Vad spelar ni högupplöst musik med?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Vad spelar ni högupplöst musik med?

Inläggav eksund » 2014-12-03 13:54

Har hämtat julgåvorna från Linn. Ego:t i mig hämtade naturligtvis det mest högupplösta som
gick att få. Valde flac-format.
Själv använder jag Decibel, (fortfarande i testmode), vilket fungerar bra. Jag har också provat
med Amarra, vilket följde med en DAC, fungerar också bra.
Det enklaste vore ju att kunna spela upp dom på iTunes, men det verkar inte fungera, vilket
kan bero på att jag har svårt att bli "kompis" med programmet.

Vad är det för spelare som används av er Faktisktsexperter?
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Vad spelar ni högupplöst musik med?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-03 13:58

Itunes har inte som standard stöd för FLAC.

Jag spelar musik genom foobar i Windows.
http://www.foobar2000.org/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-03 14:08

Gillar också foobar -en föredömligt enkel mjukvara att handha.
Men det är ytterligt sällan - jag spelar mest CD och ibland även LP.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-03 15:11

I min dator spelar jag med foobar (flac). Det finns format som foobar inte klarar men då konverterar jag till flac (om musiken är nåt att ha alltså).

När jag lyssnar i stereon använder jag Squeezeboxen. Tyvärr klarar inte SB att spela upp mer högupplösta format direkt utan nersamplar dem till, om jag minns rätt, 48 kHz. Så för tillfället är det inte mycket vits att spela mer högupplöst än så. Men det hindrar inte att jag samlar på mig mer högupplöst för någon gång skaffar jag en mer kapabel spelare. HD-Tracks har jag dock skippat för tillfället, alltför många filer jag tittat på (har en kamrat som handlar därifrån) är mer komprimerade än de vanliga standardutgåvorna jag har. Och låter därefter också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-03 15:12

Kör man Foobar med extern DAC så bör man välja den DAC:en drivers och helst då ASIO, tex för Cambridge DACMagic 100:

ASIO.jpg
ASIO.jpg (74.89 KiB) Visad 4114 gånger
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-12-03 15:35

Oftast kör jag via Cambridge Stream Magic 6 och från usb-disk där filerna är lagrade.
Ibland kör jag trådlöst från dator med hjälp av UPnP också via Stream Magic 6 men då
funkar inte 24/192 utan då får jag nöja mig med 24/96.
När jag kör direkt från PC så använder jag Foobar och ibland är PC:n kopplad till
Stream Magic 6 eller DacMagic 100 eller Rega DAC (som matas med coax från en HIFACE M2TECH kopplad till usb-uttag på PC:n)
Rega DAC fixar som bäst 16/48 på sin usb-ingång (dessa engländare är lite speciella ibland).
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-03 15:43

Intressant... Jag funderar på V2 just med tanke på vad du skrev om lite begränsningar:
IMPROVEMENTS ON THE ORIGINAL
Thanks to the new processor architecture, the Stream Magic 6 V2 is more than four times more powerful than the Stream Magic 6 original and over twice as fast, delivering smoother, lower jitter playback of your music. This extra processing power also means that the Stream Magic 6 V2 can play everything from compressed MP3 formats, up to 24-bit/192kHz studio master quality files wirelessly over your home network, or from connected USB hard drives.
'Audiophile in hibernation'

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-12-03 15:54

jag använder också foobar. väldigt smidigt program.

Jriver är ju också smidigt på sitt sätt. Jag har lite halvhjärtat försökt bygga en riktig HTPC med det. Trevligt att kunna styra från telefonen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-12-03 16:08

murgatroyd skrev:Intressant... Jag funderar på V2 just med tanke på vad du skrev om lite begränsningar:
IMPROVEMENTS ON THE ORIGINAL
Thanks to the new processor architecture, the Stream Magic 6 V2 is more than four times more powerful than the Stream Magic 6 original and over twice as fast, delivering smoother, lower jitter playback of your music. This extra processing power also means that the Stream Magic 6 V2 can play everything from compressed MP3 formats, up to 24-bit/192kHz studio master quality files wirelessly over your home network, or from connected USB hard drives.

