Skillnad på fibrer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Skillnad på fibrer?

Inläggav Harryup » 2005-11-28 18:06

Finns det några skillnader på optiska fibrer med olika diametrar?
Glas kontra plast kan man tänka sig att det går att mäta skillnad på.
Men hur tjock måste en fiber vara för att inte ha några förluster? Eller funkar det tvärtom?
Eller är tjockleken betydelsefull för att skydda lite extra för skador?

harryup

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-11-28 22:57

Vill du veta av allmännintresse eller för att praktiskt välja rätt fiber för ett speciellt ändamål?

Men hur tjock måste en fiber vara för att inte ha några förluster?

Oändligt tjock är det enda rimliga svar jag kan komma på.
Det är dock mycket svårt att fånga upp ljuset ur en oändligt tjock fiber.

Eller funkar det tvärtom?

Nja, det beror på. Om du har stor tjocklek så kan ljuset enkelt studsa mot väggarna i olika brant vinkel, vilket gör att ljuspulser av samma våglängd tar olika lång tid på sig att gå samma sträcka. Detta gör i praktiken att tex fyrkantspulser smetas ut och får mindre distinkta kanter. För att få hög dataöverföringshastighet används därför ofta många tunna fibrer bredvid varandra.

Eller är tjockleken betydelsefull för att skydda lite extra för skador?

Främst är det tjockleken och materialet runt fibern som skyddar. Fibern i sig är dock normalt känsligare än höljet för stora böjningar och därför bör snäva böjar undvikas.
Mera lättböjlig fiber är oftast sämre på att släppa igenom ljus, så därför används ofta olika typer av fiber för korta och långa stäckor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-28 23:18

Undrade eftersom några av dom fibrer jag har hemma ser väldigt olika ut. Skall köra lite mer optiskt då jag skall koppla in lite olika datorlösningar till stereon.

Användarvisningsbild
photeu

Inläggav photeu » 2005-11-29 01:18

Som silvervarg sa så för praktiskt bruk är det (förenklat) ju smalare desto bättre som gäller.
Den oändligt tjocka fibern blir ju som en fiber med ett totalt optiskt absorberande skikt runt kärnan, och ska alltså inte tolkas som att man närmar sig perfektion ju större fiberdiameter man använder(tvärt om).
För optisk kommunikation över längre sträckor (ca 100km) använder man singelmod fibrer, vilket är typiskt 9 mikrometer glaskärna, tillsammans med lasrar med våglängder 1200-1500 nm. För kortare sträckor används oftast "graded index" fibrer med typiskt 62.5 mikrometers kärna. Då tillåter man ljuset att studsa i fibern men kärnans optiska brytningsindex varierar med avståndet från kärnans centrum. Detta medför att ljuset "studsar mjukare" och anländer mer samlat i andra änden (jämfört med en lika tjock fiber med bara ett reflekterande hölje runt kärnan).

För hemmabruk behöver man dock inte i närheten av vad dessa fibrer tillåter (ca 50 Gbps för singlemod). Det duger oftast bra med 1 mm plastfibrer för t.ex CD med TosLink under en meter. Måste erkänna att jag inte är helt hemma på alla standarder i hembio djungeln, men om jag skulle behöva större bandbredd eller längre sträcka skulle jag börja se mig om efter glasfibrer, helst med graded index. Det borde ju stå specificerat för vilka ändamål fibern är anpassad. Det viktigaste tycker jag är att fibern har ett hyfsat robust hölje och att kontakterna är stadiga.

_______

fred - ut

Beasten_inaktiv

Inläggav Beasten_inaktiv » 2005-11-29 12:10

"Undrade eftersom några av dom fibrer jag har hemma ser väldigt olika ut. Skall köra lite mer optiskt då jag skall koppla in lite olika datorlösningar till stereon"

i det sammanhanget har det ingen betydelse, kan säga att ljudkortet är den absolut svagaste länken....finns visserligen bra ljudkort också, men dom är som allt annat dyra(typ 5000:- och uppåt) annars tror jag att det inte är nån märkbar skillnad mellan fiberkablar, för analoga kablar har det betydligt större betydelse(skillnaderna är ju ganska små där med, personligen så så tycker jag inte en dyr kabel är prisvärd, man får betala oerhört mycket för oerhört lite)

Återgå till Teknikforum