Hur löda diskantelement i Magnepan MGII

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
idea

Hur löda diskantelement i Magnepan MGII

Inläggav idea » 2014-12-09 10:16

Försöker att reparera diskantelementet i en gammal Magnepan MGII. Magnetostatelement - dvs uppsända membran med en ledare limmad på membranet och en platt permanentmagnet utefter hela membranet som ledarens magnetfält jobbar mot.
Jag har identifierat några avbrott i ledarbanan men lyckas inte få lodet att väta på ledaren så att jag kan brygga över avbrottet med en parallel tunn ledare.
Jag har reparerat det andra exemplaret på detta sätt för länge sedan men har bytt lödtenn sedan dess och gissar att detta är problemet, men vilken typ av lod skall jag försöka hitta? Jag tror att det är aluminium i diskantelementtråden eller möjligen motståndstråd.
Jag använder dem som bakhögtalare i biosystemet och som sådana fungerar de perfekt (när de är hela) trots att de är närmare 40 år.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Morello

Re: Hur löda diskantelement i Magnepan MGII

Inläggav Morello » 2014-12-09 12:09

Skulle rekommendera att byta tråd och membran.
En polare beställde ny tråd direkt från Magnepan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-09 16:51

Jag har köpt renoveringssatser/tråd från Magnepan. Tråden är aluminium med någon form av isolering. För att löda den krävs speciellt lödtenn. Om det redan finns brott, byt tråden! Jag köpte folieledare till mina Tympani mellanregister och en massa annat i somras. Tyvärr kan de inte skicka limmet förrän i mitten av april pga. frysrisk (White Bear Lake är ju ett riktigt köldhål). En renoveringssats (2x bas+ 2x diskant) utan lim kostar 35 $ + frakt. Limmet finns även på denna sidan Atlanten men under ett annat namn, 3M någonting (kommer inte ihåg).

Om mera information önskas, skicka ett PM eller mejl. Har epostadress till Sheila på Magnepan.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-12-09 19:03

Tackar för svar. En renoveringssats verkar ju inte så dyr om den nu finns till ett par MGII från slutet av 70-talet men det är ju ganska mycket jobb med renovering framförallt att med att få på tråden igen.
Det är lite frustrerande att det har fungerat tidigare men att nyare lod (Kjell&Co) inte funkar. Det var bättre förr, hå hå jaja.
Brotten är I kanten på membranet så det behöver inte vara så snyggt lagat eftersom det inte kommer att påverka särskilt mycket.
Jag har precis beställt lod i lite olika kvalite från Elfa så får det bli ett försök till innan jag ger upp.
(Det mest frustrerande är ju att jag hade fått kontakt i brotten men när jag skulle limma fast tråden så släppte lödningarna, grrr)
Om jag inte får ihop det till helgen så hör jag av mig via PM.
Slår mig att man kanske skulle be att få lite lod från Magnepan. Det är kanske enklast om inte något av det jag beställt från Elfa funkar.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-12-09 19:36

Det fanns tidigare lödtenn för aluminium på hos Elfa, Alusol tror jag det hette. Misstänker att det inte var speciellt miljövänligt och därför inte förs längre. Problemet är att när tråden väl börjat gå av, brukar det inte dröja länge förrän den är av på andra ställen, en åldringsprocess helt enkelt. Nu är jag inte riktigt säker vilken diameter diskanttråden har men den kan nog ersättas med någon folieledare som används idag. Den runda originaltråden finns givetvis fortfarande hos Magnepan. Fördelen med folien är att den sitter fast bättre. Folien ansluts med klämkopplingar (ingen lödning). För basen är det fortsatt rund tråd som gäller. Ser plastfilmen intakt ut?

Skickade ett PM!

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-12-09 20:46

Tack för infon via PM.
Hittade Alusol hos Stannol Solder Wires men just denna versionen verkar inte finnas hos Elfa längre. Flussmedlet verkar vara nyckeln enligt deras produktbeskrivning men jag ser att lodet har mycket bly i sig (Pb80Sn18Ag2). Förhoppningsvis så kan något av de mer "blyfyllda" loden funka eftersom jag kan tänka mig att mitt gamla lod innehöll mer bly än de nya gör - ROHS-direktivet.
Alternativet kan vara att byta ut högtalarna helt och matcha mina frontar + center i SF Cremona serien men jag får se hur det går till helgen.
Idea what a great ID

Återgå till Teknikforum