88 cm med några graders hjälp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

88 cm med några graders hjälp

Inläggav Andersh74 » 2014-12-12 22:50

Mina högtalare till TV:n får inte hänga kvar på väggen av estetiska skäl. Diskanterna sitter 88 cm över golvet i nuläget och jag kämpar för kompromissen att de ska få stå på golvet under duken istället för att placeras bakom soffan, ergo att tv-soffan hamnar mellan duken och högtalarna. Min sambo påstår sig inte störas av att Claes Elfsbergs röst kommer bakifrån samtidigt som hon ser honom framför sig. Men det gör jag.

Min fråga formular jag så här: Högtalarna är konstruerade för att sitta mot vägg. Diskanterna är ungefär i min öronhöjd när jag sitter på rygg i min favoritfåtölj. Min idé är att ställa dom på golvet men luta dom bakåt så att diskanterna fortfarande pekar ungefär på mina öron. Stativen tänker jag bygga av fyra ekklossar per högtalare som står på sd-kuddar där de tu främre är längre än de bakre. Vad kommer jag att uppleva med denna förändring?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: 88 cm med några graders hjälp

Inläggav DQ-20 » 2014-12-13 13:59

Andersh74 skrev:Mina högtalare till TV:n får inte hänga kvar på väggen av estetiska skäl. Diskanterna sitter 88 cm över golvet i nuläget och jag kämpar för kompromissen att de ska få stå på golvet under duken istället för att placeras bakom soffan, ergo att tv-soffan hamnar mellan duken och högtalarna. Min sambo påstår sig inte störas av att Claes Elfsbergs röst kommer bakifrån samtidigt som hon ser honom framför sig. Men det gör jag.

Min fråga formular jag så här: Högtalarna är konstruerade för att sitta mot vägg. Diskanterna är ungefär i min öronhöjd när jag sitter på rygg i min favoritfåtölj. Min idé är att ställa dom på golvet men luta dom bakåt så att diskanterna fortfarande pekar ungefär på mina öron. Stativen tänker jag bygga av fyra ekklossar per högtalare som står på sd-kuddar där de tu främre är längre än de bakre. Vad kommer jag att uppleva med denna förändring?

/Anders

Prova! Ta vad som helst och palla under så att högtalarna kommer i den höjd du har tänkt dig. Prova också med olika lutningar. Det är inte säkert att "sikta mot öronen" är bäst. Jag tycker att din sambo kan agera försöksassistent och flytta högtalarna åt dig medan du ligger i soffan...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-13 14:17

Med högtalaren när golvet (istället för uppe på väggen) kommer du få mer bas. Kanske tyvärr också en bumligare bas. Men som skrivet, det är bara att prova!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-12-13 16:21

Det kanske går att hänga tv'n lite längre ut från väggen och ha högtalarna mer bakom så de inte syns så mycket?
Annars kanske man kan dela systemet så att diskanterna, som är små och inte syns så mycket, sitter lite mer i lyssningshöjd, och mellanregister/bas sitter mer dolt?
Eller det kanske går att hänga nåt halvdolt i underkand a la limpa, fast något bättre?
Bakom sig tycker jag inte att man kan ha högisarna hursomhelst, men det är ju jag det. (med godkännande av höga vederbörande ... :) )
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-12-13 18:10

DQ-20 skrev:
Andersh74 skrev:Mina högtalare till TV:n får inte hänga kvar på väggen av estetiska skäl. Diskanterna sitter 88 cm över golvet i nuläget och jag kämpar för kompromissen att de ska få stå på golvet under duken istället för att placeras bakom soffan, ergo att tv-soffan hamnar mellan duken och högtalarna. Min sambo påstår sig inte störas av att Claes Elfsbergs röst kommer bakifrån samtidigt som hon ser honom framför sig. Men det gör jag.

/Anders

Prova! Ta vad som helst och palla under så att högtalarna kommer i den höjd du har tänkt dig. Prova också med olika lutningar. Det är inte säkert att "sikta mot öronen" är bäst. Jag tycker att din sambo kan agera försöksassistent och flytta högtalarna åt dig medan du ligger i soffan...