Fullständigt OT :twisted: men V2 har ju också Spotify Connect

Kan väl också tillägga att jag manövrerar min Stream Magic 6 via app på Samsungplattan och det funkar bra.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-03 16:08

Bitperfect fungerar perfekt ihop med iTunes, har även testat Amarra, Fidelia och Audirvana. Alla har mycket snyggare interface, men ljudmässigt hör jag ingen skillnad och när jag lyssnar släcker jag ändå ner skärmen. Så här la jag upp Audirvana på väggen med projektorn. Snyggt, men dumt.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-03 20:45

Antingen från dator JRiver via USB-A till Oppon, eller som oftast nerladdad på hårddisk direkt in i Oppon.
Hela spektrat av format upp till DSD.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-12-03 21:28

Skulle kanske informerat om att jag bara har "Äpplen".
Bitperfect ska undersökas.
I övrigt så tolkar jag det som att "det mesta fungerar".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-03 21:37

eksund skrev:Skulle kanske informerat om att jag bara har "Äpplen".
Bitperfect ska undersökas.
I övrigt så tolkar jag det som att "det mesta fungerar".

Bitperfect kostar 75 spänn i Appstore om jag minns rätt. Ett helt okej pris om man jämför med de mer flashiga spelarna.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-12-06 08:56

hifikg skrev:Bitperfect kostar 75 spänn i Appstore om jag minns rätt. Ett helt okej pris om man jämför med de mer flashiga spelarna.

Spelar Bitperfect FLAC filer? Itunes tar ju normalt inte ens emot FLAC filer. Eller är det jag som gör något fel?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-06 12:24

eksund skrev:
hifikg skrev:Bitperfect kostar 75 spänn i Appstore om jag minns rätt. Ett helt okej pris om man jämför med de mer flashiga spelarna.

Spelar Bitperfect FLAC filer? Itunes tar ju normalt inte ens emot FLAC filer. Eller är det jag som gör något fel?

Jag använder det ihop med iTunes så jag gör om flac-filerna till aiff (alternativt köper dem direkt som aiff från HD Tracks). Vet inte om det fungerar som fristående spelare.

Edit: Det funkar inte som fristående spelare. Det gör en del av de flashiga spelarna och de kan ofta spela FLAC direkt också.

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2014-12-06 16:01

Tick, tack för informationen.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-08 19:53

Jag kör också foobar2000, både för högupplöst och mer lågupplöst musik.

Det finns ofta plugins att komplettera med om man stöter på filer med ovanliga format, så jag konverterar nästan aldrig något för att spela direkt i datorn.

Med lämpliga påhäng så använder jag däremot emellanåt foobar2000 för att konvertera till format som portabla spelare kan spela upp.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2014-12-08 20:47

Jag vet inte om du (eksund) inte sett det, men filerna hos Linn finns även som ALAC; vilket är Apples motsvarighet till FLAC. Om önskan är att spela med iTunes torde det vara ett bättre alternativ än FLAC.

Ovan nämndes även att Squeezebox bara klarar upp till 48 kHz. De stämmer att de äldre modellerna som Classic och Duet spelar max 24 bit/48 kHz, men modellerna Touch och Transporter klarar 24 bit/96 kHz.

För att svara på trådrubriken så använder jag en SB Touch för att spela alla musikfiler. Den elektriska S/PDIF-utgången är kopplad till en Meridian G68ADV surroundprocessor, som alltså får sköta D/A-omvandlingen. Meridian-processorn kan ta emot högre uppsamplingsfrekvenser än 96 kHz, men samplar då ned dem till 96. Eftersom båda enheterna då verkar mest lämpade för högst 24/96 väljer jag att inte ladda hem högre än det, om det är rätt tänkt vet jag inte... :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Lennart

Inläggav Lennart » 2014-12-08 21:23

Är det någon "hörbar" skillnad mellan SB3 och Touch om man använder spdif ut till en DAC?
Lennart

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-08 21:55

Även jag använder mest foobar2000 från W7 för att spela upp högupplösta .dff .flac och .wav filer
med ASIO-driver och USB-anslutning till en Mytek Stereo 192 DSD DAC.
Ibland använder jag USB-anslutningen på fronten av min Oppo BDP-95 för att spela upp från USB-
minnen. Till skillnad från BDP-105 saknar 95'an möjlighet att användas som ren DAC.
Via Ethernet-anslutningen kan en BDP-95 agera DLNA-player och via UPNP kommunicera med en DLNA-server
som kan aktiveras på en NAS.
UPNP är ett mycket flexibelt protokoll, men som ofta är implementerat för att så snabbt som möjligt
få igång en anslutning som släpper igenom något slags ljud genom att båda sidor degraderar sig till
minsta gemensamma nämnare.
Med den Firmware som fanns när BDP-95 nyss kommit ut i samverkan med kodniån i min Netgear NV+
var ljudkvaliteten en besvikelse.
Har någon utvärderat om man numera kan få högklassig återgivning med DLNA?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-12-09 10:51

Foobar2000 är verkligen ett kanonbra program. Anpassningsbarheten vet nästan inga gränser. Ett exempel för er som inte testat: Det går att ställa in fade när man byter låt, dvs: Du kan ställa in tex så att foobar vid låtbyte "fadear av" låten du lyssnar på så att det inte blå så jäkla hårt stopp i låten, går att ställa in på fade från 0 sekunder till typ 5 eller något sånt. Om man nu skulle vilja det kan den även använda "fade upp" nästa låt.

