar på förhistoriska stenkakor.

Om du nu prompt måste plocka in Ino i diskussionen så duger ett ensamt par Pi60 väldigt långt, även till actionrullar. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-28 12:29

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men varför belamra vardagsrummet med stora baslådor och strömslukande slutsteg bara för att man kanske någon gång vill se en aktion-rulle? För mig känns det totalt onödigt.
Frågan du kanske skall ställa dig själv är kanske "vad är det för fel på mig?" . :wink: :wink: :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 8)

En gång i tiden tyckte jag också att det var häftigt med en massa lådor i form av högtalare, förstärkeri osv. En granne till mig i Göteborg släpade hem några ungar från sin klass som var lite extra musikintresserade, han vill dema sin nyaste inspelning och hade en gravering i handen som vi skulle spela. Första kommentaren från en av tjejerna var "bor du här?" Nå, även idag, 30 år senare, så syns stereon tydligt och högtalarna är inte gömda bakom soffan. Men jag har kommit till insikten att för mig är inte det där sista i ren kapacitet så viktigt. För mig är det viktigare att det låter "rätt" 99% av tiden även om det klipper den sista procenten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-28 12:46

För mig låter det där som en ickediskussion.

Det måste väl rimligen vara upp till var och en, du är inkluderad, att själv bedöma vad man vill skaffa för system, alltså att själv bedöma sitt behövs?

Om du inte känner något behov av att kunna ta del av en film som den är tänkt så fine! Ingen behöver säga åt dig att du har fel. För du har inte fel.

Om någon annan känner behov av att kunna ta del av en film som den är tänkt så fine! Du behöver inte säga åt dem att de har fel. För de har ju rätt.

Alla har rätt och ingen har fel i sin egen bedömning av sina egna behov..

Eller hur?

Och om någon vill ha en anläggning för att kunna avnjuta filmer och inte har sagt något annat, så behöver man kanske heller inte antyda att det för dem handlar om att personen tycker att det är häftigt med en massa lådor i form av högtalare, förstärkeri osv, eller hur? Jag vet att du talade om dig själv, men du skrev "också", och då säger du att den du talar med har haft sådana böjelser.

Men det sagt kan folk ändra sig, eller omvärdera sina behov. Det kan räcka att bli exponerad för en upplevelse som man inte kunde föreställa sig, för att komma fram till att man visst har behov av sådana upplevelser. ;) När man fått uppleva sådana saker så behöver man inte tvivla om att det kan handla om upplevelserna och inte om apparaterna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-10-28 16:25

Och som vanligt så flikar jag in att man FAKTISKT klarar sig på piPs eller motsvarande kapacitetsmässigt till film på ca 18kvm rum :mrgreen:

Inte för att jag har piPs eller motsvarande i dagsläget, utan något betydligt kralligare... men till film så är det alldeles tillräckligt med små prylar, tycker jag !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-28 16:37

DVD-ai skrev:Och som vanligt så flikar jag in att man FAKTISKT klarar sig på piPs eller motsvarande kapacitetsmässigt till film på ca 18kvm rum :mrgreen:

Inte för att jag har piPs eller motsvarande i dagsläget, utan något betydligt kralligare... men till film så är det alldeles tillräckligt med små prylar, tycker jag !

Håller inte riktigt med. Inte för att jag behöver en massa djupbas eller nödvändigtvis spela speciellt starkt, men piPs bottnar helt enkelt till vissa filmer om man vill ha en nivå så man faktiskt hör dialogen.
Som jag ser det så sätter dialogen hur starkt jag vill se/höra på film. Allt som är svårare att återge än dialogen behöver systemet helt enkelt bara klara av. Värsta basen går ju att filtrera bort, men även i andra register så distar det kraftigt i lilla piPs till många filmer.
Till musik har du ju valet att sänka, men det går inte till film på samma sätt om man faktiskt vill höra vad som sägs. Som jag ser det så kan man lyssna på musik jättesvagt eller jättestarkt och allt där mellan beroende på vad man känner för. Film däremot bör ligga på en viss nivå; varken svagare eller starkare fungerar på samma sätt som med musik.

