Annan användning av LTS mätningar på D/A-omvandlare metoden?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BAMBAM

Annan användning av LTS mätningar på D/A-omvandlare metoden?

Inläggav BAMBAM » 2014-11-20 16:36

Jag har en ide om att använda impulsrespons värden som spelas in vid D/A mätningen av frekvensgången,
och använda denna för att skapa individuella HRTF's eller BIRR's för hörlurslyssning med dsp processing.

Jag tro att jag har funderat ut hur det kunde fungera för nästan hela kedjan men jag behöver hjälp med lit grundläggande program och liknande.

Svante var ju lite tveksam till att släppa hela LTS program sviten för DAC mätning, jag tror jag behöver den del som mäter och visar frekvensgång.
Jag hoppas faktisk på lite mera praktiskt hjälp och diskussion :-)
Jag skulle vilja få tillgång till den perfekta pulsen för att mäta ett impuls svar och även mathlab (eller hellre fri software octave?) program snutt för att räkna ut och visa frekvens gång.

Det första målet är att ta fram 2 stereo impuls svar för att skapa en individuell HRTF för +- 22,5 grader för att simulera en stereo högtalaruppsättning.

Kan man kombinera impuls svar för att kombinera kompenseringar, i så fall hur?

Tex
1 - mäta impuls svaret i fri luft för en inear mic och en specifik liten högtalare på 3 meters avstånd från varandra.
2 - mäta 2 impuls svar med inear micken insatt i ett öra i taget.

Hur kombinera de 2 impuls svaren för att kompensera svagheter i systemet mic+högtalar impulsmätningen -1 - och idealisera förutsättningarn för att enbart få fram inverkan som huvud och ytteröron har på resultatet.

Kanske skall mätningarna göras inomhus för att få med tak och golv reflexer från ett rum i slutresultatet ( kallas visst BIRR?

Resurser som finns:
DiY instruktion för inear mic via google.
Mic förstärkare med DA omvandlare och Reaper DAW.
Liten relativt ok högtalare.

Om jag får hjälp med det ovan har jag en ide' om hur detta skan vidareutvecklas för lyssning av Ambisonics 3D surround via hörlurar med headtracking och individuella HRTF's.

Jag har en head tracker som genererar riktnings data i 3 riktningar som en OSC data ström, och vill spela in impuls svaret med en in ear mic.

referens:
http://www.matthiaskronlachner.com/?p=2091
https://play.google.com/store/apps/deta ... biexplorer

MVH Bo-Erik (Bosse)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Annan användning av LTS mätningar på D/A-omvandlare meto

Inläggav Almen » 2014-11-20 23:42

Det här intresserar mig. :-) Skriv då, ni som kan!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-21 00:29

LTS DAC-script är nog inte rätt för detta, det mäter visserligen tonkurva, men det är bara en FFT av in chirp som är gjord i Sopran. Det verkar som att du är intresserad av impulssvaret, med bibehållen fas.

Lilltroll gjorde ett matlabscript (trolldist) som mätte detta. Det borde gå att söka fram.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-21 00:58

Svante skrev:LTS DAC-script är nog inte rätt för detta, det mäter visserligen tonkurva, men det är bara en FFT av in chirp som är gjord i Sopran. Det verkar som att du är intresserad av impulssvaret, med bibehållen fas.

Lilltroll gjorde ett matlabscript (trolldist) som mätte detta. Det borde gå att söka fram.

Trolldisttråden:
viewtopic.php?f=3&t=11751
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2014-11-27 15:52

Jag vill faktiskt använda bara chirpen, jag skall inte skapa hrtf, bara mäta vissa frekvensgångspåverkan av skulder och kropps reflexer. Så chirp verkar klockrent, generering och uppsättning.
Y j

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-27 16:01

BAMBAM skrev:Jag vill faktiskt använda bara chirpen, jag skall inte skapa hrtf, bara mäta vissa frekvensgångspåverkan av skulder och kropps reflexer. Så chirp verkar klockrent, generering och uppsättning.
Y j

Ok, så du vill veta hur chirpen skapas? Den är gjord med additiv syntes, dvs jag har tagit cosinusar med alla frekvenser 1 Hz-intervall (1 Hz, 2 Hz, 3 Hz,..., 22050 Hz) och lagt ihop dem. Normalt får man då en impuls, men om man fördröjer deltonerna proportionellt mot frekvensen så blir det i stället en chirp. Denna signal kan man sedan ta en 44100-punkters FFT på, och då får man fram tonkurvan.

Så här ställer man in i Sopran:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-11-27 16:03

Annars kan du prova programmen Sirp eller Tombstone som jag har skrivit. Finns också på www.tolvan.com.

Återgå till Teknikforum