/DQ-20

Godnatt. Min sambo som försöksassistent. Min treåriga dotter kanske... Jag hoppas få lite tid ikväll efter nattning att greja med saken. Hyvlade till ämnen till stativfötterna ute i snickeriet igårkväll. Men det är nog en god ide att prova olika lutningar innan jag lackar färdigt stativen! :D
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-12-13 18:15

phon skrev:Det kanske går att hänga tv'n lite längre ut från väggen och ha högtalarna mer bakom så de inte syns så mycket?
Annars kanske man kan dela systemet så att diskanterna, som är små och inte syns så mycket, sitter lite mer i lyssningshöjd, och mellanregister/bas sitter mer dolt?
Eller det kanske går att hänga nåt halvdolt i underkand a la limpa, fast något bättre?
Bakom sig tycker jag inte att man kan ha högisarna hursomhelst, men det är ju jag det. (med godkännande av höga vederbörande ... :) )

Vi har ingen TV utan där hänger bara en duk. Och när duken är borta är där bara en vacker timmervägg från 1859 frilagd för ca 10 år sedan med mossa och kohår mellan stockarna. Så jag förstår vad hon menar när duken är upprullad. Men jag känner mig lite deppig då jag designat och byggt högtalarna för att WAF-faktorn skulle bli hög. Men det gick tydligen inte vägen på just den väggen. Det blir bara några skruvhål kvar... :?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-12-13 18:18

Bill50x skrev: Med högtalaren när golvet (istället för uppe på väggen) kommer du få mer bas. Kanske tyvärr också en bumligare bas. Men som skrivet, det är bara att prova!

/ B

När jag satte dom dikt mot väggen istället för på stativ började dom verkligen spela. Så placeringen spelar stor roll. Men nära golvet har dom aldrig varit tidigare, så det är möjligt att det kommer bli bättre då jag upplever dom idag som aningen basklena. Ska bli spännande. Återkommer med lyssningsreflektioner samt före- och efterbilder.

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-12-13 18:51

Före. För länge sedan. Högtalarskydden är annorlunda bla. Och gardinerna. Och några fler lister har kommit till. Men väggen dom hänger på har sett likadan ut i lite drygt 150 år. Förutom skruvhålen efter högtalarna då. Och högtalarlådorna är prototyp1 och mest på idéstadiet. Men lådorna är sinkade i massiv ek från bygget av Ostindiefararen i Gbg och konstruerade av en faktisktit. Prototyp 2 är halvfärdiga i snickeriet.
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-12-13 19:33

det kanske låter hårt men slå näven i bordet och förklara för sambon att nu fan får det vara nog, förklara att högtalarna ska stå/sitta där du så bestämmer, sambon kan istället få bestämmanderätt över något annat

dina högtalare är jättefina, påminner om ett par gamla dux-högtalare, dina högtalare skulle vara mycket finare med skumplastfront tycker jag, jag tycker att skumplastfronter är det finaste högtalarfronter som finns, det är hi-tech och old-school på samma gång, i love it
Bikinitider

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-12-13 19:54

celef skrev:dina högtalare är jättefina, påminner om ett par gamla dux-högtalare, dina högtalare skulle vara mycket finare med skumplastfront tycker jag, jag tycker att skumplastfronter är det finaste högtalarfronter som finns, det är hi-tech och old-school på samma gång, i love it

Skojigt att du säger så och jag tackar för komplimangen. Arbetsnamnet är D219 där D:et står för Dux (Eller Danielssson om man frågar mig och inte Danielsson). Vad knäppt. Högtalarskydden byts stup i kvarten och det är hela idén. När kvinnan i hushållet tröttnat byter de skepnad. Allt från Josef Frank till tyllgardin har passerat. Nu har dom inget skydd alls och då måste dom ner. Det fulaste som finns är tydligen fyra svarta Seaselement och två basreflexhål mot timmerväggen. För mig är det viktigaste att högtalarna får stå där dom bör för att ljudet ska bli bra. Och då måste kompromisserna till, därav försöket att bygga egna. Mot den väggen har ett antal vintage högtalare stått, OA12, MP2, Luxor 8071 (i ungefär 37 minuter innan dom åkte ut med huvudet före trots att dom lät bäst, storleken är tydligen inte allt för kvinnor), B&O RL45, ett par pluttduxar som lät illa och slutligen mina som jag skruvade fast i förhoppningen att jag nått vägs ände.

Nu pågår en ekonomisk förhandling om inköp av OD11 som jag hoppas får stå på golvet, alternativt ovanför duken där det finns en hylla. Och jag har läst att OD11 fungerar liggandes på en hylla ovanför en bioduk. Antingen 3000 spänn ur blöj- och vällingkassan eller mina högtalare kvar. Fint ultimatum va? I så fall åker de WAF-anpassade prototyperna ut med röven före och jag kan börja odla potatis och köra traktor igen istället för att leka högtalarbyggare.
/A

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2014-12-13 22:44

Hej Anders,
long time no seen!

Kände att jag ville tycka till här, bl.a. mot bakgrund av jag ju sett din välutrustade snickarbo och fått intryck av att du inte har tummen mitt i handen.

Inte ska väl du lägga ut 3000, och äventyra blöjor (men det är väl inte aktuell längre) och välling, eller vad det kan stanna vid - det lär väl i vilket fall bli högt med tanke på hur eftertraktade de små liven är - om du inte snubblar över ett par på en loppis eller dylikt.