Så min personliga åsikt är att film har ett minsta krav på kapacitet som inte finns för musik. För musik sätter du själv kraven för vad du vill uppnå.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-28 18:17

Jag håller heller inte med, jag har väldigt modesta krav vad gäller återgivning men klarar mig absolut inte med ett par små bokhyllehögtalare, ljudet blir alldeles för stympat, framför allt när man sitter med ett lite större avstånd som när man tittar på tv eller film. Små bokhyllehögtalare tycker jag funkar bra bara vid närfältslyssning som när jag sitter framför datorn
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-28 21:25

Bill50x skrev:För mig är det viktigare att det låter "rätt" 99% av tiden även om det klipper den sista procenten.

Ta en vanlig film som hundraåringen. Tror du tappar mer än en procent av upplevelsen av den utan ordentliga subwoofers.

Man kan säkert argumentera samma sak för att undvika att behöva ha surroundhögtalare. Emedan andra som provat Dolby Atmos kommer att säga att utan minst fyra takhögtalare till blir det inte alls samma upplevelse.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-10-30 14:23

AndreasArvidsson skrev:
DVD-ai skrev:Och som vanligt så flikar jag in att man FAKTISKT klarar sig på piPs eller motsvarande kapacitetsmässigt till film på ca 18kvm rum :mrgreen:

Håller inte riktigt med. Inte för att jag behöver en massa djupbas eller nödvändigtvis spela speciellt starkt, men piPs bottnar helt enkelt till vissa filmer om man vill ha en nivå så man faktiskt hör dialogen.
Som jag ser det så sätter dialogen hur starkt jag vill se/höra på film. Allt som är svårare att återge än dialogen behöver systemet helt enkelt bara klara av. Värsta basen går ju att filtrera bort, men även i andra register så distar det kraftigt i lilla piPs till många filmer.
Till musik har du ju valet att sänka, men det går inte till film på samma sätt om man faktiskt vill höra vad som sägs. Som jag ser det så kan man lyssna på musik jättesvagt eller jättestarkt och allt där mellan beroende på vad man känner för. Film däremot bör ligga på en viss nivå; varken svagare eller starkare fungerar på samma sätt som med musik.

Så min personliga åsikt är att film har ett minsta krav på kapacitet som inte finns för musik. För musik sätter du själv kraven för vad du vill uppnå.

Kraven är helt olika helst enkelt, för MIG så duger det som sagt.
eftersom jag nöjjer mig med ett titta på film ganska svagt, och har aldrig haft problem att höra dialogen för det... :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-30 14:29

DVD-ai skrev:Kraven är helt olika helst enkelt, för MIG så duger det som sagt.
eftersom jag nöjjer mig med ett titta på film ganska svagt, och har aldrig haft problem att höra dialogen för det... :P

Tur för dig. Hur förstår jag dock inte riktigt då baseffekterna kan ligga 30dB starkare än dialogen. Det är där problematiken ligger; filmer är väldigt dynamiska. Jag bottnade mina piPs iaf.
Vad man har för krav bör var person själv avgöra för sig själv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-30 14:38

Är inte en del av problemet avsaknade av en center?
Kör man en center som går att justera så högt som det är lämligt så kommer ju sidosystemen få spela tågolyckor och annat så högt som det känns bra också. Kör man utan center kan det förmodligen vara begränsande att höja dialogen om man redan ligger på gränsen.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-30 14:42

Harryup skrev:Är inte en del av problemet avsaknade av en center?
Kör man en center som går att justera så högt som det är lämligt så kommer ju sidosystemen få spela tågolyckor och annat så högt som det känns bra också. Kör man utan center kan det förmodligen vara begränsande att höja dialogen om man redan ligger på gränsen.

/Harryup

Bra poäng. Jag har faktiskt möjligheten att höja nivån på min fantomcenter. Dvs höja signalen innan den mixas in i frontarna. Detta är dock inget som jag personligen använder speciellt ofta om jag skall vara ärlig. Har man dock ett par mindre frontar så är det en riktigt bra funktion.

Föregående

Återgå till Teknikforum