surr och brumm

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fiskbuljong

surr och brumm

Inläggav fiskbuljong » 2014-12-26 23:04

God afton!

Jag har ett problem av sjukt o-angenäm karaktär i form av brumm i basar. Innan jag går in mer i detalj tänkte jag snabbt beskriva min rigg:

Yamaha 1020 Receiver -> RCA -> T-Amp 2400 slutsteg-> två basar.
Utöver detta så har jag en full hemmabio setup med TV, mediaspelare och allt annat 2014-trams man kan tänkas behöva. Allt är ikopplat i två grendosor, ihop i ett vägguttag.

1. Allt ikopplat i grendosorna. TV av, receiver och slutsteg igång. Inget brumm.
2. Allt ikopplat i grendosorna. TV på, receiver och slutsteg igång. Brumm i båda basarna, som varierar i styrka beroende på vilken av ingångsväljarna på receivern som är igång. Använder den som videoväxel via HDMI.
3. Endast receiver och slutsteg ikopplade, allt annat ur. Kopplat in direkt i väggen, brum i båda basarna. Intressant, för om man jämför med punkt 1 så verkar TV'n nästan fungera som ett filter när den är ikopplad och avstängd.

Jag får inte riktigt ihop det, punkt 1 och 3 får mig nästan att fundera på ifall jag behöver ett nätfilter. För inte kan det röra sig om jordbrumm? Har inga ojordade grendosor hemma, annars hade jag kunnat testa detta.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Re: surr och brumm

Inläggav fiskbuljong » 2014-12-27 00:10

Lösningen kom efter två snabba glas vin, och ett kryddmått otålighet.

Som jag nämnde så hade jag inga ojordade grendosor. Lösningen fick bli att slakta två jordade genom att fimpa jordledaren i vardera. Vóila, inget mer äckelsurr, och tack vare förmiddagens moddande så finns heller inget fläktsurr.

Hoppas lösningen kan hjälpa någon annan i framtiden. Måste ändå erkänna att jag verkligen inte trodde att problemet berodde på en jordslinga med tanke på tidigare nämnda scenarion.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-27 01:41

Det är ju inte en jättebra lösning eftersom du satt elsäkerheten ur spel...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-12-27 02:44

Nä, det är inte helt bra.

Vad händer om du drar ur antennsladden till TVn. Har du centralantenn?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2014-12-27 09:41

Nej, helt optimalt ur säkerhetsvinkel är det ju så klart inte. Nu står ju dock prylarna i ett skåp med skyddande dörrar, men ändå.

Felet ligger någonstans mellan receivern och slutsteget. Som jag skrev ovan så isolerade jag felet hit då jag kopplade ur allt annat än just dessa, och anslöt dem direkt till vägguttaget. Inget annat var ikopplat, (förutom eventuella andra prylar placerade i andra eluttag runt om i huset).

Min gissning är att det kommer in oönskad skit från receivern till slutsteget.

BosseS

Inläggav BosseS » 2014-12-27 11:48

Hade du stickpropparna vända åt samma håll vid dina, alltså så tillvida att fasen låg på samma stift i stickproppen? Det kan hjälpa att snurra lite på dessa.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2014-12-27 13:18

BosseS skrev:Hade du stickpropparna vända åt samma håll vid dina, alltså så tillvida att fasen låg på samma stift i stickproppen? Det kan hjälpa att snurra lite på dessa.

Japp, testat samtliga 4 kombinationer utan resultat. Detta innan jag klippte jordledaren i ett par andra grendosor, vilket bekräftade att det rör sig om ett jordbrumm. Glömde även säga att kombinationen receiver av och slutsteg på inte genererade något missljud.

Kanske även skall poängtera att ljudet går ut från receivern genom subwooferutgången via en RCA-Y-kabel. I Slutsteget ansluts RCA-kontakterna i RCA/XLR-kontakter.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-28 10:00

Annan RCA-kabel med grövre ledaarea på jorden/skärmen kan hjälpa.

För ca 25 år sen så förekom det framförallt femmeters rca-kablar (två hanar i varje ända) som hade så dålig kabelkvalitet att de oftast inte gick att använda till t.ex. bilstereo på grund av just jordslingeproblem. Om du inte har nån fantastisk audiofilkabel så är det läge att se över kabeln.

Återgå till Teknikforum