Lyssningslek med skillnadssignal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Lyssningslek med skillnadssignal

Inläggav Svante » 2014-12-24 01:45

Jag satte mig just och gjorde en liten övning i min ljudeditor Sopran där jag läser in en wavfil och bildar summa- och skillnadssignal. Inte så revolutionerande nytt, men ändå lite kul.

I skillnadssignalen ligger förstås "stereoinformation", alltså det som får ljudbilden att bli "bred". Men något som överraskade mig lite var hur illa det låter om skillnadssignalen. Det distar och fräser och pumpar. Det är som om allt masteringselände förstärks med en faktor tio i skillnadssignalen.

Sist jag gjorde experimentet hade nog inte loudness war pågått så länge, för jag har inte för mig att jag tyckte det lät så illa.

Kanske är det nyttigt att göra lyssningen om man vill lära sig att höra oljudet som mastering ställer till med. Många reagerar ju inte på det.

Roligt är också att när man tar en inspelning som inte har mastrats så låter det bara reverbigt och basfattigt, men inte direkt illa.
Bilagor
diff1.png
diff1.png (39.96 KiB) Visad 2001 gånger
diff2.png
diff2.png (44.8 KiB) Visad 2001 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Re: Lyssningslek med skillnadssignal

Inläggav roggaro » 2014-12-24 02:20

i vissa fall så låter en mastrad tydligare ju, så det är alltså bara elände jag hör då. Häpp! 8O
burning in the eyes of the maker

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-24 10:42

Mp3or och deras kusiner brukar låta extra kul när man motfasar kanalerna. Förutsatt att det är stereofiler det handlar om, naturligtvis. (Men de bieffekterna blir nog inte lika tydliga visuellt.)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-24 12:07

Undrar om du kan mäta på det, så det skulle kunna vara en parameter till för masvis ( hur det nu skulle få plats... )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-24 14:17

Fast den viktigare poängen är nog att folk får höra hur det låter och liksom FATTA.
De redan existerande graferna visar ju skadorna väldigt tydligt redan. Och mer begripligt. Kanske.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-24 19:54

RogerJoensson skrev:Fast den viktigare poängen är nog att folk får höra hur det låter och liksom FATTA.
De redan existerande graferna visar ju skadorna väldigt tydligt redan. Och mer begripligt. Kanske.

Ja, jag kan se ett rätt stort pedagogiskt värde i det faktiskt. Vill någon höra kan jag lägga upp snuttar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-25 00:10

Jag är inte ett dugg förvånad. I snart 40 år har jag nästan alltid haft ett par ambiofonihögtalare uppkopplade med Hafler-matris, först passiv, men de senaste decennierna med separat förstärkare. De senaste åren har det ju blivit populärt att spela mono-LP och även 78-varvare.
Då blir värdet av monopolen på försteget mycket uppenbar. Rumble-komponenten i vertikalled är ofta avsevärd. Mono-pickuperna var ju okänsliga för denna.
På välgjorda stereo inspelningar i naturlig akustik är det oftast trevligt att släppa fram lite skillnadssignal i bakhögtalarna. Svantes undersökning kan förklara varför det oftare låter "orvar" i skilnadssignalen från nyare mastringar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-25 01:18

Ja, det var ganska kul också att lägga upp summa- och skillnadssignalerna i Reaper så att man får en regel för vardera signalen, så att man kan mixa ihop dem igen. Mixar man dem lika starkt får man tillbaka ursprunget, mixar man dem olika så kan man variera steglöst mellan mono och bara skillnadssignal.

Igen, ingen nyhet, men ganska kul. :D

Orvar... :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-12-25 02:01

Givetvis skrev jag monoknappen på försteget men Android en bytte ord.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-25 02:33

GOD JUL Svante!

En Julklapp :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2014-12-27 21:01

En gång när jag experimenterade med skillnadssignalen så uppstod en rolig grej. Jag hade en cd med musik inspelad på 60- talet som signalkälla. Skillnadssingnalen lät ungefär som den vanliga signalen, förutom att sångaren saknades :D Det visade sig att instrumenten låg antingen i höger eller vänster kanal, men sångaren var lika stark i båda. Därför släcktes sången ut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-27 21:09

lemmts skrev:En gång när jag experimenterade med skillnadssignalen så uppstod en rolig grej. Jag hade en cd med musik inspelad på 60- talet som signalkälla. Skillnadssingnalen lät ungefär som den vanliga signalen, förutom att sångaren saknades :D Det visade sig att instrumenten låg antingen i höger eller vänster kanal, men sångaren var lika stark i båda. Därför släcktes sången ut.

Ja, det är ett klassiskt karaoketrick :) . Det fanns byggsatser som "filtrerade bort sången" som byggde på just det.

Återgå till Teknikforum