God afton!
Jag har ett problem av sjukt o-angenäm karaktär i form av brumm i basar. Innan jag går in mer i detalj tänkte jag snabbt beskriva min rigg:
Yamaha 1020 Receiver -> RCA -> T-Amp 2400 slutsteg-> två basar.
Utöver detta så har jag en full hemmabio setup med TV, mediaspelare och allt annat 2014-trams man kan tänkas behöva. Allt är ikopplat i två grendosor, ihop i ett vägguttag.
1. Allt ikopplat i grendosorna. TV av, receiver och slutsteg igång. Inget brumm.
2. Allt ikopplat i grendosorna. TV på, receiver och slutsteg igång. Brumm i båda basarna, som varierar i styrka beroende på vilken av ingångsväljarna på receivern som är igång. Använder den som videoväxel via HDMI.
3. Endast receiver och slutsteg ikopplade, allt annat ur. Kopplat in direkt i väggen, brum i båda basarna. Intressant, för om man jämför med punkt 1 så verkar TV'n nästan fungera som ett filter när den är ikopplad och avstängd.
Jag får inte riktigt ihop det, punkt 1 och 3 får mig nästan att fundera på ifall jag behöver ett nätfilter. För inte kan det röra sig om jordbrumm? Har inga ojordade grendosor hemma, annars hade jag kunnat testa detta.