Glappande kanal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Glappande kanal

Inläggav heliac » 2014-11-19 15:18

Jag har ett slutsteg som beter sig lite märkligt. Om jag spelar lågt, tex. ser en film på kvällen med lägre volym än jag vanligtvis har, så lägger ibland ena kanalen av. Om jag spelar lite högre, eller höjer till hastigt och sedan sänker tillbaka så funkar det igen. Kan det vara oxid i nåt relä, glapp i rca-kontakt??? Tacksam för tips om var jag ska börja leta.

RogerJoensson

Re: Glappande kanal

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-19 15:41

Jag vet inte mycket om vad som är problemlösningen för din förstäkare, med det är inte helt omöjligt att det är högtalarutgågsreläenrna som börjar ge upp.
Drar man på så kan det bildas en liten gnista som svetsar ihop blecken inuti relät. Det håller till nästa gång det lägger av och det brukar inträffa rätt snart...

Jag hade en rätt enkel hemmabioreceiver från Pioneer tidigare. Det tog ungefär ett år innan problemen började på ena kanalen. När detta åtgärdats, började snart andra kanalen att jäklas den med... Jag bara bryggade över reläna med en koppartråd, men det rekommenderas inte eftersom de är den del av skyddslösningarna. Reläerna bör bytas om det börjar krångla, men de var så svårt att nå undersidan på kretskortet så jag fuskade och tog risken.

Om det är RCA-kontakterna, så bör det hjälpa (ett tag) om du vrider lite grann på dem. Om du har skruvkontakter till högtalarkablarna, så kan du behöva spänna åt dem. Mest sannolikt, tror jag, är att reläerna som börjat ge upp. -Om det nu sitter sådana i förstärkaren.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-19 15:53

Jag hade sådana problem i en datorhögtalarsub. Det gick över av sig självt, mer eller mindre. Jag misstänker relät.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-11-20 21:50

Kontaktspray PRF 7-78 http://tinyurl.com/osn2aap helt makalös på volympoten och RCA kontakter :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-11-21 17:57

Jag har ruckat på rca-kontakterna medans höger sida är tyst, men det händer inget. Ett lätt slag uppepå apparaten hjälper däremot. Eller som jag skrev att höja rejält en gång, sen går det fint.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-22 01:19

Det kan vara som exempel var dålig kontakt i ett relä, sprucken lödning eller något snabbkoppling som oxiderat. Inte lätt att veta utan att plocka isär och undersöka.
-Plocka isär bör man dock bara göra om man vet vad man håller på med.
-På självvald "semester".

Återgå till Teknikforum