Hur har Aura löst värmeproblem i magnet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Hur har Aura löst värmeproblem i magnet?

Inläggav Kraniet » 2014-12-02 22:14

Aura har ju sin "neo radial technology" där man har en stående magnet i motorn nära talspolen. Men talspolen kan ju bli ganska varm och neodym gillar inte höga temperaturer så hur har man löst det?
Det finns neodym som heter SH som klarar 150 grader, är det tillräckligt?

http://www.madisound.com/store/manuals/ ... epaper.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Re: Hur har Aura löst värmeproblem i magnet?

Inläggav celef » 2014-12-06 23:07

Ring Peter steindl han är kompis med Donald North på aura och kan säkert förmedla kontakt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-12-07 14:14

Intressant fråga! Det skulle kunna förklara varför jag tycker de basarna böjar låta illa när de pressats hårt ett tag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-12-07 15:10

Donald North är inte på Aura längre. Dock kvar i branschen med sitt nya företag som tar fram kompletta audioprodukter.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-08 15:05

Alexi skrev:Intressant fråga! Det skulle kunna förklara varför jag tycker de basarna böjar låta illa när de pressats hårt ett tag.

ja magneterna tappar ju styrka när de blir varma. Blir de för varma kan det tappa magnetisering permanent. Så frågan är ganska intressant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-12 01:53

Alexi skrev:Intressant fråga! Det skulle kunna förklara varför jag tycker de basarna böjar låta illa när de pressats hårt ett tag.

Mig veterigen är du den ende som kommit med påståendet att basarna böjar låta illa när de pressats hårt ett tag. Var har du hört detta någonstans? Hur var betingelserna?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-12 05:38

Nu är ju underhängda motorkonstruktioner av detta slag lite annorlunda mot hur man brukar bygga högtalarelement på fler sätt än bara ett. Det är riktigt att värmen från talspolen värmer magneterna, direkt, utan någon annan magnetkretsdel emellan.

Men dessutom så har ju underhängda element som regel en mycket mindre och lättare talspole, vilket kan göra att den hettas upp efter en ordentligt krafturladdning, mera än en talspole med kanske 2-4 gånger större termisk massa. Och ju varmare talspolen blir, desto högre resistans (/mindre ström, mindre kraft) får den.

Men båda dessa egenskaper skall ses i ljuset av hur värmeenergin transporteras genom systemet. En underhängd talspole för bättre kylning än man kanske tror, och magneterna är ju rätt så bra termiskt kopplade till resten av metallen i magnetsystemet.

Så att veta exakt vad som hänt i ett enskild fall är inte alldeles enkelt. Med detta sagt vill jag inte påstå att det som någon upplevt är inbillning. Jag säger bara att vill man veta så bör man undersöka saken lite närmare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-12 10:30

magneterna sitter ju precis bredvid talspolen, alltså utan något stål emellan. Magneterna har ju stål i "ryggen" men värmen ska ju ledas genom magneten för att kunna kylas bort. Men det har kanske ingen betydelse?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-12-12 14:38

petersteindl skrev:

Mig veterigen är du den ende som kommit med påståendet att basarna böjar låta illa när de pressats hårt ett tag. Var har du hört detta någonstans? Hur var betingelserna?

Mvh
Peter

Hos molle har vi nog pressat dem hårdast, han har 6st. de är nog under de bästa förhållande jag hört dem, andra gånger kan annat ha bidragit till min subjektiva bedömning. Hos KII har jag aldrig hört dem pressas hårt under lång tid, så där har det alltid låtit bra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-16 09:21

Mina två brann upp...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-16 10:53

tillåt mig: :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-12-16 11:17

bakerman22 skrev:Mina två brann upp...

Fast du har väl bränt en LMS 5400 Ultra med, så det säger inte så mycket...egentligen ;)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-16 17:46

ja att bränna upp högtalare går väl med vilket element som helst. Men det är kanske en liten annan fråga.

Men det är ju intressant även i de fallen att veta hur elementet förändrar sig när man närmar sig bristningsgränsen. Att RE ändras och ger en effekt är ju en sak men om själva magneten(rna) påverkas negativt samtidigt är ju också intressant.

Jag vet inte hur det är med element med "vanlig" motor. Men just dessa radialmagneter ser ju ut att vara mer utsatt pga sin närhet till talspolen.

Tittar man på hur Raidho så har de valt att ha en järnring närmast talspolen och magneterna på utsidan. Borde ge lite mindre värmepåfrestning på magneten, eller?

Bild

dålig bild men ni förstår kanske ändå..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-12-17 10:16

schmutziger skrev:
bakerman22 skrev:Mina två brann upp...

Fast du har väl bränt en LMS 5400 Ultra med, så det säger inte så mycket...egentligen ;)

Fast det var konstruktionsfel på elementet. :P :wink:

Återgå till Teknikforum