Du bör väl kunna åstadkomma någonting liknande detta: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=25808 , men förstås baserat på OD11'ans dimensioner. Sedan står det dig fritt att välja bas som B65OAII om du vill hålla kostnaden på en rimlig nivå eller så kör du med en "lyx"-variant med Satori MW16P-8 som enligt uppgift uppför sig exemplariskt i OD11 och OA12 med en mycket låg distorsion bl.a. Det blir lite dyrare naturligtvis, så nämnda kassa kanske behöver åderlåtas en smula, men som indikerat, det kanske vid det laget "bara" berör vällingkontot. Vad avser diskanten finna det ju också olika lösningar. Med andra ord, fortsätt att leka högtalarbyggare - vilket ju inte behöver innebära att du ska ge upp att odla potatis och köra traktor - det är ju också kul.

//Olle

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-12-13 23:12

Men det finns ju någon form av värde i ett par original oxå. Det går givetvis inte att mäta med en mikrofon. Men jag har hellre en äkta "Fann Gågg" på väggen än en faksimil.

När du såg verkstan var den bara en chimär. Nu är den en verkstad på riktigt - en fabrik. Nu saknas bara tiden. Högtalaren som är under utveckling låter inte illa alls. Den gick bara inte att gömma. Men vilken högtalare går att gömma? Den som lever får se hur det går. Nog om D219 även om jag inte är lika hemlig som Bremer.

/Anders

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-12-14 00:54

Det blev ett slags OK på investeringen. Så det blir OD11. Mitt högtalarprojekt får flytta ut i verkstaden tillsammans med mig och andra drömmar. Innan dess ska D219 testas att spelas lutande från golvet.

Äntligen får jag köpa ett par dyra och färdiga högtalare. Hon fick ju köpa en ful fåtölj för 3500:- som vi nu inte vet var vi ska göra av. OA12orna betalade jag 800:- för plus ett SC165 för någon hundring och lite målarfärg, MP2:orna lite målarfärg, 8071 kostade en frakt av ett baselement, Gyllinghögtalarna som jag började min hifikarriär med kostade 80:- och ett par slavbasar som jag slaktade för att kanta om basarna, V1orna som spelar i verkstan 0:-, mitt bortskänkta par 8071 0:-, mina egna högtalares element har kostat 2700:- plus ek från ostindiefararen, fårullsdämpning, övrigt material plus någon veckas arbetstid. Minst lika dyra som ett par OD11 från blocket. Och vad är tacken - "Ta ner dom från min timmervägg".

Bitter? Javisst. Glad. Självklart. Jag har velat ha OD11 hela tiden. Tog bara en social omväg via "Jag löser det så som du vill ha det. Hur vill du ha det? Jaså inte det, tyckte du sa det precis"

/A

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-14 01:23

Byt käring å dä fort* . . .typ ! :evil:

*Närå bara skojsa . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-14 11:14

Andersh74 skrev:Den gick bara inte att gömma. Men vilken högtalare går att gömma?

Det finns inbyggnadshögtalare, man kan tex gömma bashögtalarna i möbler osv. Det går att göra installationer nästintill osynliga.

Man kan vända på det hela också, göra/köpa så snygga högtalare att de pryder sin plats och bidrar till inredningen på ett positivt sätt.

Vad som förvånar mig är att många tycker det är helt OK att skåp, som man förvaras en massa onyttiga/sällananvända saker i, gärna får synas och ta plats oavsett om de är vackra eller fula. Bokhyllor fulla med böcker som man aldrig läser, vitrinskåp med porslinsfigurer är OK. Man pyntar sitt hem med allehanda skräp som inte går att använda till något annat än som irritationsmoment när man ska städa. Allt sådant får synas och ta plats. Men något så nyttigt och behövligt som ett par högtalare, sådana får inte finnas. Mycket märkligt resonemang om ni frågar mig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-12-15 22:27

Vem valde skåpet, statyn, hyllan, blomman etc.?
Vem valde högtalaren?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-12-18 23:19

Od11 på plats. Än så länge på golvet då högtalarkablarna inte räcker till att lägga dom på hyllan ovanför duken. Det låter väldigt bra och jag tror alla i hushållet är nöjda.

Och vad små dom är! Hur fick han in så mycket musik i så små lådor!?

Jag provade att ställa mina på golvet och luta dom uppåt. Det blev mer bas, men det blev inte bättre på något sätt. Men någon tid att experimentera med placering och lutningsvinklar blev det inte. Det får anstå tills prototyp två är färdig och det får nog bli i vardagsrummet där oa12orna står idag.

Men förutspåelsen om mer bas slog in i alla fall.
/A

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-19 09:58

Andersh74 skrev:
DQ-20 skrev:Prova! Ta vad som helst och palla under så att högtalarna kommer i den höjd du har tänkt dig.

Min treåriga dotter kanske...

Nja...

Men vad kul med OD11! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Teknikforum