Hoppande pickup på skivspelare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

sandman

Hoppande pickup på skivspelare.

Inläggav sandman » 2014-11-16 10:33

Hej,har problem med att pickupen hoppar när jag går förbi skivspelaren.Golvet sviktar helt enkelt.Har inte heller nån vägg direkt att att ha en hylla på utan då för jag möblera om och det är jag inte sugen på.Spelaren står på en hemmabyggt bänk som är gjord av limfogar som står på spikes.Nån som har tips om hur jag ska avhjälpa detta problem?

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Hoppande pickup på skivspelare.

Inläggav xeizo » 2014-11-16 10:40

Ersätt spikarna med SD-fötter, och SD-fötter under skivspelaren? Helt enkelt något som tar bort direktkontakten mellan ditt sviktande golv och skivspelaren, spikes är i det här fallet det absolut sämsta du kan det ha blir fantastiskt bra kontakt ... Lägg nåltrycket på det högsta som din pickup tillåter enligt specifikationen, kan också hjälpa lite om du har lagt dig på det lägsta nåltrycket ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-16 14:04

xeizo skrev:Ersätt spikarna med SD-fötter, och SD-fötter under skivspelaren? Helt enkelt något som tar bort direktkontakten mellan ditt sviktande golv och skivspelaren, spikes är i det här fallet det absolut sämsta du kan det ha blir fantastiskt bra kontakt ... Lägg nåltrycket på det högsta som din pickup tillåter enligt specifikationen, kan också hjälpa lite om du har lagt dig på det lägsta nåltrycket ...

Experimentera också med lite olika underlag. Prova tex med ett lätt stadigt bord typ Ikea lack, jämför sedan med det tyngsta du kan hitta hemma. På så sätt får du en indikation åt vilket håll du ska gå. Extra fjädring mellan golv/bänk/spelare kan vara rätt väg men lika gärna göra saken värre. Mao, prova.

Vad är det för skivspelare, fjädrande innerchassi eller "stum"?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-16 14:38

Bill50x skrev:Vad är det för skivspelare, fjädrande innerchassi eller "stum"?

Ja, det undrade jag också. Är det fjädrande kan man prova att stoppa ner wellpappbitar eller något så det slutar att fjädra. Inte som permanent åtgärd utan i experimentsyfte. Annars tror jag att om golvet gungar så måste man hänga en hylla på väggen. SD-fötter, visst, men jag tror inte att de tar upp den stora rörelse som ändå behövs för att pickupen ska hoppa.

Allt ovanstående sagt utifrån teoretisk intuition, utan att ha labbat så himla mycket med det själv. I praktiken vet jag nog bara att "det är svårt".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-16 14:43

Hade samma problem i min ungdom med trägolv, en Thorens TD160 funkade inte alls, in med en stum Kenwood KD-500 (tung composite, ser ut som marmor), alla problem löstes direkt, mass is the sh*t.. 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-16 14:44

man kan nog nerpendla en hylla från taket för att minska vibrationerna från det egna golvet, då gäller det förstås att grannen ovanför håller sig på mattan
Bikinitider

sandman

Inläggav sandman » 2014-11-16 15:39

Skivspelaren är en td 180 som jag har ställt ner i en egen tillverkad låda av massiv ek,för att få ett snyggare utseende.Själva spelaren är fjäderupphängd hemmatillverkad alltså.Det funkar bra så länge man går nära förbi skivspelaren.Ökar jag då avstånd till spelaren när jag går förbi då menar jag när jag går förbi mitt i rummet då börjar pickupen hoppa.Spelaren står intill en yttervägg på 2a våningen.Jag får prova mej fram.Vad är Sdfötter?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-11-16 15:48

Tex såna här...http://www.ljudfokus.se/produkt/sonic-d ... ofer/4302/
Finns olika beroende på vikt..
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-18 21:05

Om skivspelaren redan har ett fjädrande chassi är det i regel direkt olämpligt att införa ytterligare fjädringar. En vägghylla kan vara en bra lösning, om nu inte väggarns är alltför resonansbenägna...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2014-11-18 22:22

Byt nålvåg. Rekommenderar de nya digitala.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-11-19 18:37

Kan det vara så att skivspelarens fjädring helt enkelt "slår i botten" när detta händer? I så fall kanske det går att ändra infästningen så att den får större rörelseutrymme?

Annars är väl tyvärr lösningen på sånthär oftast att antingen ha riktigt stora tyngder under spelaren eller möblera om...

Om fjädringen "slår i botten" så kan det kanske hjälpa att göra fjädringen styvare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-19 20:35

Ett sviktande golv ger väl väldigt lågfrekvent svängning som fjädringen inte isolerar bort? Alltihop, skivspelaren och dess underlag rör sig och då måste man hitta en vettigare placering som ger högre svängningsfrekvenser. Har själv haft exakt samma problem för många år sedan.

Återgå till Teknikforum