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2014-12-09 17:04

Med en Vortex Appliance NAS kopplad till DAC via USB. Styrs mha apparna iPeng på iPad eller Squeeze controller på telefonen.

Typ en sån här,
http://shop.smallgreencomputer.com/Micr ... bMicro.htm

Satte ihop en själv runt ett Atom-kort, 2TB HD och snygg låda för några tusenlappar.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-09 22:59

ostmaccan skrev:Foobar2000 är verkligen ett kanonbra program. Anpassningsbarheten vet nästan inga gränser. Ett exempel för er som inte testat: Det går att ställa in fade när man byter låt, dvs: Du kan ställa in tex så att foobar vid låtbyte "fadear av" låten du lyssnar på så att det inte blå så jäkla hårt stopp i låten, går att ställa in på fade från 0 sekunder till typ 5 eller något sånt. Om man nu skulle vilja det kan den även använda "fade upp" nästa låt.

om det bara ska låta håller jag med, men om man händelsevis vill lyssna på musik så blir valet otvivelaktigt JRiver :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-12-10 13:33

roggaro skrev:om det bara ska låta håller jag med, men om man händelsevis vill lyssna på musik så blir valet otvivelaktigt JRiver :wink:

Hmm.. Menar du att det är bättre ljud i den? Vad är det ens förresten?

Edit: OK en snabb googling svarade nog på den frågan. Men vad för spännande saker kan den göra? :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-12-10 15:45

Jag spelar med JRiver tappar optiskt från PC till Denon, funkar bra. Upplever det lite buggit när man styr spelandet via iPad då hänger sig JRiver sig ibland med nödstopp via aktivitetshanteraren. Otrevligt när programmet slutar svara på kommando!

Men jag spelar och navigerar det mest via trådlöst tangentbord och då är det stadigt.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-12-11 23:38

jodå programmet är ju väldigt komplext uppbyggd och uppdateras kontinuerligt. ang. musik så får man mer headroom (högre i tak) med denna spelaren. tycker jag :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-12-12 11:51

roggaro skrev:jodå programmet är ju väldigt komplext uppbyggd och uppdateras kontinuerligt. ang. musik så får man mer headroom (högre i tak) med denna spelaren. tycker jag :wink:

Fast headroom är väl inget som har med tyckande att göra? Det är väl fullt mätbart?
Oavsett ska jag nog pröva JRiver, mest bara för att ha gjort det. Ser trevligt ut, får se om jag sen kör vidare på det.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-12 15:23

Mest spelar jag cd och helst inspelningar som är hörbart högupplösta.

Jag har inget större intresse för onödigt skrymmande format som i sig inte tillför något hörbart. Visst, om bättre utgåvor skulle finnas i något Super Extra Mega High Resolution format, så kan man ju köpa. Det går ju alltid att omvandla till mer vettigt format om man vill. Men hur ofta låter dessa HD-inspelningar bättre egentligen?

När DVD-audio kom, köpte jag ett par skivor. Aningen lät de som cd:n eller sämre. Jag har även lyssnat på ett par HD-tracksutgåvor, ingen av dem lät bättre än de tidigare cd-utgåvorna. Jag kanske hade otur dock.

CD-formatet är i praktiken inte hörbart begränsande annat än till antalet kanaler, det är det man överför till skivorna som sällan når upp till samma höjd som formatet är kapabelt till och som då är problemet. (Ursäkta reprisen).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-12-13 17:19

sprudel skrev:Antingen från dator JRiver via USB-A till Oppon, eller som oftast nerladdad på hårddisk direkt in i Oppon.
Hela spektrat av format upp till DSD.

Oppo! Oppo!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-12-20 19:54

Jag kör från server via trådat nätverk till en gammal PopcornHour C-200 ansluten till Emotiva UMC-1 med HDMI. Funderar på att byta HDMI mot toslink för musik eftersom den förra sägs ge mer jitter, men har inte orkat. DSD kan jag spela endast från 668:an.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Återgå till Teknikforum